tommib
Tack för återkopplingen!

Med en trefas djupborrad pump blir det lite mer förklarligt men behöver du inte köra dieseln åtskilliga gånger per dag för att få upp vatten? Att köra den för att värma upp med el är verkligen att gå över ån efter vatten ur energisynpunkt (verkningsgraden på små dieselmotorer är inte den bästa) men det kanske är bekvämligheten som är viktigast? Det framgick inte riktigt att det var ett helt automatiskt system (eller så läste jag slarvigt).

Kul att ni är nöjda.

Jaha, då har man lagt en morgontimme på att läsa om dammanläggning också. Verkar vara ganska tillåtande regler för det inom lantbruksfastigheter i alla fall. Prisuppgifterna verkar dock spreta rejält.

Bo Svensson, skriv gärna en rad eller två om det om du har lust. :)

• Gilla
Elina Blom Westergren och 1 till
  • Laddar…
Matzeball
Redaktionen Redaktionen skrev:
På en enslig skogstomt i Småland, långt från närmaste elnät och badvik, har Bo Svensson och Gunnel Malm skapat ett lantställe utöver det vanliga. De började med att frakta dit en timmerstuga som de monterade själva. Numera finns det även en gäststuga, en vedeldad bastu och en alldeles egen badsjö.

Du kan läsa artikeln här: Flyttade timmerstuga och byggde smart lantställe
Grattis till er vackra sommarstuga. Må ni får ett långt liv och underbara dagar där. Man blir varm i hjärtat av att läsa hur någon fått bygga som de själva vill och slippa elbolagens höga priser. Ni älskar er stuga och det skulle jag också göra.

B
Matzeball Matzeball skrev:
Grattis till er vackra sommarstuga. Må ni får ett långt liv och underbara dagar där. Man blir varm i hjärtat av att läsa hur någon fått bygga som de själva vill och slippa elbolagens höga priser. Ni älskar er stuga och det skulle jag också göra.

Hej igen,

Tack för fina önskningar. Här kommer några kommentarer till andra frågor och förslag. Till att börja med är det den högre byggnaden som är 15m2 och gästhus. I båda huse har vi nya moderna braskaminer med täljsten. Problemet med dem är ju, att de värmer begränsat tills täljstenen blir varm. Alltså ingen snabb uppvärmning även ” om man vet vad man gör!!” Med 4-5 kW element med inbygda fläktar blir det snabbt varmt, och sedan tar ju kaminen över.
För vatten kör vi kanske en gång per dag, utom när vi duschar, då vi under de minuterna kör dieseln.

Vad mer?

När vi bygde gästhuset sökte jag bygglov, men man sa att det på den ytan var OK att bygga huset. När vi sedan satte in braskamin var sotarn tvungen att anmäla att den fanns och vi fick c:a 4000:- för det bygglovet!

Men allt har funkat bra, utom att vi haft ett stort inbrott, där de tog för 110 000:-
Bl a dieselverket, som vägde 247 kg! Vi köpte ett identiskt verk och har nu ett Securitas superlarm!
Gas system för vattenvärme inne och dusch plus för spis och kyl finkar perfekt! Elverket kostar c:a 40 000:-

Bo

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Häftigt projekt i övrigt men just uppvärmningen var verkligen dum. Varför inte bara elda i kamin? Det blir också varmt på en timme om man vet vad man gör. Om man verkligen vill ha enkelheten så är en dieselvärmare mycket mer effektiv. Jag hoppas verkligen att de åtminstone tar till vara värmen från aggregatet men det ser inte ut så.

Marlen; Solcellerna räcker inte till något alls vad gäller uppvärmningen och är om möjligt ännu mer korkade. Om man nu vill ha värme från sol så är solvärmefångare eller bara stora välisolerade fönster i söderläge betydligt bättre.
Nu har ju ägaren till stugan tänkt efter före så det här är kanske lite OT men... Du som är påläst i ämnet och ni andra också.
Ibland hemnetknarkar jag sommarstugor långt ut i skogen utan el. Hur dålig verkningsgrad har egentligen elverk? Om man vill köra lite maskiner och sådant? Uppvärmning är nog bättre med eldstäder som ofta finns i dessa stugor men solceller och batterier borde väl funka till belysning, laddning av elektronik samt framförallt ett litet kylskåp?

