Ett projekt som ligger en bra bit fram i tiden men när jag funderade lite så kom denna fråga upp.

Jag har planer på att kanske bygga ett nytt kombinerat "garage" = carport/verkstad/förråd.

Inne i en sådan byggnad har jag inga problem med det estetiska och jag tänkte att det kanske kunde vara en fördel med att dra elen utanpåliggande. Snyggt dragna kablar tycker jag kan se snyggt ut också. Det handlar alltså om ett "garage" som skall användas som snickeriverkstad och förråd.

Förutom belysning så handlar det om diverse uttag, även 3-fas. Uttagens placering kommer ju att bero på var jag vill ha mina maskiner mm. Det skulle vara lättare att kunna spara endel av besluten tills det är dags för inflyttning och även att kunna göra ändringar "i sista stund".


Fördelar:
Dragningen kan bestämmas sent.
Flexibelt - lätt att ändra

Nackdelar:
Samlar damm mm
Kablar dosor, brytare och annat sticker ut och kan vara ivägen för annan inredning.


Priset - osäkert om det kommer att bli en för eller nackdel. Det borde vara lättare jobb (eller?) men å andra sidan kanske klamring osv tar lika lång tid som att dra slang/rör? Vad säger ni som jobbar med detta? Blir ni gladare av att få göra dragningarna utanpå väggarna? Materialet kanske också är dyrare (kabel vs FK + rör)?


Jag vet inte hur mycket av bygget jag kommer att göra själv men en hel del kommer jag att köpa in. Markarbeten, gjutning av platta, stomme och tak kommer att läggas ut. Elen är då också en naturlig sak att anlita en elektriker till att göra när jag ändå inte skall göra allt själv.
 
När det är "ekonomi"-utrymme kan det tom vara ett krav från försäkringsbolaget, att det ska vara utanpåliggande. Jag skulle personligen aldrig förlägga matning till 3-fas uttag i rör, annat än vid genomföringar, på några villkor.
 
>Jag skulle personligen aldrig förlägga matning till 3-fas uttag i rör, annat än vid genomföringar, på några villkor.

Varför?
 
Livrem och hängslen :-D Man kan ge sig den på att någon gång i framtiden tycker någon att det är en bra ide att koppla in en för stor last som får stå och gå för länge. Är i alla fall de kriterierna jag har när det gäller dimensionering av "arbets"-el. Lite samma tänk som att man drar vattenrör öppet nu för tiden. Så fort du inte har några estetiska hänsyn är det väl bättre att ha det öppet för enkel service och ändring?
 
Helt OK anledningar :)
 
Infällt är snyggare än utanpåliggande. Och mindre i vägen för hyllor osv. Annars är det ingen större skillnad.

Blir en infälld kabel överbelastad av för hög last som ds23 pratar om så är kabel/säkringen dimensionerad fel!
 
  • Gilla
pessika
  • Laddar…
Rrrrr skrev:
Blir en infälld kabel överbelastad av för hög last som ds23 pratar om så är kabel/säkringen dimensionerad fel!
"Men vi skulle ju bara" brukar det heta när nåt brunnit och det visar sig att man pillat på avsäkringen. Pessimist? nja realist :D

Men visst det stämmer att saker ska vara rätt dimensionerade..... och för människors dummet finns INGET skydd :wow: Men nu är vi OT
 
..Fast då kan man ju faktiskt även överbelasta utanpåliggande kabel! Eller hugga med yxa på den :cool:
 
  • Gilla
pessika
  • Laddar…
Men då blir det inte en TOTAL överaskning :wow:
 
ds23 skrev:
Livrem och hängslen :-D Man kan ge sig den på att någon gång i framtiden tycker någon att det är en bra ide att koppla in en för stor last som får stå och gå för länge. Är i alla fall de kriterierna jag har när det gäller dimensionering av "arbets"-el. Lite samma tänk som att man drar vattenrör öppet nu för tiden. Så fort du inte har några estetiska hänsyn är det väl bättre att ha det öppet för enkel service och ändring?
Dra vattenrör öppet nu för tiden?

Det är väl faktiskt väldigt vanligt att man förlägger dom i väggarna? Pex slang.
 
Eftersom verkstaden inte verkar bli flera tusen kvadratmeter så kan man väl sätta upp ett 32A-uttag vid centralen, som matas av utanpåliggande kabel, och sedan köra resten infällt om man vill. Då kan hcb köra sina monsterlaster där via förlängningskabel, och du kan lugnt puttra på med dina smålaster på de andra uttagen. :) Då kommer det i alla fall inte vara kabeln mellan cetralen och uttagen som är flaskhalsen, utan troligtvis huvudsäkringen. Inte så många som sitter på 25A+ som huvudsäkring...
 
  • Gilla
pessika
  • Laddar…
Mikael_L
jac skrev:
Inne i en sådan byggnad har jag inga problem med det estetiska och jag tänkte att det kanske kunde vara en fördel med att dra elen utanpåliggande. Snyggt dragna kablar tycker jag kan se snyggt ut också. Det handlar alltså om ett "garage" som skall användas som snickeriverkstad och förråd.

Förutom belysning så handlar det om diverse uttag, även 3-fas. Uttagens placering kommer ju att bero på var jag vill ha mina maskiner mm. Det skulle vara lättare att kunna spara endel av besluten tills det är dags för inflyttning och även att kunna göra ändringar "i sista stund".


Fördelar:
Dragningen kan bestämmas sent.
Flexibelt - lätt att ändra

Nackdelar:
Samlar damm mm
Kablar dosor, brytare och annat sticker ut och kan vara ivägen för annan inredning.
Man kan i alla fall säga som så, ska du ha mer än det som är mest basic i elväg så blir en utanpåliggande installation snabbt tråkig. Ser inte snygg ut längre pga för mycket kabel och är inte heller längre alltid så lätt att ändra på efterhand.

Annars tycker jag att du ringat in för och nackdelar rätt bra.
Själv ska jag låta dra utanpåliggande i garaget så småningom. Ville få väggar och sånt klart någon gång och uppskattar att det blir lätt att snabbt och smidigt koppla in ett extra uttag på rätt ställe vid behov. (Men det går trots allt rätt smidigt att dra ett extra uttag ifrån en infälld installation också, så inte vet jag vad jag tänker, ibland ;))

För att inst inte ska bli alltför rörig så kommer jag endast ha ett trefas under centralen, och sen tre grupper som matar lite olika uttag och belysning inne och ute.
Då kommer det bli enkelt och se snyggt ut efter det är klart.
 
  • Gilla
pessika
  • Laddar…
Jag som elektriker tycker personligen det är enklare och går snabbare att göra en infälld installation av den här typen. Men jag har gjort ett par garage utanpåliggande också. Om man planerar det riktigt och lägget ner lite tid på det så kan det bli riktigt bra. Och en snyggt klamrad kabel är en vacker syn :)

Känns som en infälld installation borde bli billigare..
EKLK 3g1,5 ca 15:-/m
FK 1,5mm2 ca 2:-/m = 6:- och sen flexslang ca 3:-/m = 9:-/m

Och visst går det fortare att dra slang+tråd än att klammra en kabel.

Lycka till!
 
  • Gilla
David Luleå och 1 till
  • Laddar…
Kanalskensystem utmed väggarna? Snyggt, funktionellt och lätt att sätta nya uttag.
Och dyrt. :)
 
Kör på infällt du, eventuella ändringar/tillägg i framtiden kan du ju göra utanpåliggande då i så fall.
 
  • Gilla
Dellbrant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.