A
yonna yonna skrev:
Jag har Velux pivåhängda i övervåningen och det var framför allt första/andra säsongen mycket kondens på utsidan tidiga mornar. Nu för tiden endast vid enstaka tillfällen och att de stör havsutsikten spelar ingen roll - kondensen försvinner ju efter en stund när solen värmt upp luften. Förmodligen beror det snarare på - som i mitt fall - husets läge och närhet till hav/sjö och inte pga U-värdet.
husets läge spelar roll men närheten till vatten gör snarare att du inte har någon skuggning av dina fönster.

det är inte när solen värmt upp luften som kondensen försvinner utan när solen värmt upp fönstret.
Luften blir mycket snabbar varm än ett fönster.
 
B
A Aunty skrev:
tycker absolut inte du ska välja bort det på grund av kondens i alla fall.

du kommer ha kondens ett fåtal timmar tidig morgon på vår & höst enbart vissa dagar.
Ok. Hade du valt fönstren med lägre u-värde för en extra kostnad av ca 15 000 eller hade du kört på standardvariant? Gör 0,3 mindre i u-värde någon väsentlig skillnad? Ca 35m² fönsteryta
 
A
B BosseHåkansson skrev:
Ok. Hade du valt fönstren med lägre u-värde för en extra kostnad av ca 15 000 eller hade du kört på standardvariant? Gör 0,3 mindre i u-värde någon väsentlig skillnad? Ca 35m² fönsteryta
Jag hade absolut valt 0,3 lägre u-värde för 15 000kr.

dock hade jag varit väldigt tydlig att leverantören ska lämna projektspecifikt u-värde på fönstrena du beställer.
du har garanterat fått ett u-värde för ett standard fönster i den serien och det stämmer med största sannolikhet inte i närheten med de faktiska fönstren du får levererade.

ju mindre fönster desto sämre u-värde kommer du få på fönstret.
 
vi valde fönster med lite högre u-värde men valet beror ju också på hur bra u-värde du har i väggarna. Ofta har väggarna sämre u-värde än bästa fönstren så därav bli valet ganska enkelt.
’men har du under 0,9 i väggarna skulle jag välja de bättre.


B BosseHåkansson skrev:
Ok. Hade du valt fönstren med lägre u-värde för en extra kostnad av ca 15 000 eller hade du kört på standardvariant? Gör 0,3 mindre i u-värde någon väsentlig skillnad? Ca 35m² fönsteryta
 
A
S saltet skrev:
vi valde fönster med lite högre u-värde men valet beror ju också på hur bra u-värde du har i väggarna. Ofta har väggarna sämre u-värde än bästa fönstren så därav bli valet ganska enkelt.
’men har du under 0,9 i väggarna skulle jag välja de bättre.
vad pratar du om egentligen???

fönster kan aldrig ens i närheten mäta sig med väggar eller tak för den delen, det är inte ens jämnförbart.
U-värde för väggar är utan problem ner mot 0,2 ofta mycket lägre
 
  • Gilla
BosseHåkansson och 1 till
  • Laddar…
B
S saltet skrev:
vi valde fönster med lite högre u-värde men valet beror ju också på hur bra u-värde du har i väggarna. Ofta har väggarna sämre u-värde än bästa fönstren så därav bli valet ganska enkelt.
’men har du under 0,9 i väggarna skulle jag välja de bättre.
Du kanske blandar ihop det lite, desto lägre u-värde desto bättre isoleringsförmåga, därav kan ett fönster aldrig mäta sig med en yttervägg som brukar vara runt 350-400 mm.
 
B
A Aunty skrev:
Jag hade absolut valt 0,3 lägre u-värde för 15 000kr.

dock hade jag varit väldigt tydlig att leverantören ska lämna projektspecifikt u-värde på fönstrena du beställer.
du har garanterat fått ett u-värde för ett standard fönster i den serien och det stämmer med största sannolikhet inte i närheten med de faktiska fönstren du får levererade.

ju mindre fönster desto sämre u-värde kommer du få på fönstret.
Ok! Enbart baserat på att dom släpper ut mindre värme eller finns det andra fördelar?
 
A
B BosseHåkansson skrev:
Ok! Enbart baserat på att dom släpper ut mindre värme eller finns det andra fördelar?
direkt är det väl isoleringen som är bra.
men höjer även värdet på huset då u-värde på fönster har blivit en sån sak alla kan relatera till och vet vad det är så kan man skriva att fönster med väldigt låg u-värde tror jag det är mycket värt
 
  • Gilla
BosseHåkansson
  • Laddar…
Tack. Tänkte fel.