tommib
Dieselmotorer kan komma upp i 45% verkningsgrad men det gäller sannolikt inte för små modeller som detta elverk. Bensin ligger runt 35% tror jag. Det är dessutom räknat på energi ut på axeln, det är ytterligare lite förluster i generatorn. En titt på diesel generator på wikipedia anger ca 3 kWh/l ut vid 65-70% last. Eftersom energiinnehållet i diesel är ca 36 MJ/l (=10 kWh/l) så blir effektiviteten med de siffrorna 30% vid optimal last. Om man eldar dieseln istället får man ut betydligt mer men jag kan inte säga exakt hur mycket, det beror på hur man eldar. Man kan också få ut värme ur sitt elverk och därmed förbättra verkningsgraden men då krävs en annan mer komplicerad typ av anläggning. Det är inte heller vettigt sett till kostnaden i så små anläggningar förutom möjligen i något extremfall.

I TS fall så vill de (verkar det som) ha i stort sett en normal elanläggning med dess bekvämlighet. De har betalat för det. Det finns mer effektiva sätt att värma huset, om än inte lika bekväma.

För belysning, laddning av mobiler och ett litet kylskåp så räcker det sannolikt bra med en lite större solpanelsanläggning. Skippar man kylen behövs inte mycket alls om man har energisnål belysning (LED).

Kylen var ju gasdriven?

tommib
Jag svarade Fulkemisten, som ville driva ett kylskåp...

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Jag svarade Fulkemisten, som ville driva ett kylskåp...
Ja. Jag funderar på det där med avskild stuga men det är bara en dröm. Ett mindre kylskåp på 12 V drar så lågt som 1,5 Ah/dygn enligt vissa tillverkare. Det tror jag inte på så vi 5-dubblar det till 7,5 Ah/dygn. Då borde man definitivt ha tillräcklig kapacitet för kyl och belysning med en medelstor solcellsanläggning och ett par större fritidsbatterier? Säg som Bosse med 300 Ah och så lagar man mat med gasol?

B
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Jag funderar på det där med avskild stuga men det är bara en dröm. Ett mindre kylskåp på 12 V drar så lågt som 1,5 Ah/dygn enligt vissa tillverkare. Det tror jag inte på så vi 5-dubblar det till 7,5 Ah/dygn. Då borde man definitivt ha tillräcklig kapacitet för kyl och belysning med en medelstor solcellsanläggning och ett par större fritidsbatterier? Säg som Bosse med 300 Ah och så lagar man mat med gasol?
Hej
Jag är glad för de kommentarer, som kommit in och jag har nu gått tillbaka till materialet hur jag dimensionerade bl.a. elsystemet och slutsatserna där. I broschyren från Sunwind gav dimensioneringen att ett antal 10 W lampor plus en fläkt på 30 W blev 170 Wh. I amper-timmar blir det 170 Ah : 12 V = 15 Ah per dag. Om man då stannar nere en vecka blir veckobehovet 95 Ah för den veckan. Generellt rekommenderas urladdning till lägst 70% m.a.o det valda 300 Ah batteriet ger på en vecka 210 Ah. (Jag köpte senare till ett batteri för att få säkerhet för speciellt larmet.)
Den första solpanelen var på 80 W som enligt Sunwind skulle ge 91 Ah/vecka under Oktober och 31 Ah/v under vardera november//dec. (Jag köpte senare till ännu en 80 W solpanel.)

En elektrisk spis motsvarande vår gasolspis drar 1000 - 1500 W per platta. Ugnen 3000 W och Sunwind säger också att man generellt kan räkna med att ett 110 l eldrivet kylskåp förbrukar 30 – 50 Ah per dygn.

Av detta ser man att vi inte har råd att hänga på element, kyl/frys eller spis på solsystemet även om vi nu har två paneler och två batterier. Därför har vi ett superbra gasolsystem med två flaskor, som även försörjer vattenvärmaren för kök och tvättrum. Vill någon se vårt system hör av Er. Bo

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Bo Svensson skrev:
gasolsystem med två flaskor, som även försörjer vattenvärmaren
Vad är det för modell?
Jag har en i jaktstugan som jag köpte på ebay.

B
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad är det för modell?
Jag har en i jaktstugan som jag köpte på ebay.
Du kan köpa den från Sunwind I Stockholm (www.sunwind.se ) och I deras nya katalog är motsvarigheten till våra två en på 11 liter / min., som har art. nummer 544211 Kostar 3 995:-. Finns även för 6 och 14 l/min. Sunwind har även delar runtomkring som ex.vis gasolregulator special 4kg/t. Bo

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.