S
Allinug skrev:
Anledningen till att det skulle vara bra att få snittytorna i mitten/som skarvdel är ju att man får de fina avrundade sidorna ute på kanterna.

Jag funderar på om det skulle finnas någon skarvkonsol... Eller så får man helt enkelt ha det som två brädor och då se till att slipa och polera ordentligt.
finns dom som sätter skarv i metall

SBH skrev:
men asbest är inte så farligt som du tror.
Det är inte så ofarligt som du tror (eller vill intala dig) heller.
Asbest bör hanteras respektfullt men enskilda exponeringar kommer i väldigt sällsynta fall leda till problem. Bl.a. övrigt leverne, hälsoläge och gener spelar in.

Jag har satt sådana kalkstensbänkar kloss mot varandra på en gemensam vanlig fönsterbänkskonsol, det fungerar bra. Dvs ändarna vilar på halva konsolen. Beroende på hur känslig du är kanske du tycker snittytan man får vi handkapning är tillräckligt snygg. I praktiken är det ingen annan än du som kommer märka om det inte är perfekt.

A
Då är det bara att välja strategi: :)
Antingen kapa dem längre, med rakt och fint snitt så att de kan sättas ihop. Eller, kapa dem lite kortare och slipa och polera dem och sätta dem med ett litet mellanrum.

Ska undersöka om det finns något under fönstret att sätta fast dem i.

Ett litet mellanrum är ju mer förlåtande, tycker jag.

Hur blev det?

A
Åh, brädorna ligger fortfarande och vilar upp sig ute på altan. Men jag håller på att måla i vardagsrummet, så det närmar sig sakta men säkert.

Nu har jag sett hur brädan suttit från början. Den har suttit för lågt för blommor, i linje med den bräda som syns i högra hörnet. Denna långa bräda (2,60 m) saknades vid inflytt. Jag har haft en skarvbar IKEA-hylla som fönsterbräda på rätt höjd (http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/spr/89112221/).

Senaste idén är att låta ena brädan gå ut en bit, förbi fönstret in i hörnet. Inte för att ha blommor på, men man kan ju ha en lampa eller något annat där.
Interiör med fönstervägg, målningsarbete pågår, brädor på golv nära element och målarbricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.