Mitten 17, V-14 H-14 uppe 15. Rum 20 och ute 0.1 grad.

Jag tog och mätte på några våra kopplade tvåglasfönster från -69 & fick dessa ungefära värden:
Nere 12-14°, mitt 14-16°, vänster & höger 15-16°, uppe 16-17°, ute -1°, inne 20,5-21,5°.

Kontrollerade nu även mina gamla kopplade blyfönster 😱 de har bättre värden😡

Nu efter ca 1år är det fortfarande inte löst. Jag har förbättrat ventilationen utan resultat. Fönsterleverantören bekräftar att problemet KAN bero på deras glas med stålvarmkanten, men tänker inte ta det som reklamation.
Jag står fortfarande fast vid att deras glas omöjligt kan klara sin märkning U-1.0 och 1.4 på hela fönstret. Man skall inte få is på insidan ett fönster när rummet håller 20grader.

Jag har alltså två val, dra detta vidare eller lägga ner och ordna byte av kassetter själv.

Westcoast Windows kommer jag inte nytta igen.

Jag brukar också få imma och sen kondens och sen is på mina 3glas.fönster.o h altandörr.
Det brukar.dock börja sakta men säkert vid -15 och ner mot -30 blir det is.

Det är inget ventilationsproblem.
Det blev bättre på platser när jag öppnade upp så värmen från radiatorerna underfönstrena kunde stiga närmare fönstret.
Hade täckta fönsterbrädor.

Liten uppdatering, har testat olika lösningar

Jag har borrat in en ventil i skorsten på andra våning, utan förbättring. Satt in en PAX CALIMA i skorstensröret... utan förbättring. Jag har bytt ut PAX i badrummet på andra våning till en 125 kanalfläkt som suger rakt i duschutrymmet och ut genom yttertak. Detta hjälpte med att transportera bort kondensutslag vid ca 1-2 plus.

Därefter beställdes nya kassetter till det sovrummet som har störst problem. Tyvärr så brast kommunikationen så installerad kassett var även den med varmkant i stål, dock gas i kassett.
Det blir nu ingen kondensutslag fören vid ca 5 minus.

I går byttes kassetterna i sovrummet ut mot beställda, med varmkant av komposit.

Nu väntas det med spänning på minusgrader(gärna -10) för att se om kondensen är borta.
Jag kommer i sådant fall testa att stänga av ventilationen för att se utfallet.

Uppdaterar längre fram i vinter.

skall tilläggas att original Westcoast kassetter hade betydligt sämre värde än de fellevererade kassetterna. De nya höll temperaturen flera grader högre.
DVS. Deras U-värde är falskt!!

Kondens och frost nertill kommer av dåliga fönster, samt att problemet ökar ju sämre luftväxling det är vid fönstret, och ju mindre tillförd värme underifrån (element under fönstret avhjälper/eliminerar probl), samt RF i rummet.

I det beskrivna fallet låter det som att det är skitfönster på ren svenska.
Nyckeln är ju att det endast är dessa fönster fr 2009 och inga andra.

Vi har vanliga kopplade fönster (u= 2 - 3) och får endast problem med kondens om det är tätslutande rullgardiner för fönstren.

Dock, självdragshus + sovrum + inget element under fönster + stängd dörr på natten => hög RF + kallras = kondens.

Jag hade samma problem som du, problemet försvann när jag installerade en rejäl braskamin som gjorde att jag fick torrare inomhusluft.

Sen så är jag övertygad om att det faktum att fönstren sitter monterade längst ut vid fasaden gör att kondensering lättare uppstår. Hade fönstren suttit längre in mot rummet dvs mitt i väggen där varmt och kallt möts och temperaturen och luftflödet från rummet och elementen är högre så kommer den fuktiga luften inte att kondensera lika lätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.