B BosseHåkansson skrev:
Du kanske blandar ihop det lite, desto lägre u-värde desto bättre isoleringsförmåga, därav kan ett fönster aldrig mäta sig med en yttervägg som brukar vara runt 350-400 mm.
 
A Aunty skrev:
först och främst skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa något av en sådan fönsterleverantör, verkar inte riktigt som dom vet vad dom pratar om.
finns flera anledningar att inte köpa fönster med låga U-vården men kondens är verkligen inte ett av dom.

att du får kondens på utsidan av dina fönster är inget problemet alls utan något du ska vara glad över det visar att fönstren är bra och isolerar bra.
det kommer dessutom endast vara så vid vissa speciella tider pga av nattutrålning men direkt när solen kommer fram kommer det försvinna.
Väldigt märkligt svar!
Att först påstå att kondens INTE är ett problem med lågt U-värde. För att sedan tala om att, och varför det blir kondens.
Det är ju med andra ord så att det blir mycket kondens med dessa fönster.
Du bör väl då snarast säga att du inte störs av kondens!
 
Det finns fönstertillverkare som använder fönsterkassetter med lågt u-värde som inte ger några kondesproblem. Exempel ser du i nedanstående länk, kommer inte ihåg glastillverkaren men jag kan intyga att det inte är någon bluff - våra fönster har varmkant och är av denna typ, aldrig några problem med kondens på vare sig in- eller utsida under de tre-fyra år vi haft fönstren.

https://morups.se/faq/goda-rad/kondens-pa-fonstret-glom-det/
 
A
A AG A skrev:
Väldigt märkligt svar!
Att först påstå att kondens INTE är ett problem med lågt U-värde. För att sedan tala om att, och varför det blir kondens.
Det är ju med andra ord så att det blir mycket kondens med dessa fönster.
Du bör väl då snarast säga att du inte störs av kondens!
vad är det som är märklig i inlägget?

har jag någon gång sagt att lågt u-värde inte resulterar i kondens?
Men kondens på utsidan fönstret spelar ingen som helst roll utan visar endast att fönstrena är bra och fungerar som dom ska.
 
A
H Harald Blåtumme skrev:
Det finns fönstertillverkare som använder fönsterkassetter med lågt u-värde som inte ger några kondesproblem. Exempel ser du i nedanstående länk, kommer inte ihåg glastillverkaren men jag kan intyga att det inte är någon bluff - våra fönster har varmkant och är av denna typ, aldrig några problem med kondens på vare sig in- eller utsida under de tre-fyra år vi haft fönstren.

[länk]
fast det är inte riktigt sant, de mesta leverantörerna har olika lösningar på detta men ingen har löst helt kondens fria fönster.
att du inte har kondens kan bero på flera saker som tex geografi, skuggning, markiser, träd, buskar, eller helt enkelt att dom inte är tillräckligt täta.

dessutom är det inte varmkanten som gör att det inte blir kondens utan varmkant bidrar snarare till kondens
 
A Aunty skrev:
fast det är inte riktigt sant, de mesta leverantörerna har olika lösningar på detta men ingen har löst helt kondens fria fönster.
att du inte har kondens kan bero på flera saker som tex geografi, skuggning, markiser, träd, buskar, eller helt enkelt att dom inte är tillräckligt täta.

dessutom är det inte varmkanten som gör att det inte blir kondens utan varmkant bidrar snarare till kondens
Varmkanten bidrar till att man inte får kondens på insidan av fönstren. Dopningen av glasmaterialet har en helt annan funktion, som beskrivs övergripande i länkad information. Grejen är att det fungerar mycket bra, fönstren är mycket täta och isolerar bra, noll problem med kondens. Tidigare kallras med våra gamla fönster har upphört helt.

Man får något lägre genomsiktlighet pga dopningen av glaset, och att det blir en ökad speglingseffekt sett utifrån dvs svårare att se in.
 
A Aunty skrev:
vad är det som är märklig i inlägget?

har jag någon gång sagt att lågt u-värde inte resulterar i kondens?
Men kondens på utsidan fönstret spelar ingen som helst roll utan visar endast att fönstrena är bra och fungerar som dom ska.
Läs vad jag skriver!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.