M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Model Y och Enyaq har riktigt bra lastutrymme.
Bra som i stort? Enyaq har 585L. Som jämförelse har en Golf sportcombi, mellanklass, 611L. Men det kanske är utformningen du avser?
 
M
A Alexn72 skrev:
Fast en ny fossilbil tappar väl också mycket i värde... Så varför ska en elbil alltid vara bäst på alla punkter?
Jag ville veta vart ekvationen 5% kom ifrån när Tesla själva droppade nybilspriset med nästan 20%.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M
A Alexn72 skrev:
Var sa du oljan kom från nu igen?
Elpriset idag ligger på 10öre /kwh(totalt under 1 kr per kwh)
Högt räknat drar min elbil 2kwh per mil... det kostar alltså under 2kr per mil....
Japp, och har man solceller så är det gratis några månader om året, och? Att det sedan kostar från 5,50kr/kWh att ladda på en publik laddstolpe är helt oväsentligt i sammanhanget. Då kostar det i princip lika mycket som en bensinbil, och efter årsskiftet kanske en dieselbil tom. rullar billigare när reduktionsplikten minskas.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För mig går hybridbilarna bort därför de jag hört talas om och åkt i ger inte tillräcklig kontroll till föraren.

Jag vill kunna helt själv bestämma exakt när jag kör el och när jag kör bensin. Jag vill helt enkelt ha valet ha sköta det där helt manuellt.
Och hittills har jag aldrig sett en hybrid med ett helt manuellt läge.
Volvo fixar det.
Kan välja om jag ska spara elen och köra på bensin.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För mig går hybridbilarna bort därför de jag hört talas om och åkt i ger inte tillräcklig kontroll till föraren.

Jag vill kunna helt själv bestämma exakt när jag kör el och när jag kör bensin. Jag vill helt enkelt ha valet ha sköta det där helt manuellt.
Och hittills har jag aldrig sett en hybrid med ett helt manuellt läge.
Varför vill du inte alltid köra på el och spara pengar ?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jonasdzm skrev:
Batteribyte vanlig fossilbil: 2 000 - 6 000kr
Batteribyte elbil: 200 000 - 300 000 kr?
Fantastiskt korkad jämförelse (speciellt som det är extremt ovanligt att byta batterier i elbilen)
Varför inte jämföra byte av kolvringar, eller bränsletank?
 
  • Gilla
Pin och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Jag har aldrig motsatt mig en löneökning men skulle verkligen ogilla en lönesänkning. Så enkel är jag. Förändringar som innebär förbättringar är alltid välkomna hos mig!
Löneförändring förändrar inte direkt något i praktiskt och du behöver inte lära dig något nytt eller förändra ditt beteende.

En ny dator, en ny mobiltelefon, ett nytt program till datorn kan vara bättre än det gamla, men många tycker ändå att förändringen är jobbig. En omorganisation på jobbet kan göra att det blir mycket bättre i slutändan, men många upplever en oro för denna förändring. Det finns många sådana exempel. Sen finns det också folk som aldrig har problem med det också.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fantastiskt korkad jämförelse (speciellt som det är extremt ovanligt att byta batterier i elbilen)
Varför inte jämföra byte av kolvringar, eller bränsletank?
Bränsletank bör väl ligga närmast. Om vi tar den enklaste bilen, v70 som exempel (har sämre kolla på v90) så kan du få loss en begagnad för runt 2000 kr med frakt. Jobbet tar max 4 timmar om man inte har tummen mitt i handen.
Så med 450-500 kr timmen och lite packningar så bör det väl hamna på typ 4-10 000 kr något. Att ta ner en befintlig bränsletank på en v70, tömma och tvätta sen montera gick loss på ca 1500 kr för en del år sedan :)

Byte av kolvringar bör inte vara extremt dyrt heller.

Men som sagt, att byta bränsletank är så extremt sällsynt, inte ens jag gjorde det på en galant som hade börjat rosta, utan vi lagade den på plats.
 
