AWS46
Hittade detta i en bok som heter
”Så renoverar du torp och gårdar”

Diagram som visar golvlisters designutveckling från 1700-talet till 1920–30-talet, presenterad i en bok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johanpaulsson
  • Laddar…
i lägenheten jag bodde i i karlskrona som var från 20-tal var golvsocklarna relativt höga och enkla. och päronfoder.
 
  • Gilla
Johanpaulsson
  • Laddar…
S SimonZ skrev:
Vad jag förstått förekommer stora lokala skillnader som nämnts ovan. I början av industrialiseringen blev det också lättare att serietillverka mer komplicerade profiler, vilket verkligen utnyttjades och som det kom en motreaktion mot senare med funkis och minimalismen. På 18-talet var det mycket enklare profiler då de handhyvlades.

När jag renoverade min sommarstuga från 1923 så frågade jag den lokala sågen. Han hade massa kunskap om vilka profiler som var vanliga och hade hyvlat upp de som var vanligast då. Det beror ju också på vilken stil huset har, rikt eller fattigt område, hur högt till tak, etc.
Tack för informationen, mycket intressant, ska försöka höra mig lite för i området!
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Tycker den känns mer åt rätt håll, men andas lite mer tidigt 1900-tal eller 1800-tal ändå. Hade gärna sett den raka linjen gå högre innan profileringen tog vid och ett något enklare avslut i toppen. Lite mer såhär:
[bild]

Hos Ekenäs fanns ju för övrigt också denna som jag tyckte såg bra ut: [länk]

Ekenäs själva rekommenderar till och med en variant på päronfoder till: [länk]. Dimensionerna på dessa två i kombo tror jag gör att du behöver fodersockel för att det ska bli riktigt snyggt men det kanske du hade tänkt ha ändå. Om du gillar det päronfodret kan det ju också vara smidigt med möjligheten att köpa båda på samma ställe.

Om man googlar lite kan man hitta bland annat andra "Byggahus"-trådar där man har frågor om golvsocklar i hus i 20-talsklassicistisk stil och har delat bilder, som bra inspiration. Typ:

[länk]

[länk]

Båda fallen från 30-talen, men allt var inte funkis på 30-talet.
Tack så mycket för alla svar! Vi bor idag i en lägenhet från 1900 och vi märker att det lätt blir att vi börjar leta efter typiska saker som kännetecknar 1900-1910 då vi gillar högre golvsocklar, stuckaturer mm. Sen med tiden inser man dock att det som många i tråden har skrivit bara kommer se påklistrat ut. Var inne på Instagram häromdagen och hittade Ekenäs Hyvleri där det finns ytterligare bilder på deras utbud. Vi fastnade för päronfodret som du rekommenderade så nu har vi iaf bestämt att det kommer bli det päronfodret och det känns skönt att ha vetskapen om att päronfoder var vanligt på 20-talet så det kan inte bli helt galet iaf. Foderkloss har vi tänkt att ha också.

Ekeby ser bra ut, dock vill vi nog gärna ha Ekeby golvsockel i lite högre format än 11,8 cm. Ska se om man kan få den i lite högre format då fodret är 9,3 cm så vill vi gärna att golvsockeln inte ska vara för nära fodret i bredd.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Fodret från Veckebo var ju snyggt. Det kommer passa bra i ditt 20-talshus samtidigt som det händer lite mer än i de flesta päronfoder.

Är ingen expert på 20-tal men min känsla är att socklarna däremot är lite "too much" och inte riktigt andas klassicism på rätt sätt för harmoni ditt hus.

PS. Jag tänkte själv på liknande vis när jag valde socklar till vår 40-talare. Jag ville också att något mer "skulle hända" och köpte socklar med en profil hämtad från den nordiska klassicismen när enkla släta socklar med en liten rundning hade varit det mest korrekta. Eftersom jag åtminstone valde rätt proportioner och jag inte valde värsta allmogeprofilen fungerar det hyggligt ändå, men i efterhand önskar jag att jag varit ännu mer trogen tiden då den lilla effekt jag ändå får ut känns något mer påklistrad än förhöjande. Tänkte att jag bara skulle dela min egen erfarenhet av liknande situation och tankebanor. :)
Lite trådkap men har du lust att visa bild på vilka du valde?
 
F Frunihuset20 skrev:
Lite trådkap men har du lust att visa bild på vilka du valde?
Då får ha överseende med lite damm och ej färdigmålat, men såhär ser de ut på plats:

En vit 69 mm golvsockel intill en vägg med korall-mönstrad tapet, ovanpå ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit golvsockel med 20-talsprofil som är 69 mm hög i ett rum med trägolv, ej helt färdigmålad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lik den här 20-talsprofilen, men bara 69 mm, https://www.sekelskifte.se/product/golvsockel-1920-tal-120-mm.
 
Redigerat:
F FunkishJonny skrev:
Då får ha överseende med lite damm och ej färdigmålat, men såhär ser de ut på plats:

[bild] [bild]



Det är lik den här 20-talsprofilen, men bara 69 mm, [länk].
Tusen tack för ditt svar och dina bilder!
Den sockeln har de i granntrapphuset (original) från 1938. Jag har tvekat över att ha den själv just för att den känns mer 20-tal.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
Tusen tack för ditt svar och dina bilder!
Den sockeln har de i granntrapphuset (original) från 1938. Jag har tvekat över att ha den själv just för att den känns mer 20-tal.
Intressant! Flerbostadshus från 38 antar jag ändå måste vara mer funkis än nordisk klassicism?
 
F FunkishJonny skrev:
Intressant! Flerbostadshus från 38 antar jag ändå måste vara mer funkis än nordisk klassicism?
Verkligen! Detta är i Johanneberg, Göteborg, som anses vara väldigt funkis. Så jag är mycket förvånad över deras val av sockel.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.