A
R Rejäl skrev:
Är inte en hel arbetsvecka 40tim/per man?
De flesta kollektivavtal har mindre än 40 timmar. 35 eller 37,5. Denna firma hade 35 timmar.

När jag bytte takfönster var det lika sjukt. Jag tog då den billigaste offerten där arbetskostnaden var 21k. Jobbet tog deras två gubbar mellan 4-5 timmar från ax till limpa.

Över 2000 kr per timme mao
 
R
Clarken37 skrev:
De flesta kollektivavtal har mindre än 40 timmar. 35 eller 37,5. Denna firma hade 35 timmar.

När jag bytte takfönster var det lika sjukt. Jag tog då den billigaste offerten där arbetskostnaden var 21k. Jobbet tog deras två gubbar mellan 4-5 timmar från ax till limpa.

Över 2000 kr per timme mao
Oj alla hantverkare jag vet jobbar 40tim/vecka sedan har man arbetstidsförkortning, har du något som styrker dina korta veckor?


1 1.1
ARBETSTID
ORDINARIE ARBETSTID Arbetstidens längd och förläggning
Ordinarie arbetstid är 40 timmar per helgdagsfri vecka (exklusive ras- ter). Arbetsgivaren och representant för arbetslaget kan träffa överens- kommelse om arbetstidens förläggning för varje enskild arbetsplats och/eller del av arbetsplats. Sådan överenskommelse ska vara skriftlig och kan träffas tidigast när sådan representant är utsedd. Den ordinarie arbetstiden kan förläggas måndag t.o.m. söndag med början tidigast klockan 05.00 och slut senast 24.00.
Arbetstiden kan läggas ut enligt ovan med i genomsnitt 40 timmar per vecka beräknat på en fyraveckorsperiod (totalt 160 timmar). Arbetsti- den kan efter överenskommelse med berörd Byggnads region beräk- nas på högst sex veckor (totalt 240 timmar).
Om någon överenskommelse om ordinarie arbetstid inte har träffats med arbetslaget är arbetstiden klockan 06.00–18.00 i enlighet med be- stämmelserna i § 2 punkten 1.4
 
A
R Rejäl skrev:
Oj alla hantverkare jag vet jobbar 40tim/vecka sedan har man arbetstidsförkortning, har du något som styrker dina korta veckor?
https://www.byggnads.se/siteassets/...h-anlaggningsbranschen.pdf?ts=8d7404089312b00

Beror som sagt på kollektivavtal

De flesta hantverkare jag känner brukar sluta cvid 1-2 på fredagar och jobba lite mindre än 8 timmar övriga dagar. Har kanske haft 20-25 hv hos mig de senaste åren. Extremt ovanligt att de varit där 8 hela timmar samma dag. Många räknar in restid som arbetstid TROTS att de lägger till en summa för ”servicebil” varje da
 
R
Clarken37 skrev:
[länk]

Beror som sagt på kollektivavtal

De flesta hantverkare jag känner brukar sluta cvid 1-2 på fredagar och jobba lite mindre än 8 timmar övriga dagar. Har kanske haft 20-25 hv hos mig de senaste åren. Extremt ovanligt att de varit där 8 hela timmar samma dag.
Som sagt finns ingett annat kollektivavtal än den mellan byggnads och byggföretagen för hantverkare och byggare i byggbranschen..

https://byggforetagen.se/app/uploads/2023/09/Byggavtalet-2023-Digital-utgava-2.pdf
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
A
R Rejäl skrev:
Som sagt finns ingett annat kollektivavtal än byggnads för hantverkare och byggare i byggbranschen..

[länk]
Finns ju inget som hindrar någon arbetsgivare att ha kortare arbetstid och denna hade enligt de själva 35 timmars arbetsdag.

Åter till topic
 
R
Clarken37 skrev:
Finns ju inget som hindrar någon arbetsgivare att ha kortare arbetstid och denna hade enligt de själva 35 timmars arbetsdag.

Åter till topic
Nej det är klart att den kan finnas men låter otroligt…
Hade du något som som styrkte dina korta arbetstidsveckor?
 
A
R Rejäl skrev:
Nej det är klart att den kan finnas men låter otroligt…
Hade du något som som styrkte dina korta arbetstidsveckor?
Denna firma angav som sagt själva 35 timmar arbetsvecka.

Det har dock ingen betydelse för arbetskostnaden hur många timmar de jobbar per vecka
 
L Leif i Skåne skrev:
Inte Mockfjärd!
Har fått offerter från Elite, Morups samt Mockfjärds där de sistnämnda är billigast.
Mockfjärds är ju det äldsta bolaget som dessutom är störst..
 
R
S Sirvan Siresi skrev:
Har fått offerter från Elite, Morups samt Mockfjärds där de sistnämnda är billigast.
Mockfjärds är ju det äldsta bolaget som dessutom är störst..
Absolut det sämsta alternativet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.