B Pellebr skrev:
Tack. Detta verkar vara det flest föreslår. Får öppna upp lite på höjden.
Samma sak om jag ska ha ett mindre fönster på kortsidan? Eller kan man med fördel sänka det till önskad nivå?
Liva alla om du kan eller välj en annan typ av fönster
 
Varför så små fönster? Är ni ljusskygga?
 
Tycker Useless:s bod ser helt normal ut, inget som stör, snyggt!

Risken om du (TS) väljer högre fönster som livar i överkant är att illusionen blir hängiga ögon istället för pigga ögon, om du fattar vad jag menar. Jag skulle nog ritat upp alternativen i sketch-up eller liknande - eller ännu hellre hitta bilder på alternativen - för att få en bild av hur det kommer se ut.
Vad jag tror du definitivt ska undvika är att sätta fönster på olika nivå på olika fasader. Det tror jag kommer se konstigt ut om något...
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Liva alla om du kan eller välj en annan typ av fönster
Ett mindre fönster bör monteras lägre så man kan se ut utan att stå på tå. Bifogar en bild av vad jag menar med Litet fönster monterat i trävägg med utfyllnadsbräda och plåtdetalj ovanför, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
utfyllnadsbräda med plåt ovanför.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Ett mindre fönster bör monteras lägre så man kan se ut utan att stå på tå. Bifogar en bild av vad jag menar med [bild] utfyllnadsbräda med plåt ovanför.
Öppningen är normal som partiet. Brädan är bara dekoration.
 
Jag tycker inte det är nödvändigt att fönster och dörr livar i överkant. Sänk fönstren! Det blir väldigt tight invändigt när du har satt gles i taket och takskivor. Fönsterfodret kommer att i princip sitta uppe i taket. Ska du dessutom ha en gardinstång så blir det inte alls snyggt.
 
M mlkjhr skrev:
Jag tycker inte det är nödvändigt att fönster och dörr livar i överkant. Sänk fönstren! Det blir väldigt tight invändigt när du har satt gles i taket och takskivor. Fönsterfodret kommer att i princip sitta uppe i taket. Ska du dessutom ha en gardinstång så blir det inte alls snyggt.
Tack för synpunkten, det är en ju värt att tänka på sånt också.. Jag kommer ha öppet tak upp till nock invändigt.
 
B Pellebr skrev:
Tack för synpunkten, det är en ju värt att tänka på sånt också.. Jag kommer ha öppet tak upp till nock invändigt.
Då blir det ju lite annat läge men jag tycker inte man ska ha fönsterbänkarna mer än max 80 från golvet.
 
  • Gilla
Bjelkan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.