10 309 läst · 56 svar
10k läst
56 svar
Fönsterspröjs 30-talsvilla
Om detaljplanen reglerar våningsantal och begränsningen är byggnad i en våning kan det bli problem med planerna på souterräng. Detta om det nu inte uttryckligen har möjliggjorts med en planbestämmelse så klart. Är nog klokt att bolla denna fråga med berörd kommun för lite vägledning.
Tack för all feedback, alltid givande att kunna bolla ideér och få en knuff i rätt riktning när man kört fast.
Vi har därför skrotat idén med att gräva fram suterräng och istället kommit fram till att bästa lösning är nog att lyfta på ett till våningsplan. Har tidigare dragit mig för det pga kostnad, men jag vill tro att det är bästa lösning för att få lite mer lebensraum.
Carporten får konverteras till uthyrningslägenhet, samt att vi gräver fram lite extra parkering framför huset.
När det kommer till bygglov så bör det inte vara något problem, då majoriteten av hus i området är 1,5 till 2 planshus.
Tankar om detta?
Vi har därför skrotat idén med att gräva fram suterräng och istället kommit fram till att bästa lösning är nog att lyfta på ett till våningsplan. Har tidigare dragit mig för det pga kostnad, men jag vill tro att det är bästa lösning för att få lite mer lebensraum.
Carporten får konverteras till uthyrningslägenhet, samt att vi gräver fram lite extra parkering framför huset.
När det kommer till bygglov så bör det inte vara något problem, då majoriteten av hus i området är 1,5 till 2 planshus.
Tankar om detta?
Det ser fint ut!chrischris skrev:Tack för all feedback, alltid givande att kunna bolla ideér och få en knuff i rätt riktning när man kört fast.
Tankar om detta?
Lite tveksam till tre olika fönsterytor/storlekar på Attefallarens gavel. Jag tycker du ska kolla detaljplanens bestämmelser innan du går vidare så ni vet vad ni har att förhålla er till. Ta med er skisser och idéer till stadsbyggnadskontoret och bolla med en handläggare.
Japp så ska du göra....chrischris skrev:Tack för all feedback, alltid givande att kunna bolla ideér och få en knuff i rätt riktning när man kört fast.
Tankar om detta?
Nu blev det helt klassicistiskt, och spröjsen passar bättre in än i tidigare förslag. Tummen upp, faktiskt.
Fönsteruppsättningen på attefallaren borde vara mer symmetrisk framtill, dock.
Fönsteruppsättningen på attefallaren borde vara mer symmetrisk framtill, dock.
Nu tycker jag ju om det trivsamma lilla enplanshuset i original, men som utbyggnadsalternativ är nog det här det bästa tänkbara.
Som andra redan påpekat så är det attefallaren som inte riktigt matchar. Då det har en simplare modernare stil så kanske det är bättre att försöka hålla den enhetlig. Dvs, kopplade fönster utan spröjs, och det mindre fönstret (badrumsfönster?) kanske i storlek som de små fönstren vid entrén? Lunetten kanske behövs för ljusinsläpp, och kan vara kvar som pendang till husets.
Tänker att lilla huset får stil/utseende som en nyare tillbyggnad (enklare), men gjord för länge sedan (-30/40-tal). Iom att det är/blir förhållandevis litet jämte det nu större huset så stör det inte på samma sätt, och dess aningens "nyare" utseende/stil kan fungera som en förstärkare till det stora huset, så att det ser ännu bättre ut, (dvs som ett gammalt fint hus i originalutförande).
Jag älskar gamla fina hus, men måste tyvärr motvilligt erkänna att utan alla nya fula hus så skulle inte de gamla husen framstå i lika bra dager. Som det nu är lyser alla gamla fina hus som stjärnor i Mordors mörker.
Som andra redan påpekat så är det attefallaren som inte riktigt matchar. Då det har en simplare modernare stil så kanske det är bättre att försöka hålla den enhetlig. Dvs, kopplade fönster utan spröjs, och det mindre fönstret (badrumsfönster?) kanske i storlek som de små fönstren vid entrén? Lunetten kanske behövs för ljusinsläpp, och kan vara kvar som pendang till husets.
Tänker att lilla huset får stil/utseende som en nyare tillbyggnad (enklare), men gjord för länge sedan (-30/40-tal). Iom att det är/blir förhållandevis litet jämte det nu större huset så stör det inte på samma sätt, och dess aningens "nyare" utseende/stil kan fungera som en förstärkare till det stora huset, så att det ser ännu bättre ut, (dvs som ett gammalt fint hus i originalutförande).
Jag älskar gamla fina hus, men måste tyvärr motvilligt erkänna att utan alla nya fula hus så skulle inte de gamla husen framstå i lika bra dager. Som det nu är lyser alla gamla fina hus som stjärnor i Mordors mörker.
När det gäller attefallshuset så hade jag haft 1 kopplat fönster på gaveln mot gatan bara som är centrerat på fasaden.
Planket hade jag flyttat in lite så att entré till attefallshuset samt källardörren inte ligger innanför. Det blir lite mer ostört för hyresgästen på så vis.
Halvmånefönstret hade jag behållt som i ritat dels för att knyta ihop med huvudbyggnaden men även då jag tänker mig att man kunnat ha ett sovloft där.
Planket hade jag flyttat in lite så att entré till attefallshuset samt källardörren inte ligger innanför. Det blir lite mer ostört för hyresgästen på så vis.
Halvmånefönstret hade jag behållt som i ritat dels för att knyta ihop med huvudbyggnaden men även då jag tänker mig att man kunnat ha ett sovloft där.
Det har gått bra, fast på andra sätt vi håller på med en större renovering inomhus just nu. Fönster har fått spröjs och vi håller på att återställa originalmängden för fönster som du ser på bilden. Blir ännu ett som sätts in till höger nu i helgen.
Efter mycket om och men så har vi beslutat att bygga till ett halvplan framöver när ekonomin tillåter och hyra ut källaren istället för att bygga ett attefallshus.
Efter mycket om och men så har vi beslutat att bygga till ett halvplan framöver när ekonomin tillåter och hyra ut källaren istället för att bygga ett attefallshus.
Liknande trådar
-
Olika färg på fönsterspröjs och fönstersmyg, -bräda mm?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vart hitta bra fönsterspröjs till vettig peng (15 st fönster)
Fönster & Dörrar -
Lösa fönsterspröjs
Fönster & Dörrar -
Från/tilluft för första plan i en 30-talsvilla (självdragsventilation)
Ventilation -
Clips till fönsterspröjs
Fönster & Dörrar