R Rejäl skrev:
Du har du själv skrivit i mitt citat för det du citerar under mig har jag inte skrivit😊
Jag vet , sitter med mobilen utan glasögon, nu är det.ändrat🙄

N
Ja, TS verkar inte vara så imponerade av era svar.
Då TS inte ens svarat, lutning på bleck i all ära.
Men kanske inte helt intressant.
Blecken måste bytas ut så putsgavlarna kommer in i putsen.
Så det inte läcker in vatten.
Om det är för dyrt att byta blecken, så går att täta med TEC7 eller liknande,
men blir inget snyggt.

R
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Jag vet , sitter med mobilen utan glasögon, nu är det.ändrat🙄
Ok, en fråga vart finns anvisningen om 18 graderslutning för putsfasader?

R
Sök på google

Teknikhandboken byggnadsplåt. Fönsterbleck
Hittar ingett om 18 grader bara 14 grader..

N neo11 skrev:
Ja, TS verkar inte vara så imponerade av era svar.
Då TS inte ens svarat, lutning på bleck i all ära.
Men kanske inte helt intressant.
Blecken måste bytas ut så putsgavlarna kommer in i putsen.
Så det inte läcker in vatten.
Om det är för dyrt att byta blecken, så går att täta med TEC7 eller liknande,
men blir inget snyggt.
Vad menar du med för dyrt? Jag skulle förutsätta att TS ska betala. Och som kund kan man förvänta sig fackmässigt. Det är inte något snack om det

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
[länk]
Ja där fanns det med, men är detta en eget regelverk för det verkar inte luta sig emot AMA..

• Gilla
Kortealboga och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja där fanns det med, men är detta en eget regelverk för det verkar inte luta sig emot AMA..
Oavsett så ser det felaktigt ut.

K Kajsala234 skrev:
Hej,

Har precis haft fönsterbyte och har lite frågor kring utförandet. Förut var våra fönsterbleck inputsade. Såhär ser det ut när de lämnat (vi målar putsen i sommar själv). Vi är lite osäkra på lutningen på flera av fönsterblecken. På ena bilden står lite vatten kvar efter en natt av lite regn. Fönsterblecken är inte inputsade nu utan sitter bara fast genom skruvarna i karmen. Är detta som det ska? Kan inte vattnet komma in under fönsterblecket? Bilägger även video där man hör hur det låter när det regnar. Vi har aldrig haft ljud från fönsterblecken tidigare men nu är det högt ljud och dessutom kommer vatten som en stril från ovanvåningens fönsterbleck vilket särskilt orsakar ljud. Kan inget om fönster men misstänker att lutningen på ovanvåningen kanske är dålig så vattnet står tills det blir tillräckligt mycket vattnet på blecket för att sen rinna ner i en stril? Kan det orsaka ljud att fönsterblecken inte heller sitter så mycket monterat (bara i karmen), går att röra blecket lite upp och ned.

Tack för hjälp!
Råd.

Bestrid i skrift och be den korrigera så det är fackmässigt utfört. Om de fakturerar så bestrid den till inkasso (inget problem alls). Sen ….andas, drick vin…vänta…

Du bestrider med att utförandet inte är fackmässigt. Om ni är oense så håll ut. Var trygg med att du har rätt (det har du). Vad kostar kalaset? Hela huset? Har ni avtal?

R
Globetrot Byggis1976 skrev:
Oavsett så ser det felaktigt ut.
Ja TS bleck är fel utfört, jag och Pelle plåttak diskuterar lutningen på blecken, jag är nyfiken på om det är en ny norm som jag har missat🤔

R Rejäl skrev:
Ja TS bleck är fel utfört, jag och Pelle plåttak diskuterar lutningen på blecken, jag är nyfiken på om det är en ny norm som jag har missat🤔
Ja, intressant info m. TS kan bestrida med att lutning ska vara minst 14 grader i alla fall 😂

Hej alla! Tack för alla svar. Vi har skrivit och tagit upp alla saker som vi har synpunkter på till fönsterfirman. Återkommer när jag fått svar.

