40 186 läst · 25 svar
40k läst
25 svar
Fönsterbleck och överbleck för runt fönster
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Gjorde en snabb skiss på underblecket.
3mm in i spåret på fönstret, 15mm för att skruva fast det, 15graders lutning och 20 mm utanför foder med omslag.
3mm in i spåret på fönstret, 15mm för att skruva fast det, 15graders lutning och 20 mm utanför foder med omslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Hade äntligen lite tid att fixa överbleck, lite fundersam hur det ska bockas längst ner.
Här är snitt på överblecksprofilen
Underblecket
Är det någon som har tips på en bra plåtis i GBG området? Min hade ingen vals så han kunde inte göra det runt
Logga in
Skapa konto
Här är snitt på överblecksprofilen
Logga in
Skapa konto
Underblecket
Logga in
Skapa konto
Är det någon som har tips på en bra plåtis i GBG området? Min hade ingen vals så han kunde inte göra det runt
Renoverare
· Västragötaland
· 866 inlägg
Ta mina skisser som förslag på mått, jag förstår att det är svårt att bocka upp en 100 mm kant på baksidan och att det nog skarvas. Går det bocka upp ca 10 mm och sen falsa på en ny plåt?
Ta 12mm på blecket och bocka 6mm av dom till ett öppet omslag sedan klipper du ut en halvmåne i samma diameter som ytterkanten på kramen plus 6mm som du bockar 90grader. Nu kan du forma den första plåten efter den andra och falsa den. Det sista du gör är att klippa ned halvmånen till önskad höjd på "spikkant". Vet inte om det går att förstå men håller tummarna
Logga in
Skapa konto
Hej Jag tillverkade ett överbleck se bild ! till mitt nybygge i går Man falsar ihop det för att det skall bli bra .Mitt är gjort i aluminium
underblecket har jag ingen bild på men det behöver man inte falsa det räcker att "krympa" om man inte vill falsa för utseendets skull
Oj oj.. och hur gör man allt detta om man har ett stockhus.. inte rundstock..
har köpt ett tyskt fönster .80 cm i diameter..
Modell ROTA .som öppnas som en dörr.. rundesfenster.de
Men jag har svårt att veta vilket av tillbehören som passar. Stockväggen, rakstock.. är dryga 7 cm tjock.. sommarhus.
Fönsterbleck ja.. men..
har köpt ett tyskt fönster .80 cm i diameter..
Modell ROTA .som öppnas som en dörr.. rundesfenster.de
Men jag har svårt att veta vilket av tillbehören som passar. Stockväggen, rakstock.. är dryga 7 cm tjock.. sommarhus.
Fönsterbleck ja.. men..