Jag bygger ett hus på en strandskyddad tomt utanför detaljplanelagt område. Halva tomten är strandskyddad och strandskyddslinjen går 2 meter framför långsidan på huset. Fastigheten är 1200 kvm och halva fastigheten är strandskyddad. I bygglovet är det villkorat att jag ska sätta en häck på strandskyddslinjen.
Nu försöker jag få strandskyddsdispens för att få lägga infart och parkering på den strandskyddade delen av fastigheten men det verkar svårt att få igenom. Det finns ingen möjlighet att göra infart och parkering utanför strandskyddet pga nivåskillnader. Jag vill även ta hela fastigheten i anspråk som tomt.
Efter att bygglovchefen var ute och tittat på min fastighet kan dom ev medge en flytt av häcken ca 2 meter så min tomtplats blir lite större.
2 meter hjälper mig inte så mycket men det är bättre än ingenting.
Fastigheterna mot vattnet är bebyggda och jag varken ser eller har kontakt med vattnet.
Förstör jag för mig själv om jag går med på att ansöka om 2 meter nu om jag i framtiden vill ansöka om större yta eller dispens för parkeringen eller annat?
Nu försöker jag få strandskyddsdispens för att få lägga infart och parkering på den strandskyddade delen av fastigheten men det verkar svårt att få igenom. Det finns ingen möjlighet att göra infart och parkering utanför strandskyddet pga nivåskillnader. Jag vill även ta hela fastigheten i anspråk som tomt.
Efter att bygglovchefen var ute och tittat på min fastighet kan dom ev medge en flytt av häcken ca 2 meter så min tomtplats blir lite större.
2 meter hjälper mig inte så mycket men det är bättre än ingenting.
Fastigheterna mot vattnet är bebyggda och jag varken ser eller har kontakt med vattnet.
Förstör jag för mig själv om jag går med på att ansöka om 2 meter nu om jag i framtiden vill ansöka om större yta eller dispens för parkeringen eller annat?
När det kommer till strandskydd så är det väl egentligen länsstyrelsen som bestämmer...
Så tror du att kommunen gör en onödigt snäv tolkning så ska du kanske få ärendet till LS istället.
Men generellt brukar jag anse att man är rökt vad gäller sådana här förändringar i strandskyddet, det brukar nästan aldrig att gå att få det upphävt, eller delar av det.
Men nu tolkade jag i din text det som att du kanske hade grannar med hus och tomter ner till vattnet, och då kan man ju hävda att allmänhetens tillträde redan är omöjligt eller kraftigt begränsat, och att det ska vägas in.
edit:
Det finns flera här på forumet som kan detta bättre än mig, vi får hoppas att fler hittar tråden.
Så tror du att kommunen gör en onödigt snäv tolkning så ska du kanske få ärendet till LS istället.
Men generellt brukar jag anse att man är rökt vad gäller sådana här förändringar i strandskyddet, det brukar nästan aldrig att gå att få det upphävt, eller delar av det.
Men nu tolkade jag i din text det som att du kanske hade grannar med hus och tomter ner till vattnet, och då kan man ju hävda att allmänhetens tillträde redan är omöjligt eller kraftigt begränsat, och att det ska vägas in.
edit:
Det finns flera här på forumet som kan detta bättre än mig, vi får hoppas att fler hittar tråden.
Moderator
· Stockholm
· 52 469 inlägg
Det där med krav på häck i strandskyddslinjen som villkor för bygglov tror jag har varit uppe förr. Har för mig att ett sådant villkor är ogiltigt. Skulle din häck vissna ned, så kan kommunen knappast hävda att du svartbyggt.
Men däremot så kan strandskyddet göra att du inte får göra något på den skyddade delen av fastigheten som uppfattas som "privatisering", infart och parkering kan nog räknas som privatisering, det förekommer förbud mot att klippa gräset.
Det låter som du har rimliga möjligheter att få stranskyddet upphävt (hur stor fastighet är det?). Men vad som är bäst strategi för det tror jag du bör prata med någon sakkunnig om. Antingen jurist med erfarenhet av ämnet, eller möjligen en arkitektfirma som kan ha erfarenhet (och dessutom pratar "samma språk" som stadsbyggnadskontoret).
Men däremot så kan strandskyddet göra att du inte får göra något på den skyddade delen av fastigheten som uppfattas som "privatisering", infart och parkering kan nog räknas som privatisering, det förekommer förbud mot att klippa gräset.
Det låter som du har rimliga möjligheter att få stranskyddet upphävt (hur stor fastighet är det?). Men vad som är bäst strategi för det tror jag du bör prata med någon sakkunnig om. Antingen jurist med erfarenhet av ämnet, eller möjligen en arkitektfirma som kan ha erfarenhet (och dessutom pratar "samma språk" som stadsbyggnadskontoret).
