1 452 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
flytta tomtplatsavgränsning
Det stämmer. Sträckan hos mig med avskiljande bebyggelse är ca 250 meter.H hempularen skrev:Det ser ut som man hänvisar till en dom där man ansåg att dte fanns avskiljande bebyggelse, i det fallet på en sträcka av 700m. Det betyder inte nödvämdigtvis att dte är just 700m som är gränsen, kanske skulle gå lika bra med 600m eller 500m. Nu vet vi inte hur det ser ut här i det aktuella fallet. Men om det ex. handlar om 2 - 3 fastigheter med en sträcka på 50 - 100m, så är det inte helt orimligt att inte se det som avskiljande.
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
Det är ju ändå rätt mycket. Har du alltså fått detta prövat i domstol?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 034 inlägg
Tack! Det är i mina ögon ett logiskt felslut att hävda att det finns en restriktivitet i praxis när den enda praxis man hänvisar till är en dom som fastställer att sökanden i det fallet hade rätt i att 700 meter var dispensgrundande. Man kan inte göra ett motsatsslut utifrån en sådan dom att allt mindre vore för lite.B Blommor skrev:Så här skrev Tingrätten : Domstolen konstaterar vidare att det av utredningen i målet framgår att det förvisso finns viss avskiljande bebyggelse mellan den aktuella fastigheten och strandlinjen, men att det inte är fråga om en sådan avskiljande effekt som avses i 7 kap. 18 c §första stycket 2. miljöbalken. Bedömningen av detta har i praxis varit restriktiv och när denna dispensgrund har godtagits har det varit fråga om väsentligt längre sträckor av sammanhållen bebyggelse med avskiljande effekt (jämför t.ex. miljööverdomstolens dom den 30 oktober 2014, mål nr M 1899-14, där det fanns bostadsbebyggelse längs en sträcka om ca 700 meter).
Det är möjligt att det finns prejudicerande domar med kortare sträckor där dispens inte givits, men då inga sådana nämns blir det svårt att ha en åsikt.
Med det sagt har du uppenbarligen fått avslag och nekats prövningstillstånd i MÖD, så i det här fallet är ju frågan stängd oavsett.
Dowser4711 skrev:Du har ju en väg längs med hela fastigheten,(markerad i rött) kan du inte göra en infart mot den utan att inkräkta på strandskyddet?
[bild]
Dowser4711 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det var inte det min fråga handlade om....Nötegårdsgubben skrev:Tack! Det är i mina ögon ett logiskt felslut att hävda att det finns en restriktivitet i praxis när den enda praxis man hänvisar till är en dom som fastställer att sökanden i det fallet hade rätt i att 700 meter var dispensgrundande. Man kan inte göra ett motsatsslut utifrån en sådan dom att allt mindre vore för lite.
Det är möjligt att det finns prejudicerande domar med kortare sträckor där dispens inte givits, men då inga sådana nämns blir det svårt att ha en åsikt.
Med det sagt har du uppenbarligen fått avslag och nekats prövningstillstånd i MÖD, så i det här fallet är ju frågan stängd oavsett.
Min fråga var: Förstör jag för mig själv om jag går med på att ansöka om 2 meter nu om jag i framtiden vill ansöka om större yta eller dispens för annat?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 034 inlägg
Ber om ursäkt för stickspåret. Det kändes som en bättre väg framåt, men uppenbarligen var den redan prövad.
Jag skulle tro att tomtplatsen enligt nuvarande strandskyddsregler lär bli svår att få omprövad senare, så jag skulle stretcha snsökan till så mycket som är möjligt nu.
Sen kanske det i praktiken går att nyttja större delen av fastighet som tomtmark om inte grannarna invänder, även om du alltid kommer leva under länsstyrelsens hot. Är det främstcen infart det rör sig om är den ju också relativt enkel att återställa.
Jag skulle tro att tomtplatsen enligt nuvarande strandskyddsregler lär bli svår att få omprövad senare, så jag skulle stretcha snsökan till så mycket som är möjligt nu.
Sen kanske det i praktiken går att nyttja större delen av fastighet som tomtmark om inte grannarna invänder, även om du alltid kommer leva under länsstyrelsens hot. Är det främstcen infart det rör sig om är den ju också relativt enkel att återställa.
Liknande trådar
-
Ventilation övermålade samt lister ivägen nyinflyttad lägenhet
Miljö & Hälsa -
Företag flyttar fakturorna till kivra - Lagligt?
Juridik -
Flytta från huset till lägenhet - vid 60 eller aldrig?
Artikelkommentarer -
Flytta en CTS HES-3106 fiberkonverter
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Kontakter att flytta i kök
El