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Bränsletank bör väl ligga närmast. Om vi tar den enklaste bilen, v70 som exempel (har sämre kolla på v90) så kan du få loss en begagnad för runt 2000 kr med frakt. Jobbet tar max 4 timmar om man inte har tummen mitt i handen.
Så med 450-500 kr timmen och lite packningar så bör det väl hamna på typ 4-10 000 kr något. Att ta ner en befintlig bränsletank på en v70, tömma och tvätta sen montera gick loss på ca 1500 kr för en del år sedan :)

Byte av kolvringar bör inte vara extremt dyrt heller.
Väldigt mycket dyrare än på en elbil. Samma med avgasrör etc.

Alternativt kan ju jämförs byte av 12V batteri.
 
R Rkarlsson skrev:
Bränsletank bör väl ligga närmast. Om vi tar den enklaste bilen, v70 som exempel (har sämre kolla på v90) så kan du få loss en begagnad för runt 2000 kr med frakt. Jobbet tar max 4 timmar om man inte har tummen mitt i handen.
Så med 450-500 kr timmen och lite packningar så bör det väl hamna på typ 4-10 000 kr något. Att ta ner en befintlig bränsletank på en v70, tömma och tvätta sen montera gick loss på ca 1500 kr för en del år sedan :)

Byte av kolvringar bör inte vara extremt dyrt heller.

Men som sagt, att byta bränsletank är så extremt sällsynt, inte ens jag gjorde det på en galant som hade börjat rosta, utan vi lagade den på plats.
Det är ju ett uttjatat ämne men att byta batteri i en elbil är det största jobbet man kan åka på. Det motvaras snarast av kamdrivningshaveri med ventilsallad i en konventionell motor. Det är väldigt ovanligt men händer då och då, även för nyare bilar. Det är då man måste bestämma sig om det är lönt att byta motor eller bara skrota skiten.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Väldigt mycket dyrare än på en elbil. Samma med avgasrör etc.

Alternativt kan ju jämförs byte av 12V batteri.
Det är väl lika korkat att jämföra byte av 12 voltsbatterier? Då elbilen har ett 12 voltsbatteri för att kunna starta.

Vad var mycket dyrare än på en elbil? Påståendet var batteribyte på 2-300 tusen vs något jämförbart? Det finns inget jämförbart som kostar 2-300 tusen på en fossilbil.
 
U Ursidae skrev:
Det är ju ett uttjatat ämne men att byta batteri i en elbil är det största jobbet man kan åka på. Det motvaras snarast av kamdrivningshaveri med ventilsallad i en konventionell motor. Det är väldigt ovanligt men händer då och då, även för nyare bilar. Det är då man måste bestämma sig om det är lönt att byta motor eller bara skrota skiten.
De få gånger det faktiskt händer så om man väljer att behålla bilen så blir det ju till 99% en begagnad motor. Har man en v70 från början av 2000 handlar det om upp till 10 000 för motorn, sen nån dags jobb. Extremt svårt att komma upp i just den kostnaden som påstås för att byta ett batteri.
Om man är en jävel på bilar så har du bytt motorn på mindre än ett dygn, alltså från du ställt den på lyften till den startar igen.
 
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
Det är väl lika korkat att jämföra byte av 12 voltsbatterier? Då elbilen har ett 12 voltsbatteri för att kunna starta.

Vad var mycket dyrare än på en elbil? Påståendet var batteribyte på 2-300 tusen vs något jämförbart? Det finns inget jämförbart som kostar 2-300 tusen på en fossilbil.
Min elbil har inget 12 V batteri :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Min elbil har inget 12 V batteri :)
Vad är det för nån?
De jag titta på hade 12 volts. Men poängen är, du kan inte jämföra 12 volts byten med varandra.
 
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
Vad är det för nån?
De jag titta på hade 12 volts. Men poängen är, du kan inte jämföra 12 volts byten med varandra.
16 V 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.