Har googlat men finner inget svar.

När behöver en faktura senast betalas för att belasta årets ROT-pott?

Vissa sidor står att betalningen måste göras innan årsskiftet och andra sidor står att pengarna måste synas på mottagarens (byggfirmans) konto innan årsskiftet.

Om jag t.ex. betalar fakturan 30e dec eller på nyårsafton så lär väl betalningen inte synas på mottagarens konto förrän nästa år?

Vad gäller?

R
Ganska tydligt på Skatteverkets sida:

Krav på betalningen​

För att utföraren ska kunna begära utbetalning av Skatteverket för ett rot- eller rutarbete krävs att arbetet är såväl utfört som betalt. Det ställs även vissa krav på betalningen.

Det är den dag som köparen betalar rot- eller rutarbetet som styr för vilket år som köparen kan medges skattereduktion.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.7/2943.html

R Rejäl skrev:
Det är den dag som köparen betalar rot- eller rutarbetet som styr för vilket år som köparen kan medges skattereduktion.
Men då blir det ändå oklart om det räknas som att jag har betalat när jag klickar på betalningsrdern till banken, eller om det sker först när banken utför ordern, och drar pengar från mitt konto?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men om du går in på ett bankkontor idag och betalar över disk (om nu någon bank har den servicen längre).

De flesta banker har väl någon form av telefontjänst som man kanske kan nyttja?

nino nino skrev:
De flesta banker har väl någon form av telefontjänst som man kanske kan nyttja?
Men själva överföringen tar väl ändå någon bankdag. Pengarna befinner väl sig i cyberspace ett par dagar + alla röda dagar.

C
I min bank är bryttiden 09:45 för att en bankgirobetalning skall gå ut samma dag, så för sent nu, men det varierar säkert beroende på bank.

I praktiken kan jag inte se något annat än att det är tidpunkten när pengarna bokförts på mottagarens konto som räknas. Det är ju mottagaren som registrerar ROT-avdraget och det enda datum de ser är ju när pengarna kom in.

Men dåligt av företagen att inte skicka ut fakturorna i god tid. Fick själv tjata mig till en faktura härom året som jag ville ha in på innevarande års avdrag. Jobbet hade avslutats i början på sommaren så det fanns hur gott om tid som helst, men tror ni inte ändå att fakturan dök upp 30/12, precis för sent för att få in pengarna i tid 🤬

Kan gå att göra en banköverföring, har man samma bank så går det direkt.

Swish?

Du har planerat för att maxa ROT även nästa år då antar jag?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kan gå att göra en banköverföring, har man samma bank så går det direkt.

Swish?

Du har planerat för att maxa ROT även nästa år då antar jag?
Ja absolut, planen är att maxa rot både i år och nästa år eftersom det är en omfattande tillbyggnad och renovering.

Så nu brinner det i knutarna. Detta måste lösas.

• Gilla
nino
  • Laddar…
P plan-g skrev:
Ja absolut, planen är att maxa rot både i år och nästa år eftersom det är en omfattande tillbyggnad och renovering.

Fick du fakturan idag?

K Kane skrev:
Fick du fakturan idag?
Ja den ena nu i natt, betaldes imorse.
Och den andra ska jag få under dagen idag!

Kan jag göra så att jag helt enkelt bara betalar in pengar till mottageren innan han har skickat en faktura?
Så får han lösa fakturan i efterhand och se min betalning som en delbetalning.

Hel*te vad krångligt.

• Wow
Kane
  • Laddar…
P plan-g skrev:

Då betalar du "nu" via din internetbank det är det enda du kan påverka och för mig försvinner pengarna från kontot så fort jag tryckt på "Klar". Och även det som redovisas på konto som betalningsdag.

R
Det kan väl aldrig räknas att man har betalat förräns pengarna dras ifrån betalarens konto!
Så betalar man den sista bank öppna dagen så är man hemma däremot väntar man tills den sista så är sannolikheten stor att betalningen dras 2025 och då hamnar även rot-ansökan på 2025..

R Rejäl skrev:
Det kan väl aldrig räknas att man har betalat förräns pengarna dras ifrån betalarens konto!
Så betalar man den sista bank öppna dagen så är man hemma däremot väntar man tills den sista så är sannolikheten stor att betalningen dras 2025 och då hamnar även rot-ansökan på 2025..
Jag kan väl omöjligtvis vara den förste som råkar ut för detta? Måste finnas reglerat någonstans vad som gäller!

R
P plan-g skrev:
Jag kan väl omöjligtvis vara den förste som råkar ut för detta? Måste finnas reglerat någonstans vad som gäller!
Nej det är det inte det jag hade saxat in i mitt första inlägg är vad Skatteverket har bestämt och en betalning är väl aldrig betald förränta pengarna har dragit ifrån dig som betalare eller tycker du annorlunda?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.