Det är alla fönster och har kostat en bra slant. Vi bor i ett sekelskifteshus och lagt stor möda på att hitta fönster som passar husets charm. Vi är nöjda med fönstren men blecken kunde även jag som uppenbar novis se att något skavde.

Vi har nu bara skrivit och ”ifrågasatt” om det ska se ut på detta sätt (lutning, putsning, ljudbild). Men jag är lite osäker på hur jag ska beskriva att vi är av uppfattningen att det borde se ut om de gör ”motstånd”. Jag har uppfattat att :
- lutningen i vart fall ska vara 14 grader
- det borde funnits en putskant. Innebär det att kanten ska vara infräst i fasaden?
- att det blecket ska vara fäst undertill.
- något mer?

Kan jag hänvisa till AMA 18 när jag pratar med fönsterfirman?

Ledsen om jag inte uppfattar alla råd och tips rätt, jag har verkligen lite eller ingen erfarenhet av det här och hade hoppats att man ska slippa ge instruktioner på hur något ska vara utfört (när det är de som arbetar med detta).

R
K Kajsala234 skrev:
Hej alla! Tack för alla svar. Vi har skrivit och tagit upp alla saker som vi har synpunkter på till fönsterfirman. Återkommer när jag fått svar.

Det är alla fönster och har kostat en bra slant. Vi bor i ett sekelskifteshus och lagt stor möda på att hitta fönster som passar husets charm. Vi är nöjda med fönstren men blecken kunde även jag som uppenbar novis se att något skavde.

Vi har nu bara skrivit och ”ifrågasatt” om det ska se ut på detta sätt (lutning, putsning, ljudbild). Men jag är lite osäker på hur jag ska beskriva att vi är av uppfattningen att det borde se ut om de gör ”motstånd”. Jag har uppfattat att :
- lutningen i vart fall ska vara 14 grader
Ja det är vad AMA kräver..
K Kajsala234 skrev:
- det borde funnits en putskant. Innebär det att kanten ska vara infräst i fasaden?
Helt rätt blecket behöver vara bredare alltså fräsas in i putsen, blecket ska ha en putskant..

K Kajsala234 skrev:
- att det blecket ska vara fäst undertill.
Ja fästbleck är krav..
K Kajsala234 skrev:
- något mer?

Kan jag hänvisa till AMA 18 när jag pratar med fönsterfirman?

Ledsen om jag inte uppfattar alla råd och tips rätt, jag har verkligen lite eller ingen erfarenhet av det här och hade hoppats att man ska slippa ge instruktioner på hur något ska vara utfört (när det är de som arbetar med detta).
Det är inte lätt att veta vad som gäller som vanlig husägare😊

Lägger med en bild som du kan använda dig av..

Denna brukar jag kolla i med mobilen:

https://www.teknikhandboken.se/artiklar/fonsterbleck/

• Teknisk ritning av fönsterinstallation med karm, putskant och fästbleck enligt AMA JT-521/6.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
I ditt fall kan jag garantera att du kan försöka få till följande. Om ni har olika syn. Du anlitar en oberoende besiktningsman i samråd med dem. Om han godkänner arbetet betalar du dem o besiktningsman. Om det finns anmärkningar så drar du av halva besiktningsman kostnaden och de rättar (kostnad fritt). Utifall det inte ens blir gk betalar de ev ombesiktning tills godkänt resultat. Det är en sjusst deal. De kommer nog möta dig med "lilla gumman, vi har alltid gjort så här". Stålsätt dig.

Skall tilläggas att AMA bara är rekommendationer i byggbraschen.
Det är inget krav.
Står det inte i kontraktet med utförare att det skall göras enligt AMA eller branschstandard å kan det bli knepigt mellan beställare och utförare .
Jag driver plåtslageri med inriktning på nyproduktion och sitter med 20 sidiga kontrakt hela dagarna.
Vill du ha tips eller vad som gäller , så skicka över kontraktet/beställningen via PM , så kanske jag kan hjälpa dig .
Alt. ta dit en besiktningsman , det kostar några tusenlappar , men det kommer vara värt det

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.