F fsn skrev:
Hade du haft koll på husbegrepp och konstruktion och noterat att det handlar om en hjärtvägg och förstått vad det betyder så hade du också vetat att de 11m är husets längd, det är naturligtvis smalt i andra riktningen. Det är fö väldigt lätt att förstå hur en sådan öppen planlösning ser ut.
Nu har ju ts sagt att huset i fråga är 11*8 m (ungefär) och det tycker jag verkligen inte är att betrakta som ett smalt hus..

Sen att det enorma sällskapsrummet som sträcker sig från gavel till gavel känns smalt redan från början, det förstår jag..
 
F
Violina Violina skrev:
Nu har ju ts sagt att huset i fråga är 11*8 m (ungefär) och det tycker jag verkligen inte är att betrakta som ett smalt hus..

Sen att det enorma sällskapsrummet som sträcker sig från gavel till gavel känns smalt redan från början, det förstår jag..
Tror du eventuellt att det handlar om öppen planlösning och ett rum med flera funktioner?

Ett vardagsrum som är 3,90 är fö ganska smalt oavsett vilket.
 
Redigerat:
  • Gilla
gingercat
  • Laddar…
F
M MetteKson skrev:
Du skriver att det är värt 50’, hur har du kommit fram till att felet är ”värt” den summan?
My bad, 75-100 då.

Det är naturligtvis under förutsättning att störningen är minimal och att TS inte får några bekymmer med möblering eller tappar funktion i köket mm. I sådana fall kan det vara värt mer. Men det är väl helt självklart att det finns ett värde på det och jag tycker det startar på 50. Allt under det är ett incitament för byggare med kommunikationssvårigheter att ta den lätta vägen och bara bygga på och bygga fel.

Tror du sannolikheten är större eller mindre att det händer igen om byggaren går ifrån en sån här sak utan att det kostat en slant? Vad skulle det kosta att flytta väggen till rätt position? Ta 20-50% av det som rimlig ersättning, det blir förvisso väldigt mycket mer än 50’.
 
F fsn skrev:
My bad, 75-100 då.

Det är naturligtvis under förutsättning att störningen är minimal och att TS inte får några bekymmer med möblering eller tappar funktion i köket mm. I sådana fall kan det vara värt mer. Men det är väl helt självklart att det finns ett värde på det och jag tycker det startar på 50. Allt under det är ett incitament för byggare med kommunikationssvårigheter att ta den lätta vägen och bara bygga på och bygga fel.

Tror du sannolikheten är större eller mindre att det händer igen om byggaren går ifrån en sån här sak utan att det kostat en slant? Vad skulle det kosta att flytta väggen till rätt position? Ta 20-50% av det som rimlig ersättning, det blir förvisso väldigt mycket mer än 50’.
Jag tror också, som du säger, att byggare är noggrannare om det vet att det kan kosta att göra. Jag frågade för jag inte har någon aning om hur man värderar ett fel som detta och hur du kom fram till siffran.
 
F
M MetteKson skrev:
Jag tror också, som du säger, att byggare är noggrannare om det vet att det kan kosta att göra. Jag frågade för jag inte har någon aning om hur man värderar ett fel som detta och hur du kom fram till siffran.
Det ligger ingen vetenskap bakom min siffra mer än att mindre skulle vara patetiskt.
 
F fsn skrev:
Det ligger ingen vetenskap bakom min siffra mer än att mindre skulle vara patetiskt.
Ok, jag tänker att TS kan behöva speca, förutom det faktiska felet, hur ändringen påverkar funktionen och begränsar användningen av huset för hen (i förhållande till ursprungshuset). För TS egen skull. Det som skrivits är typ ”nåt rum blir större, nåt blir mindre, social samvaro påverkas o liknande”. Det känns lite för ”flummigt” i en diskussion kring ersättning (min personliga uppfattning dock).
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte läst alla inlägg så någon kanske redan föreslagit det men:
En liten text på varje ritning: " Toleranser: (där ej annat anges) +X,X / - X,X mm"
Står det på ritningen hantverkaren har avtalat om att följa så kan ju hen inte komma och hävda annat senare.
 
Om kontraktsritningen är tydligt måttsatt verkar det vara ett fel. Jag har svårt att se hur byggaren ska kunna hävda något annat. Det är de själva som tagit fram K-ritning och brustit i att inhämtat kundens godkännande på förändringar. Självfallet är det ingen omöjlighet att konstruktionsmässigt förskjuta en hjärtvägg 10cm (jag antar då att den är mitt i huset nu). Om man som TS redan konstaterat och acceperat att felet inte rimligen kan rättas till, så ska kompensationen stå i relation till hur mycket mindre huset är värt. Om huset inte minskat i värde (pga felet) så ska kompensationen minst vara vad byggaren tjänat på att göra fel. Så ser regelverket ut för företagsentreprenader. Kanske är det samma för konsumententreprenad.
 
Skumpe
J Jörgen Ö skrev:
10,8 cm, på vilket sätt påverkar det så mycket negativ? Har ni planerat in cm anpassade möbler el dyl?
Förklara gärna vilka faktiska problem som uppstår?
Dum fråga. Det är ett problem för TS det står i trådstarten. Hade själv aldrig accepterat. Tror du ts ljuger om att det är ett problem eller vill du försöka övertyga ts om att det han/hon känner är fel?
 
  • Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Okej! Vad är hus AMA? Och vad händer om man går över gränsen för det? Då borde vi väl ha rätt till kompensation?
I princip har vi det, på orginalhandlingarna är inte alla mått utritade men alla kvm är det och räknar man baklänges så blir det drygt 10cm, men husföretaget själva har sagt att det är 10,8cm. Så det stämmer.

Tyvärr verkade vår besiktningsman inte superintresserad på kontrollbesiktningen. Han sa att det är något han kan notera men att han inte kommer att notera det som fel... Jag vet inte vad om ingår i hans uppdrag och om det är något han ska notera som fel eller ej. Han är från Garbo
Ni har rätt att få egna synpunkter noterade i protokollet även om besiktningsmannen inte tycker det utgör ett fel. Se till att få det och allt annat som ni tycker är tveksamt eller som han inte ville skriva dit.

Har liknande erfarenheter, och tyvärr är det verkligen inte enkelt att få rätt. Men självklart ska en etablerad husleverantör rita och räkna på husets utformning innan de börjar bygga. Att flytta en hjärtvägg under byggets gång låter som slarv och att man sen ljuger om varför det blev så. Om det var sant hade det kanske varit bättre för er om man justerat taket antar jag?
Tyvärr inget bra sätt att få rätt än att låta bli att betala det sista och sedan driva via advokat. Vår husfirma var väldigt generösa med allt som skulle rättas till och bytas ut under besiktningen men tyvärr missade vi att få med deras löften om hur de skulle fixa till saker i protokollet. Självklart sket de sedan i allt som inte stod i protokollet och även en del av det som stod i protokollet...
 
Redigerat:
Kan ni snälla sluta diskutera vad som räknas som ett smalt hus och om det är en ändrad planlösning eller inte och istället bara svara på hur de ska gå vidare!? Entreprenören har ju erkänt att en ändring är gjord och att de ansåg att den var tillräckligt stor för att vara värd att informera om, men att de missat det. Hur bör detta kompenseras och hur ska TS gå vidare?

Jag har full förståelse för att en ändring på drygt en decimeter kan förstöra massor. Särskilt när det påverkar alla rum. Mellan tummen och höften borde det kunna vara värt typ 100000 kr. Kan de bygga en carport, en altan eller göra förarbetet för en pool?
 
  • Gilla
Kronprinsen och 6 till
  • Laddar…
gingercat gingercat skrev:
Vi har hamnat i en meningsskiljaktighet med vår hustillverkare och skulle vara väldigt tacksamma för lite hjälp!

Som rubriken lyder har alltså vår husleverantör flyttat en vägg under byggets gång 10,8cm. Det är hjärteväggen som löper genom hela husets nedervåning och som påverkar husets samtliga rum utom ett. Trappan har flyttats som konsekvens vilket också medför att hela övervåningens planlösning har påverkats. Alla rum har alltså blivit större eller mindre. Kök, vardagsrum samt matsal är mindre medan hall, gästrum, tvättstuga och badrum är större.

Vi har försökt att lösa detta med husföretaget men de vill inte kännas vid att de gjort något fel. De menar att det var nödvändigt för att takkonstruktionen skulle gå att lösa och att de har rätt att göra ändringar i konstruktionen. Det enda fel som de vill kännas vid är att de skulle informerat oss när planlösningen ändrades vilket de missat. De vill inte godkänna någon kompensation till oss för detta.

Är det rimligt? Vi har skrivit under en typ av planlösning i kontraktet men de har byggt en annan utan vårt godkännande eller ens informerat oss om detta. Om vi har rätt till ersättning hur ska vi nu gå vidare när dialogen med hustillverkaren har strandat?

Tacksam för all input!
Den ritning som ni skrivit på gäller. De måste informera er om de av byggtekniska skäl ska ändra och den nya planritningen måste ni godkänna skriftligt. Då vi för 15 år sedan köpte ett prefabricerat hus (Hjältevadshus) så hade de gjort en mer dubbelt så stor dörröppning så en vägg blev väldigt kort, de ändrade den utan diskussion då de tittade på den senaste ritningen som vi skrivit på.
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Har tillverkaren anlitat konstruktören? För det är väl inte entreprenören som gjort det? Och i så fall skall väl processen inte drivas mot entreprenör? De har ju enligt uppgift följt konstruktionsritning.
 
Som noisemaker säger, att blanda i KA, Kommun, Garbo, AMA mfl verkar vara att skjuta postmannen. De har inget med ändringen att göra. Men om det är ett arkitektritat hus så måste det väl finnas nån marginal från planritningar när väl KA ritningar görs som huset byggs upp av. Men informera om det borde de gjort.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Dum fråga. Det är ett problem för TS det står i trådstarten. Hade själv aldrig accepterat. Tror du ts ljuger om att det är ett problem eller vill du försöka övertyga ts om att det han/hon känner är fel?
Jag tycker inte det är någon dum fråga. Att det är ett problem för TS har framgått tidigt i tråden. Väggen har flyttats med ca 10 cm.

Det jag (och jag tror @Jörgen Ö) undrar är hur detta påverkar TS rent praktiskt. Vad påverkar det funktionen och hindrar/försvårar användandet av byggnaden? Ska TS driva frågan så tror jag TS behöver vara mer konkret för att få fram hur de ”drabbas” på grund av det faktiska felet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.