Imorgon börjar renoveringen av mitt badrum. Allt ska göras av en firma. Jag tänkte att jag skulle lägga upp bilder på processen för att få hjälp av er som är kunniga att se om något är fel eller så, så jag kan säga till byggarna så det görs ordentligt. Förhoppningsvis går allt som det ska.

Badrummet är 5m2. Imorgon ska betongen bilas ner till rören. Rören ska alltså också bilas upp eftersom rören ska flyttas. Jag har haft en vägghängd toalett. Den ska flyttas och bli en golvtoalett. Duschen ska byta placering också. Jag ska ha pex-system.

Det ska bytas fönster, sänkas tak (ska bli spottar), golvvärme osv.. Sen har vi ju detta med tätskikt och sånt. Jag ska lägga upp bilder på allt så att eventuella fel kan uppdagas.

Ni får gärna tipsa mig om grejer under processens gång.

Jag har rivit badrummet i helgen. Lägger upp bilder på det på en gång.

• Renovering av badrum pågår; borttaget golv visar blottade rör, gips och isolerade väggar. En stege står i hörnet, redo för arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet badrum med synliga träreglar och rör innan renovering, betonggolv och oskyddade väggar syns, arbete påbörjas imorgon.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
Första frågan jag undrar är: När jag rev så ser jag att plasten på ytterväggarna är trasig här och där. Visst borde byggarna ordna ny plast? Det borde väl vara standard att byggarna gör allt ordentligt?

M Mjärn skrev:
Första frågan jag undrar är: När jag rev så ser jag att plasten på ytterväggarna är trasig här och där. Visst borde byggarna ordna ny plast? Det borde väl vara standard att byggarna gör allt ordentligt?
Ska ej vara plast/ångspärr i badrummets väggar, enbart vindstopp/ångbroms.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska ej vara plast/ångspärr i badrummets väggar, enbart vindstopp/ångbroms.
Okej. Det är en jättestor firma som ska göra jobbet. Jag gissar att de har koll på detta och bara fixar det. Eller bör man ligga på och tala om att detta är ett önskemål?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Okej. Det är en jättestor firma som ska göra jobbet. Jag gissar att de har koll på detta och bara fixar det. Eller bör man ligga på och tala om att detta är ett önskemål?
Då lär de ha koll. Det är för att du inte ska kunna stänga in fukt mellan två täta skikt med tanke på våtrumsfolien.

• Gilla
Mjärn och 2 till
  • Laddar…
Då lär de ha koll. Det är för att du inte ska kunna stänga in fukt mellan två täta skikt med tanke på våtrumsfolien.
Inga problem att ha plast i väggarna i badrummet.

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Byggledaren svarade "den ska rivas. Får ej vara dubbla tätskikt".

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
M Mjärn skrev:
Byggledaren svarade "den ska rivas. Får ej vara dubbla tätskikt"
M Mjärn skrev:
Byggledaren svarade "den ska rivas. Får ej vara dubbla tätskikt".
Om Tätskiktet utförs på rätt sätt så har det ingen betydelse om det är plast bakom eller ej. Är det tätt så är det tätt

F Fjonken skrev:
Inga problem att ha plast i väggarna i badrummet.
Säker Vatten delar inte din uppfattning. Vid eventuella framtida problem väger nog deras ord tyngre än en anonym medlem på ett diskussionsforum...

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Säker Vatten delar inte din uppfattning. Vid eventuella framtida problem väger nog deras ord tyngre än en anonym medlem på ett diskussionsforum...
Tätskiktet går inte under säker vatten.
Ångbromsen är inte ett tätskikt.

F Fjonken skrev:
Tätskiktet går inte under säker vatten.
Ångbromsen är inte ett tätskikt.
Han menar nog bl.a BBV och jag tror själv även BKR.

Han menar nog bl.a BBV och jag tror själv även BKR.
Ja kanske det, men varken bkr eller gvk kräver att plasten ska bort. Den är som sagt inget tätskikt.
Och folien är såpass tät så plasten kan vara kvar utan problem.

F Fjonken skrev:
Ja kanske det, men varken bkr eller gvk kräver att plasten ska bort. Den är som sagt inget tätskikt.
Och folien är såpass tät så plasten kan vara kvar utan problem.
Du har rätt, jag hittar inget förbud i BKR eller i tex LIP's monteringsanvisningar, jag pudlar!

Du har rätt, jag hittar inget förbud i BKR eller i tex LIP's monteringsanvisningar, jag pudlar!
Ja annars har eksjöhus, hjältevad, Myresjö hus med mera byggt fel sen 2008
useless useless skrev:
Tänk att en anonym medlems kunskap inte väger ngt. Jag har ju tyvärr jobbat med våtrum sen 2006. informationen finns 10sek bort genom en relativt etablerad sökmotor som heter Google.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Ja annars har eksjöhus, hjältevad, Myresjö hus med mera byggt fel sen 2008

Tänk att en anonym medlems kunskap inte väger ngt. Jag har ju tyvärr jobbat med våtrum sen 2006. informationen finns 10sek bort genom en relativt etablerad sökmotor som heter Google.
Ja, jag får väl erkänna att jag har väldigt liten egen praktisk erfarenhet i ämnet då jag bara har byggt 3 våtrum själv. Dock brukar jag vara noggrann med att följa de anvisningar som finns och i den här publikationen förordar Säker Vatten att man har en genomsläpplig ångbrom bakom tätskiktet:
https://sakervatten.se/wp-content/uploads/2024/02/bygg-badrummet-ratt.pdf

Illustration av en byggnadsdetalj med plastfolie, ångbroms, 15 mm konstruktionsplywood, vindskyddsskiva, skivskarv och regel med isolering.

Men jag håller med om att det inte borde spela någon roll om tätskiktet fungerar som det ska.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.