70 495 läst · 41 svar
70k läst
41 svar
Foamking, är det en bra metod?
Jag pratade om att jag funderar på att dränera huset/källaren, de ville gärna att jag skulle foama utsidan istället för att sätta t.ex isodrän, vad tror ni om det? Vägen kan ju i så fall endast andas inått, men det borde inte vara något större problem tänker jag. Det blir ju trott och varmt på utsidan i alla fall.
Att spruta på ett material som är gjort för att sitta mot trä mot en stenvägg där det kommer vara marktryck känns helt fel.
Isodrän typen är ju inte tät heller och gjord för att klara marktryck.
Isodrän typen är ju inte tät heller och gjord för att klara marktryck.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Jag förstår inte riktigt din poäng. Varför skulle det vara problem?
S Sjöbban skrev:Vi skall göra en totalrenovering av övervåning i 1,5-planshus. Där ingår att höja taket genom att öppna upp till nock så att kallvinden försvinner. Den snickare vi valt är väldigt sugen på att anlita foamking för att skumma både ytterväggar och tak, direkt mot råsponten. Han har köpt foamkings säljsnack helt och hållet. 5 cm skum ska motsvara 30 cm isolering och man sparar in moment som att göra luftspalt, isolera med lösull samt plasta hela taket och ytterväggar som annars hade behövts. Dessutom skall skummet förstärka konstruktionen AVSEVÄRT, vilket är tacksamt då takstolarna tycks vara aningens underdimensionerade.
Snickaren har ingen som helst koppling till foamking, det är jag övertygad om, så egentligen har inte snickaren något att vinna på att anlita foamking, snarare tvärtom eftersom foamking egentligen "tar" många arbetstimmar som snickaren istället skulle gjort med luftspalt, isolering m.m.
Jag har i övrigt stort förtroende för snickaren och har valt honom för att han verkar mycket pålitlig, seriös och gedigen.
Men jag ställer mig lite frågande till skummandet. Som man väl alltid gör till nymodigheter som låter lite för bra för att vara sant.
Foamking har lämnat ett schablonpris på 330:-/kvm skummad yta, + moms. Vi har inte hunnit räknat exakt på det men enligt snickaren skulle det innebära en stor besparing iaf.
Finns det någon här som har några erfarenheter av metoden i allmänhet eller foamking specifikt?
Vilka andra leverantörer finns det att tillgå?
Hej Sjöbban, hur gick det med er renovering? står idag för samma situation som du och undrar hur reslutatet blev?
Jag är också lite nyfiken på denna isoleringstyp. Bor i ett tegelhus med en luftspalt som enda isolering (mellan två tegelrader). Vad jag förstår så var det väldigt vanligt att luftspalten (av min typ) injektionsisolerades med polyuretan under 70-talet.
Är det någon som vet hur det egentligen har gått för dessa hus? Den stora nackdelen med metoden är väl att isoleringen inte går att ta bort om man inte river huset. Men om husen stått friska i 40-50 år efteråt så kanske det ändå är en OK metod?
Men jag vet i fanken ändå...
Är det någon som vet hur det egentligen har gått för dessa hus? Den stora nackdelen med metoden är väl att isoleringen inte går att ta bort om man inte river huset. Men om husen stått friska i 40-50 år efteråt så kanske det ändå är en OK metod?
Mitt förra hus var byggt 62 och med tegelfasad. Där hade man antagligen på 70-talet skummat bakom tegelfasaden utifrån (man såg vart de gjort hål genom fogen)G Galten skrev:Jag är också lite nyfiken på denna isoleringstyp. Bor i ett tegelhus med en luftspalt som enda isolering (mellan två tegelrader). Vad jag förstår så var det väldigt vanligt att luftspalten (av min typ) injektionsisolerades med polyuretan under 70-talet.
När vi bytte ut fönstren så såg man ju resultatet av skummet i luftspalten. Skummet var inget skum längre utan bara ett vitt pulver som spred sig och skitade ner något enormt. Isoleringsförmågan bedömer jag som noll. Såg inte ut att ha blivit några skador av det men som sagt, det var bortkastade pengar antagligen för den som köpte det.
Nu har jag en krypgrund som är fuktig och funderar på att skumma marken där nere för att få upp temperaturen och även hejda markradonet som också finns. Har fått pris på 390:-/m2 inkl.moms för att spruta 50mm på mark och insida av grundmur ovan marknivå.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Har för mig att dessa äldre var en annan typ av skum
Ja, det var det och det har utvecklats sedan dess. Han undrade ju just om hur hus som skummades på 70-talet mår idag. Mitt hus verkade inte ha tagit skada av det men en totalt bortkastad åtgärd var det. Kanske sparade in några kronor de första åren möjligen.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 741 inlägg
Det är absolut rimligt men skulle inte applicera utan att först kolla läget