Tveksamt om det är din uppkoppling som är flaskhalsen. Tror snarare på wi-fi.
Har 100/100 mbit och här har det körts 4 iPad med varsin youtube ström samtidigt som 1 chromecast och 1 Apple TV. Funkar klockrent varje gång. Dock ingen 4K bara 1080p.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Youtubes högsta upplösning är (var förr i alla fall) på 80 Mbit/s. 4k HDR utan artefakter av kompressionen kostar mycket bandbredd.
 
P petersv skrev:
Youtubes högsta upplösning är (var förr i alla fall) på 80 Mbit/s. 4k HDR utan artefakter av kompressionen kostar mycket bandbredd.
Det är möjligt, men t.ex. Netflix verkar säga att 25 Mbit/s ska räcka för 4k.

https://help.netflix.com/sv/node/306
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är möjligt, men t.ex. Netflix verkar säga att 25 Mbit/s ska räcka för 4k.

[länk]
Nä det gör det inte.
Minst 100 Mbit/s.
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Nä det gör det inte.
Minst 100 Mbit/s.
Vad e det för stolpskott till svar?
Finns ju en uppsjö av olika 4K upplösningar och komprimeringar.

Det rekommenderas från 25Mbps för att streama 4K, beroende på vilken sorts 4K som menas.
 
X xLnT skrev:
Vad e det för stolpskott till svar?
Finns ju en uppsjö av olika 4K upplösningar och komprimeringar.

Det rekommenderas från 25Mbps för att streama 4K, beroende på vilken sorts 4K som menas.
Håller med dig i stort men 4K är ju en definition på upplösningen (på bredden). Sen finns det iofs olika aspekt, och så finns det 4096 pixlar eller 3800-nånting som båda kallas 4K.

Så okej då, du har rätt. Även om det ändå är snarlika upplösningar.

Oavsett, så kan du nog komprimera ihop 4K till 1Mbps men det kommer se ut som skit. Helt okomprimerat tar 16:9, 4K med 10-bitars färgdjup, 25fps, 6750Mbps! Rätt ordentlig komprimering således
 
V vectrex skrev:
Håller med dig i stort men 4K är ju en definition på upplösningen (på bredden). Sen finns det iofs olika aspekt, och så finns det 4096 pixlar eller 3800-nånting som båda kallas 4K.

Så okej då, du har rätt. Även om det ändå är snarlika upplösningar.

Oavsett, så kan du nog komprimera ihop 4K till 1Mbps men det kommer se ut som skit. Helt okomprimerat tar 16:9, 4K med 10-bitars färgdjup, 25fps, 6750Mbps! Rätt ordentlig komprimering således
https://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution#4K_standards_and_terminology
"High Efficiency Video Coding (H.265) should allow streaming 4K content with a bandwidth of 20 to 30 Mbit/s.[49]"
Jag vet, därför skrev jag från 25Mbps och inte något tak :) Det beror på hur hårt den är komprimerad.
 
Mitt starka råd till de som anlägger fiber i mark är att frångå den fjuttiga framtagna standarden och satsa på bättre dukt(rör). Den fiberdukt som läggs direkt i mark är olämplig. Det blir lätt stopp i den om det ligger sten i fyllnadsmassorna eller tom. smälter bort av markvatten(duktplasten blev vit och geggig, upplöstes). Sistnämnda inträffade en samfällighetsförening där min far bor, i norra sthlm. Resulterade i att alla 200 radhus fick göra om anläggning av fiber. Mycket asfalt som skulle sågas upp igen.

Tips är att du själv, på din egna tomt, anlägger ett större kraftigare rör, och så får fiberkillarna peta in sin smala dukt i denna. Hur de sen anlägger dukten utanför din tomt är en annan femma som du inte kan påverka, men då har du i alla fall din dukt tryggad hos dig inför framtiden.

Jag är själv fibertekniker, certifierad, slutade dock rätt tidigt pga annat jobb.

Svart, uppdragen PEM-slang med 25 mm diameter rekommenderad för fiberanläggning, visas i rullad form.
 
Dracula Dracula skrev:
Mitt starka råd till de som anlägger fiber i mark är att frångå den fjuttiga framtagna standarden och satsa på bättre dukt(rör). Den fiberdukt som läggs direkt i mark är olämplig. Det blir lätt stopp i den om det ligger sten i fyllnadsmassorna eller tom. smälter bort av markvatten(duktplasten blev vit och geggig, upplöstes). Sistnämnda inträffade en samfällighetsförening där min far bor, i norra sthlm. Resulterade i att alla 200 radhus fick göra om anläggning av fiber. Mycket asfalt som skulle sågas upp igen.

Tips är att du själv, på din egna tomt, anlägger ett större kraftigare rör, och så får fiberkillarna peta in sin smala dukt i denna. Hur de sen anlägger dukten utanför din tomt är en annan femma som du inte kan påverka, men då har du i alla fall din dukt tryggad hos dig inför framtiden.

Jag är själv fibertekniker, certifierad, slutade dock rätt tidigt pga annat jobb.

[bild]
Har du enkel duct så kan detta inträffa, men om du har den gröna eller oreanga med klämdkydd så tål den mycket mer än PEM.

Där jag bor så lägger man numera tunn duct i PEM och då föredrar jag den oreanga eller gröna du ten med klämdkydd alla dagar i veckan.
 
Man får nog definiera vad man avser med duct:cool:
För generellt var det mycket fel i det inlägget trots att man var "fibertekniker" ;)
 
A AndersS skrev:
Man får nog definiera vad man avser med duct:cool:
För generellt var det mycket fel i det inlägget trots att man var "fibertekniker" ;)
Jag har noterat att man i andra områden än där jag verkar enbart lägger den lite kraftigare enkla ducten som inte är klämskyddad. Jag antar att det är den som de använt. Den har inte heller lika bra kemiskt skydd.
 
Inte 7/3,5 eller 14/10, eller vad var det som upplöstes av vatten :crysmile:
 
A AndersS skrev:
Inte 7/3,5 eller 14/10, eller vad var det som upplöstes av vatten :crysmile:
De kan ju haft naturligt mycket sur jord eller något liknande, men det låter som tillverkningsproblem om det har skett på detta viset.
 
pacman42 pacman42 skrev:
De kan ju haft naturligt mycket sur jord eller något liknande, men det låter som tillverkningsproblem om det har skett på detta viset.
 :crysmile::crysmile:
 
A AndersS skrev:
:crysmile::crysmile:
De kanske byggde på ett gammalt industriområde i Teckomatorp? :thinking:
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.