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 036 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 036 inlägg
Kommunen kan inte besluta om detta som villkor när de behandlar en bygglovsansökan gällande en annan åtgärd, t ex att uppföra ett hus. Men kommunens medarbetare kan ge den sökande rådet att rita in en häck i bygglovsansökan så att dess anläggande omfattas av bygglovet. När sedan bygglov ges så omfattar åtgärden även plantering av häck och det ska utföras för att få slutbesked. Om kommunens folk ens bryr sig i det skedet.H hempularen skrev:
Att sen häcken kanske aldrig tar sig eller t o m grävs upp efter att slutbesked har getts är en annan sak. Det är inte en lovpliktig åtgärd att ta bort en häck så man får som fastighetsägare ändra sig avseende om man vill ha häck eller inte på fastigheten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 686 inlägg
Att fastigheten är väl avskild från strandlinjen genom annan bebyggelse är en av de grunder som finns för att få dispens från strandskyddet, 7 kap. 18 c § p. 3 miljöbalken.
Utifrån beskrivningen låter det alltså som att det kan finnas chans att få igenom ett krav på att hela fastigheten ska undantas från strandskydd. Men om det i domstol räcker att det finns en eller två rader andra villatomter närmare vattnet törs jag inte sia om.
Utifrån beskrivningen låter det alltså som att det kan finnas chans att få igenom ett krav på att hela fastigheten ska undantas från strandskydd. Men om det i domstol räcker att det finns en eller två rader andra villatomter närmare vattnet törs jag inte sia om.
Jag har försökt med väl avskilt från vattnet, ända till Mark och miljödomstolen men det behöver vara en sträcka på 700 meter för att det ska gälla.Nötegårdsgubben skrev:Att fastigheten är väl avskild från strandlinjen genom annan bebyggelse är en av de grunder som finns för att få dispens från strandskyddet, 7 kap. 18 c § p. 3 miljöbalken.
Tomten är bara 1200 kvm och halva tomten är strandskyddad. Jag fick informationen från handläggaren att det inte går att få strandskyddsdispens på en obebyggd strandskyddad tomt och placerade därför huset utanför strandskyddet. Därför söker jag dispens efter att jag fått bygglovet.M MetteKson skrev:
Skogsägare
· 18 686 inlägg
Det där låter som ett missförstånd. 700 meter från vatten kan det inte ens vara strandskydd. Medan regeln jag tog upp är en dispensgrund från just strandskydd. Därmed inte sagt att den är tillämpbar i det specifika fallet, och det låter som om du försökt.B Blommor skrev:
Edit: Eller missförstod jag och det skulle handla om 700 m bredd? Låter i mina öron orimligt det med.
Redigerat:
Det stämmer, jag har försökt och det ska vara 700 meter bred sträcka.Nötegårdsgubben skrev:Det där låter som ett missförstånd. 700 meter från vatten kan det inte ens vara strandskydd. Medan regeln jag tog upp är en dispensgrund från just strandskydd. Därmed inte sagt att den är tillämpbar i det specifika fallet, och det låter som om du försökt.
Edit: Eller missförstod jag och det skulle handla om 700 m bredd? Låter i mina öron orimligt det med.
Moderator
· Stockholm
· 52 469 inlägg
Skogsägare
· 18 686 inlägg
Det är klart att det är fullständigt orimligt. Finns väl ingen sammanhängande bebyggelse på 700 meters bredd som inte innehåller gröna stråk eller liknande ner till vatten. I alla fall inte utanför detaljplanerat område där man rimligen löser sånt här i detaljplanen.
Så här skrev Tingrätten : Domstolen konstaterar vidare att det av utredningen i målet framgår att det förvisso finns viss avskiljande bebyggelse mellan den aktuella fastigheten och strandlinjen, men att det inte är fråga om en sådan avskiljande effekt som avses i 7 kap. 18 c §första stycket 2. miljöbalken. Bedömningen av detta har i praxis varit restriktiv och när denna dispensgrund har godtagits har det varit fråga om väsentligt längre sträckor av sammanhållen bebyggelse med avskiljande effekt (jämför t.ex. miljööverdomstolens dom den 30 oktober 2014, mål nr M 1899-14, där det fanns bostadsbebyggelse längs en sträcka om ca 700 meter).Nötegårdsgubben skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 469 inlägg
Det ser ut som man hänvisar till en dom där man ansåg att dte fanns avskiljande bebyggelse, i det fallet på en sträcka av 700m. Det betyder inte nödvämdigtvis att dte är just 700m som är gränsen, kanske skulle gå lika bra med 600m eller 500m. Nu vet vi inte hur det ser ut här i det aktuella fallet. Men om det ex. handlar om 2 - 3 fastigheter med en sträcka på 50 - 100m, så är det inte helt orimligt att inte se det som avskiljande.
Redigerat: