B
Hej!
Är i färd med att beställa fönster till ett nybygge. Fönsterleverantören har en svanenmärkt variant av fönstren som sänker u-värdet med 0,3 från standardutförande. Fasta går från 1,1-0,8 och öppningsbara från 1,2-0,9. Säljaren avråder dock från fönstren med för lågt u-värde för att det alltför ofta blir kondens på utsidan. Någon som har fönster med 0,8 i u-värde och upplever problem med kondens på utsidan? Bor 150 m från en sjö om det har någon inverkan
 
Vet inte u-värdet :thinking: men brukar ha kondens på några fönster vissa mornar ;)
Upplever iofs inte det som störande och det försvinner när solen rundar huset :cool:
 
A
B BosseHåkansson skrev:
Hej!
Är i färd med att beställa fönster till ett nybygge. Fönsterleverantören har en svanenmärkt variant av fönstren som sänker u-värdet med 0,3 från standardutförande. Fasta går från 1,1-0,8 och öppningsbara från 1,2-0,9. Säljaren avråder dock från fönstren med för lågt u-värde för att det alltför ofta blir kondens på utsidan. Någon som har fönster med 0,8 i u-värde och upplever problem med kondens på utsidan? Bor 150 m från en sjö om det har någon inverkan
först och främst skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa något av en sådan fönsterleverantör, verkar inte riktigt som dom vet vad dom pratar om.
finns flera anledningar att inte köpa fönster med låga U-vården men kondens är verkligen inte ett av dom.

att du får kondens på utsidan av dina fönster är inget problemet alls utan något du ska vara glad över det visar att fönstren är bra och isolerar bra.
det kommer dessutom endast vara så vid vissa speciella tider pga av nattutrålning men direkt när solen kommer fram kommer det försvinna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
B
A Aunty skrev:
först och främst skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa något av en sådan fönsterleverantör, verkar inte riktigt som dom vet vad dom pratar om.
finns flera anledningar att inte köpa fönster med låga U-vården men kondens är verkligen inte ett av dom.

att du får kondens på utsidan av dina fönster är inget problemet alls utan något du ska vara glad över det visar att fönstren är bra och isolerar bra.
det kommer dessutom endast vara så vid vissa speciella tider pga av nattutrålning men direkt när solen kommer fram kommer det försvinna.
Ok! Försäljaren höjde bara ett varningens finger pga att han fått mycket fler klagomål på fönster med lågt u-värde kontra standardvarianten. Problemet är väl att man inte ser ut, så då försvinner ju själva grejen med att ha ett fönster. Frågan är ju hur mycket/ofta det blir kondens kontra hur mycket man sparar i uppvärmning på att ha lägre u-värde. Vad finns det för fler anledningar att inte köpa fönster med lågt u-värde?
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A Aunty skrev:
först och främst skulle jag vara väldigt tveksam till att köpa något av en sådan fönsterleverantör, verkar inte riktigt som dom vet vad dom pratar om.
finns flera anledningar att inte köpa fönster med låga U-vården men kondens är verkligen inte ett av dom.

att du får kondens på utsidan av dina fönster är inget problemet alls utan något du ska vara glad över det visar att fönstren är bra och isolerar bra.
det kommer dessutom endast vara så vid vissa speciella tider pga av nattutrålning men direkt när solen kommer fram kommer det försvinna.
Är du i glasbranschen?
När kommer solen åt norrfönstren vintertid?
Om säljaren har fått mycket klagomål p.g a. detta så är det bra med information
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
B BosseHåkansson skrev:
Ok! Försäljaren höjde bara ett varningens finger pga att han fått mycket fler klagomål på fönster med lågt u-värde kontra standardvarianten. Problemet är väl att man inte ser ut, så då försvinner ju själva grejen med att ha ett fönster. Frågan är ju hur mycket/ofta det blir kondens kontra hur mycket man sparar i uppvärmning på att ha lägre u-värde. Vad finns det för fler anledningar att inte köpa fönster med lågt u-värde?
Jag gissar att det är 2-glas i de med högre u-värde och 3-glas i de med bättre.
En fördel med 2-glas är att bågen blir lättare, det släpper in lite mer ljus (bättre dagsljustransmittans) och det kostar mindre.

Du kan kanske köra 3-glasfönster där solen kommer åt att värma bort kondensen och 2-glasfönster där solen inte kommer åt lika lätt.
 
A
B BosseHåkansson skrev:
Ok! Försäljaren höjde bara ett varningens finger pga att han fått mycket fler klagomål på fönster med lågt u-värde kontra standardvarianten. Problemet är väl att man inte ser ut, så då försvinner ju själva grejen med att ha ett fönster. Frågan är ju hur mycket/ofta det blir kondens kontra hur mycket man sparar i uppvärmning på att ha lägre u-värde. Vad finns det för fler anledningar att inte köpa fönster med lågt u-värde?

