Av olika anledningar har felet inte blivit upptäckt för en i år.
Jag har i villan bytt fönster/dörrar löpande genom åren, de kommer ifrån samma tillverkare.
4st fönster och 2st balkongdörrar(helglas) är bytta 2009 (2glas) och på dessa är det kondens(fukt) på nedre insida(3 olika rum).På de nyare fönstren(3glas) är det ingen fukt. Fönstersmygar är olika djupa och vissa fönster har element under.
Problemet startar vid -4grader för att öka med kylan, vid -16 grader blev det is nere på de sämsta fönstret.
Fukten blev uppmätt till 34% och har försökt med avfuktare utan resultat. Det verkar inte vara relaterat av ventilationsproblem.
Temperaturen mitt på glasytan uppmätt till 15gader och i nedre kant 4grader,
de nyare fönstren är ca 20 kontra 15-12 grader nere.
Det är då 22grader inomhus.
Fönsterleverantören har frångått metall som sammanfogning av kassetten vilket kan vara ett av problemen. Leverantören har varit och besiktat och hänvisar till att det troligen är för dåligt U-värde i kassetten. Kassetterna har ingen kondens inuti.
Jag tycker det är märkligt att en stor svensk leverantör säljer fönster som inte tål frostgrader??
De är inte villiga att på något sätt vara delaktiga i att lösa problemet. De har 10års garanti på produkterna.
Låter det rimligt för er?
Jag har i villan bytt fönster/dörrar löpande genom åren, de kommer ifrån samma tillverkare.
4st fönster och 2st balkongdörrar(helglas) är bytta 2009 (2glas) och på dessa är det kondens(fukt) på nedre insida(3 olika rum).På de nyare fönstren(3glas) är det ingen fukt. Fönstersmygar är olika djupa och vissa fönster har element under.
Problemet startar vid -4grader för att öka med kylan, vid -16 grader blev det is nere på de sämsta fönstret.
Fukten blev uppmätt till 34% och har försökt med avfuktare utan resultat. Det verkar inte vara relaterat av ventilationsproblem.
Temperaturen mitt på glasytan uppmätt till 15gader och i nedre kant 4grader,
de nyare fönstren är ca 20 kontra 15-12 grader nere.
Det är då 22grader inomhus.
Fönsterleverantören har frångått metall som sammanfogning av kassetten vilket kan vara ett av problemen. Leverantören har varit och besiktat och hänvisar till att det troligen är för dåligt U-värde i kassetten. Kassetterna har ingen kondens inuti.
Jag tycker det är märkligt att en stor svensk leverantör säljer fönster som inte tål frostgrader??
De är inte villiga att på något sätt vara delaktiga i att lösa problemet. De har 10års garanti på produkterna.
Låter det rimligt för er?
I alla badrum finns fuktstyrda paxfläktar, samt tilluft i den mest aktuella sovrummet. Ytan är relativt stor och inget tyder på dåligt luftkvalité. Det är en egen bedömning, har inte mätt luftflödet.
Du har rätt så torrt luft hemma. 34 rf är ganska torrt. Normalt ligger vid 40-45 %.
Ventilationsproblem har du inte tydligen.
Det är kalla fönster på nederkanten helt enkelt. Varför blir det så kallt som 4 grader just vid nederkant ?
Ventilationsproblem har du inte tydligen.
Det är kalla fönster på nederkanten helt enkelt. Varför blir det så kallt som 4 grader just vid nederkant ?
Vad har ni för värmesystem?
Misstänker värmepump/fjärrvärme och att det tidigare var olje-/vedeldning.
När det är fukt som kommer efter fönsterbyte så är det ofta just otillräcklig ventilation som är problemet.
Misstänker värmepump/fjärrvärme och att det tidigare var olje-/vedeldning.
När det är fukt som kommer efter fönsterbyte så är det ofta just otillräcklig ventilation som är problemet.
Nu vid denna årstiden är rf låg, om det vore fukt inomhus borde rf vara högre?
Ja det är jordvärme sedan 80-talet och fukt är endast i dessa fönster, ej i de nyare(år2012) som sitter i samma rum och övriga rum.
Jag anser att fönstret(kassetten) är dålig, alt tätningslister där kassett sluter mot träkarmen.
Leverantör menar att det är u-värdet på kassetten som troligen är boven.
