1 044 läst · 25 svar
1k läst
25 svar
FLYTTA KÖKET rummet intill
För att det påverkar möjligheterna att dela av vardagsrummet.Tre M. skrev:
Enklast/billigast blir väl att skapa ett sovrum med utgång till balkongen. Regla upp en vägg parallellt med balkongen och på så sätt korta av vardagsrummet. Vardagsrummet kommer då tyvärr att sakna fönster.
Eller möjligen skapa ett långsmalt sovrum mellan balkongdörren och toan och ha balkongdörren i sovrummet och fönstret i vardagsrummet, men det kommer nog att upplevas som trångt/konstiga proportioner.
Ja det kan vara en ide, vad kan det kosta att sätta upp vägg och göra smala "fönster" längst hela väggen? Eller kanske delvis glasvägg/öppning🤔Y YuGi skrev:
Ja eller endast balkongdörren, eller glasvägg mot balkongen så det blir ljusinsläpp. En vägg som slutar innan balkongdörren som är av glas.Y YuGi skrev:
Dubbla det där så är du nog safe. Flytt av kök i en lägenhet med betongbjälklag är inget man gör lite snabbt och enkelt tyvärr.. konstruktörer som behöver räkna på detta är allt annat än gratis.Claes Sörmland skrev:
Med tummen mitt i handen och en strikt BRF-styrelse kanske:
Underlag för att få BRF-styrelses tillstånd
Utredning ventilation 15 000 kr
Utredning VA 5 000 kr
Avgift bygganmälan kommun 5 000 kr
Extra besiktning ventilation 5 000 kr
Delsumma 30 000 kr
Genomförande
Ändring ventilation 15 000 kr
Ändring vatten och avlopp 20 000 kr
Elektriker 30 000 kr
Målning ytskikt 20 000 kr
Nytt golv gammalt kök 30 000 kr
Kök med montage 80 000 kr
Delsumma 195 000 kr
Totalt 225 000 kr
Eller vad säger ni?
Sovrum ska ha fönster för att räknas som rum. Det är också en brandsäkerhetsfråga.Tre M. skrev:
Sovrum ska ha tilluft (friskluft), vilket är lättast att ordna via ett fönster/dörr.
Jag vet inte men det är i vart fall betydligt billigare att bygga en vägg och sätta in en dörr i den än att flytta köket. Fönster kostar på lite mer men fortfarande troligen betydligt billigare än att flytta köket. En vägg går ju också att bygga på ett sätt så att det är enkelt att ta ner den igen utan att lämna särskilt mycket åverkan efter.Tre M. skrev:
För länge sedan flyttade vi vårt kök i en lgh i sthlm. Jag förankrade hos styrelsen och hade hjälp av en elektriker. Satte undercentral för nya köket. För oss kostade det inte mycket eftersom jag i stort sett bara vände riktning på avloppsröret genom ett hål i väggen genom vilket jag också kunde dra igenom de befintliga vattenledningarna. Imkanalen fick förlängas från den gamla utgången. Ju närmare du har mellan nytt och gammalt vatten, avlopp och imkanal, desto lättare.Tre M. skrev:
Hej, jag undrar vad det kostar att flytta ett kök till vardagsrum enligt mina bilder, det är inte så långt från där det är idag, så det borde inte bli så långa rördragningar m.m. Men vilka andra kostnader ska man tänka på? Kan det finnas något i vägen i golv/vägg? bilden till vänster är nuläge.
[bild][bild]
Med din planlösning undrar jag om det kanske vore bättre att du gjorde ett sovrum/sovalkov istället ungefär där du ritat ut det tänkta köket.
Klicka här för att svara