C
P plan-g skrev:
Jag kan väl omöjligtvis vara den förste som råkar ut för detta? Måste finnas reglerat någonstans vad som gäller!
En sak är hur det funkar i praktiken, en annan sak hur det strikt formellt skulle kunna funka.
Om betalningen inte finns med på företagets kontoutdrag för december lär det bli en uppförsbacke att få det till att betalningen gjorts innan årsskiftet, även om det kanske formellt är möjligt.

Men krasst, det enda som ts kan göra och som påverkar är att "betala nu" så har ts gjort allt som går att göra. Om det senare skulle visa sig att det finns oklarheter rörande transaktionsdatum får det hanteras vidare.

H
P plan-g skrev:
Har googlat men finner inget svar.

När behöver en faktura senast betalas för att belasta årets ROT-pott?

Vissa sidor står att betalningen måste göras innan årsskiftet och andra sidor står att pengarna måste synas på mottagarens (byggfirmans) konto innan årsskiftet.

Om jag t.ex. betalar fakturan 30e dec eller på nyårsafton så lär väl betalningen inte synas på mottagarens konto förrän nästa år?

Vad gäller?
Det går kanske att swisha betalningen.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag ringde själv till skatteverket för ca 1-2 veckor sedan om precis detta. Svaret var tydligt. Det är dagen betalningen för utfört arbete, dvs betalning inkl ROT lämnar ditt konto ( ”på väg” till den som utfört arbetets konto) som gäller. Dvs drogs pengarna från ditt konto i morse så klarar du dig. Det sades också att de är nitiska på Skatteverket att kolla just detta.
Skulle det däremot strulat till sig så du inte hade pengar nog på kontot eller nåt stopp av banken pga högt belopp och du missat detta och inget dragits. Ja då är det kört nu.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Hade samma problem idag, enligt företaget som skickade fakturan var pengarna tvungna att vara på deras konto innan nyår för att rot ska dras detta året och bankgiro går inte att betala med idag för då hinner pengarna inte fram, jag fick deras kontonr istället som jag förde över pengarna till och det fungerade. Dock var Handelsbankens stopptid kl 14 idag. (Jag förde över innan)

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det var inte det svar jag fick från Skatteverket. Jag försäkrade mig om att det var säkert att om räkning för ROT går ut från ditt konto innan 1 jan 2025, så får du ROT för 2024. Uppgiften att om du betalar via bankgiro samma dag, kommer det inte fram förrän dagen efter är i vart fall när det gäller min bank felaktig. Har SEB, enligt vad de skriver på hemsidan så når betalningen via bankgiro mottagarkontot samma dag om räkningen betalas före 09.45.

Redigerat:
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Sen beror det ju lite på vad byggaren skriver på ansökan...
Är man lite smidig så skriver man 31/12, vill man inte ha mer jobb så skriver man 2-3/1

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.