Säljer man dyra fönster år 2009 så antar iallafall jag att det håller god kvalité och klara minusgrader...?
Ja det är jordvärme sedan 80-talet och fukt är endast i dessa fönster, ej i de nyare(år2012) som sitter i samma rum och övriga rum.
Jag anser att fönstret(kassetten) är dålig, alt tätningslister där kassett sluter mot träkarmen.
Leverantör menar att det är u-värdet på kassetten som troligen är boven.
Säljer man dyra fönster år 2009 så antar iallafall jag att det håller god kvalité och klara minusgrader...?
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Vi hade nästan alltid fukt på våra 2-glasfönster innan vi installerade FTX-system, nu är det bara vid långkok det blir imma/kondens på några fönster.
Ena fönstret det blir imma/kondens på har ingen radiator under sig däremot har grannfönstret det och där blir det betydligt mindre imma/kondens.
RF hos oss ligger just nu på 35-45%
Så hur står det till med radiatorerna vid dom fönster som det blir kondens på kontra dom andra radiatorerna?
Ena fönstret det blir imma/kondens på har ingen radiator under sig däremot har grannfönstret det och där blir det betydligt mindre imma/kondens.
RF hos oss ligger just nu på 35-45%
Så hur står det till med radiatorerna vid dom fönster som det blir kondens på kontra dom andra radiatorerna?
Har du moderna 2-glas?Demmpa skrev:Vi hade nästan alltid fukt på våra 2-glasfönster innan vi installerade FTX-system, nu är det bara vid långkok det blir imma/kondens på några fönster.
Ena fönstret det blir imma/kondens på har ingen radiator under sig däremot har grannfönstret det och där blir det betydligt mindre imma/kondens.
RF hos oss ligger just nu på 35-45%
Så hur står det till med radiatorerna vid dom fönster som det blir kondens på kontra dom andra radiatorerna?
Vi har olika förutsättningar i olika rum, golvvärme, radiatorer, ej radiatorer. Men endast fukt på de producerade 2009. Där fukten är "näst värst" sitter det ett parti med fönster/dörr/fönster med radiatorer under båda fönstren. Dessa ovan då producerade 2009.
Nej, vi har kopplade fönster från -69.Johanl80 skrev:
Däremot så har jag satt dit nya tätningslister mellan inre fönsterbåge och inre karmen, där det ska sitta tätningslister, sedan tog jag bort tätningslisterna, som förra ägaren monterat, mellan inre och yttre fönsterbåge, där det inte ska finnas några tätningslister.
Huset hade självdrag innan, den slutade att mer eller mindre fungera när oljepannan byttes ut till fjärrvärme.
I mitt föräldrahem hade vi samma problem att det blev mycke imma/kondens på fönstrena efter att vi slutade elda med olja och problemet försvann när det sattes dit FT(X).
Det börjar bli mystisk.Johanl80 skrev:
Kan mäta luftfuktigheten vid de fönster som är kondens drabbade och de som inte är?
Ställ mätaren percis vid fönstret.
Det kan vara så att luftcirkulationen är sämre i vissa område. Vad har du för ventilation system?
Jag börjar oxå som Demmpa misstänka ventilationen.
Det är bra om du kan mäta RF i olika rum och område.
Har testat i olika rum. Vårt sovrum har plastat tak, spaltventil som tilluft. Där är extremt dålig luft vid stängd dörr. Fönster från 2012 och ingen kondens.
Sovrum 2, 34%rf mitt i rum, 80%rf i fönsterbågen där fönster 2009 sitter. Naturligtvis förklaras värdet med att det rinner i karmen. Testade 12tim med stor avfuktare i rummet (Woods 28), riktad mot fönster. Ca 25-30 grader i rummet.
Vid -16 uppstår kondens efter 0.5t igen. Vid -4 räcker det att torka morgon och kväll.
Rf följer klimatet efter årstid.
Sovrum 2, 34%rf mitt i rum, 80%rf i fönsterbågen där fönster 2009 sitter. Naturligtvis förklaras värdet med att det rinner i karmen. Testade 12tim med stor avfuktare i rummet (Woods 28), riktad mot fönster. Ca 25-30 grader i rummet.
Vid -16 uppstår kondens efter 0.5t igen. Vid -4 räcker det att torka morgon och kväll.
Rf följer klimatet efter årstid.