harry73
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har du menysystem i FLVP så att du kan förbjuda dess eltillsats och prioritera värme över vatten?
Jag har en Nibe360p som har ett menusystem där man kan sätta pumopen i ett säsongsläge som styr elpatronanvändning, och jag kan styra vattentemperaturen i pumpens lilla VVB, så att den inte producerar för varmt vatten. Finns också en extra VV knapp som prioriterar VV och höjer tempen på VV. Men alla dessa finessser är lite överflödiga om vattnet därefter kommer i en el-VVB som i alla fall höjer tempen till förinställd temp med elpatron.
 
J JohanLun skrev:
Jag hade gärna byggt nåt med Arduino då jag redan har sådana med wifi kort, men pi nano w, finns det bra färdiga script för att dra ned priserna från nordpol?
Jag hade också några NodeMCU liggandes som jag hade tänkt använda till Arduino projekt. Men när jag såg fgos lösning så körde jag på den. Fungerar klockrent med priser från Nordpol. Dock krävs det Home Assistant också.

https://www.byggahus.se/forum/threads/styrning-av-elpatron-ha-och-esphome.467065/#post-4961182
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu är uppvärmningssäsongen igång så smått (ca 160kWh har använts av LLVP) och priserna i SE3 har under nån vecka faktiskt legat under kronan hela dygnet - så inte lika lätt med samma stora besparing.

Har skapat automatiserad styrning av LLVP uppvärmning kopplad till pris. Se: [länk]

Utfall i okt t.o.m. 18e är 38% sparat. Bilen har under okt laddat 244 av 776kWh mätt i laddboxen .

[länk]
Hej, en fråga bara från en nybörjare: skulle det fungera att ha en shelly plus 1PM som brytare på varje fas, så tre st shelly totalt, för att kunna slå på/av vvb helt och integrerat med typ home assistant? Vet att det inte är vad du skulle lösa, men tänkte fråga då du verkar ha koll på detta mtp dina andra inlägg... tänker att om man kan ens diskutera detta med en elektriker utan att bli idiotförklarad?
 
Attitudeswe
M marko_b skrev:
Hej, en fråga bara från en nybörjare: skulle det fungera att ha en shelly plus 1PM som brytare på varje fas, så tre st shelly totalt, för att kunna slå på/av vvb helt och integrerat med typ home assistant? Vet att det inte är vad du skulle lösa, men tänkte fråga då du verkar ha koll på detta mtp dina andra inlägg... tänker att om man kan ens diskutera detta med en elektriker utan att bli idiotförklarad?
Tror ingen elektriker kommer vara beredd att bryta faserna var för sig och inte alla sammtidigt.

Shellyn skulle dessutom behöva bryta 400v då och det är den väl inte klassad för...

Men detta är nog inte tråden för kontaktorlösningen :)

Är du ute efter att mäta förbrukning så funkar det nog att koppla strömkännare till analogingången på raspberryn och räkna förbrukning.... Med den extra informationen så skulle du med servots hjälp kunna kolla temperaturen på VVB innehållet utan separat temperatursensor (kolla vid vilken termostat inställning strömspiken kommer)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tror ingen elektriker kommer vara beredd att bryta faserna var för sig och inte alla sammtidigt.

Shellyn skulle dessutom behöva bryta 400v då och det är den väl inte klassad för...

Men detta är nog inte tråden för kontaktorlösningen :)

Är du ute efter att mäta förbrukning så funkar det nog att koppla strömkännare till analogingången på raspberryn och räkna förbrukning.... Med den extra informationen så skulle du med servots hjälp kunna kolla temperaturen på VVB innehållet utan separat temperatursensor (kolla vid vilken termostat inställning strömspiken kommer)
Ok tänkte att om man har en shelly per fas så är det ju inom spec då de ska klara av 16A, och om man bryter varje fas för sig så är det väl samma som en propp skulle gå så det kan ju inte vara farligt... men jag är ju ingen elektriker..
 
Attitudeswe
M marko_b skrev:
Ok tänkte att om man har en shelly per fas så är det ju inom spec då de ska klara av 16A, och om man bryter varje fas för sig så är det väl samma som en propp skulle gå så det kan ju inte vara farligt... men jag är ju ingen elektriker..
En säkring är dock specad för mer än 230v

Keramisk säkring märkt med "10A 500V" som illustrerar en säkring för högre spänning än 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
:-)
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En säkring är dock specad för mer än 230v

[bild]
Jag gick en annan väg. Tack för inspirationen. Rpi zero w med styrning på nordpools spot priser.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En säkring är dock specad för mer än 230v

[bild]
Jag gick en annan enklare väg till slut. Tack för inspirationen till att damma av gamla skills. Rpi zero w med lite python kod som läser ner nordpools dayahead data och styr med det datat.
Elektronisk enhet med kretskort och kablar monterat ovanpå en termostatregulator för värme i ett grått metallskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag säljer nu ovan diskuterade gen1 lösning som varit i drift över ett år utan problem (färdiglödd, mjukvaruladdat och med ett nytt Sg90 servo i obruten förpackning). 175 kr inkl frakt. Obs usb sladd och laddare ingår ej.

Har nu skapat en gen2 lösning där 109kr raspberry pico W hämtar elpriser online (standalone WiFi) samt utomhustemperatur:

https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag säljer nu ovan diskuterade gen1 lösning som varit i drift över ett år utan problem (färdiglödd, mjukvaruladdat och med ett nytt Sg90 servo i obruten förpackning). 175 kr inkl frakt. Obs usb sladd och laddare ingår ej.

Har nu skapat en gen2 lösning där 109kr raspberry pico W hämtar elpriser online (standalone WiFi) samt utomhustemperatur:

[länk]
Låter som klippt och skuret för @David Wallin
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
Attitudeswe
Finjusterat den uppkopplade styrningen av VVB för att dra nytta av den billiga elen dagtid nu när solen skiner :) (har inga egna celler men priset sänks ju ändå)

Förbrukningsmönster för första 6 dagarna i Mars. (15kWh elbilsladdning finns med i dom loggade 275kWh för hushåll med 5 pers och LLVP uppvärmning (utetemp 0-8 grader))


Stapeldiagram och linjediagram visar genomsnittlig energiförbrukning jämfört med medelpris över ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gus_tav
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.