Men det är bara vissa årstider detta fenomen uppstår och det försvinner ju direkt när solen går upp och värmet upp fönstret, det är inget problem överhuvudtaget.

den största anledningen att inte köpa fönster med låga U-värden är att du kan få ut mycket mer energibesparing per investerad krona med andra insatser.
Detta beror ju klart på vad du har för typ av hus och vad du redan gjort.
 
B
L Lasselano skrev:
Jag gissar att det är 2-glas i de med högre u-värde och 3-glas i de med bättre.
En fördel med 2-glas är att bågen blir lättare, det släpper in lite mer ljus (bättre dagsljustransmittans) och det kostar mindre.

Du kan kanske köra 3-glasfönster där solen kommer åt att värma bort kondensen och 2-glasfönster där solen inte kommer åt lika lätt.
Är treglas i bägge, dock har de med lägre u-värde varmkant på glaskasetten, så det är den enda skillnaden tror jag.
 
A
T tracker skrev:
Är du i glasbranschen?
När kommer solen åt norrfönstren vintertid?
Om säljaren har fått mycket klagomål p.g a. detta så är det bra med information
måste man vara i glasbranschen för att veta detta?
Jag är civilinngenjör inom byggnadsfysik och arbetat hela mitt liv i entreprenad/fastighetsbranschen så har nog bättre koll på fönster kopplat till dess kostruktion och fysik är en fönsterförsäljare.

Först och främst så har du inte problem med kondens på norrfönster på vintertid så det behöver du inte oroa dig för.
kondens uppstår på vår/höst på grund fönstrena är välisolerade och släpper ut lite värme kombinerat med nattutstrålning.
vid omställningar av temperatur sker kondens på fönstret som inte är skadligt alls och försvinner snabbt när solen går upp
 
A
B BosseHåkansson skrev:
Är treglas i bägge, dock har de med lägre u-värde varmkant på glaskasetten, så det är den enda skillnaden tror jag.
vad är prisskillnanden och är kondensproblematiken den enda anledningen du funderar på 2-glas?
 
B
A Aunty skrev:
Men det är bara vissa årstider detta fenomen uppstår och det försvinner ju direkt när solen går upp och värmet upp fönstret, det är inget problem överhuvudtaget.

den största anledningen att inte köpa fönster med låga U-värden är att du kan få ut mycket mer energibesparing per investerad krona med andra insatser.
Detta beror ju klart på vad du har för typ av hus och vad du redan gjort.
Skillde knappt 10% i pris så det var ingen jättekostnad i det stora hela. Men som du säger så kanske det inte är där man ska jaga energibesparing i första hand. så känns det som att det inte är värt att sitta och störa sig på eventuell kondens utan det blir en beställning med standardfönster
 
B
A Aunty skrev:
vad är prisskillnanden och är kondensproblematiken den enda anledningen du funderar på 2-glas?
Prisskillnad på knappt 10% så knappt inget i det stora hela. Dock har vi stora fönsterpartier mot syd/väst och jag skulle störa ihjäl mig om det är kondens på morgonen och det ligger kvar frammåt eftermiddagen.
 
A
B BosseHåkansson skrev:
Skillde knappt 10% i pris så det var ingen jättekostnad i det stora hela. Men som du säger så kanske det inte är där man ska jaga energibesparing i första hand. så känns det som att det inte är värt att sitta och störa sig på eventuell kondens utan det blir en beställning med standardfönster
tycker absolut inte du ska välja bort det på grund av kondens i alla fall.

du kommer ha kondens ett fåtal timmar tidig morgon på vår & höst enbart vissa dagar.
 
A
B BosseHåkansson skrev:
Prisskillnad på knappt 10% så knappt inget i det stora hela. Dock har vi stora fönsterpartier mot syd/väst och jag skulle störa ihjäl mig om det är kondens på morgonen och det ligger kvar frammåt eftermiddagen.
det kommer aldrig hända, du kommer ha det ett fåtal timmar väldigt tidigt på morgonen innan solen hunnit gå upp.

men finns lösningar om man vill undvika det helt och hållet.
skugga fönstrena med träd, buskar, markiser eller liknande så försvinner det.
flesta fönstertilvlerkare har olika typer av system som motverkar kondens, kondens minskade glas
tvätta fönstren.
 
  • Gilla
BosseHåkansson och 1 till
  • Laddar…
Jag har Velux pivåhängda i övervåningen och det var framför allt första/andra säsongen mycket kondens på utsidan tidiga mornar. Nu för tiden endast vid enstaka tillfällen och att de stör havsutsikten spelar ingen roll - kondensen försvinner ju efter en stund när solen värmt upp luften. Förmodligen beror det snarare på - som i mitt fall - husets läge och närhet till hav/sjö och inte pga U-värdet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.