Ta bor plåten i taket och kolla hur det ser ut där under. Antagligen sitter inte skorstenen fast annat än i takhuven och den kan antagligen flexa ett par mm uppåt.

Jag la en bräda under min och lyfte med en pelardomkrafter på varje sida när jag skulle få in golvplåten det borde fungera även vid golvläggning.

15-221_xl_1.jpg

https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ing/domkrafter/hydraulisk-domkraft-2000017058

Hur mycket kommer det nya golvet att bygga upp under kaminen?

G grytkonst skrev:
Hej

Kanske otydligt i första inlägg med det är furugolv jag tänker lägga.
Det läste jag, men är det golv du lägger på bjälklaget eller är det flytande.
Orsaken till frågan är att flytande golv inte ska bli låsta av köksöar, tunga kaminer, etc, därför ska det inte läggas under. Har man otur kan skarvar gå isär beroende av årstid oftast vinter då det händer.

A AndersS skrev:
Det läste jag, men är det golv du lägger på bjälklaget eller är det flytande.
Orsaken till frågan är att flytande golv inte ska bli låsta av köksöar, tunga kaminer, etc, därför ska det inte läggas under. Har man otur kan skarvar gå isär beroende av årstid oftast vinter då det händer.
Ah ok, det är plastmatta på spånskiva typ. Menar du men flytande om det är betong eller flytspackel?

T toolman77 skrev:
Ta bor plåten i taket och kolla hur det ser ut där under. Antagligen sitter inte skorstenen fast annat än i takhuven och den kan antagligen flexa ett par mm uppåt.

Jag la en bräda under min och lyfte med en pelardomkrafter på varje sida när jag skulle få in golvplåten det borde fungera även vid golvläggning.

[bild]

[länk]

Hur mycket kommer det nya golvet att bygga upp under kaminen?
känner mig som en idiot som inte tänkt på den sista frågan…kanske värt ändå att ta in en firma att fixa! Har inte valt golv ännu men det säkert bli 14mm minst

Vi gjorde exakt detta hemma, vi skulle lägga vattenburen golvvärme och nytt flytande golv ovanpå.
Vi monterade först bort plåtarna som sitter i taket runt hålet där skorstenen går upp. därefter stack vi upp ett spännband genom hålet, drog spännbandet runt takstolarna på vinden och satte kroken i andra änden av spännbanden runt själva skorstenspipans kant där den ansluter till kaminen. på så vis kunde vi hissa upp själva röret först. Tänk på att pipan behöver kunna röra sig uppåt ovan tak också.
När väl skorstenen och kaminen var fria från varann så kunde vi mha en säckkärra köra iväg själva kaminen och på så vis lägga golvet. När allt var klart rullade vi tillbaka kaminen och hissade ner skorstenen igen. Bilderna är på när vi precis hade hissat upp skorstenen när kaminen står kvar på gamla golvet.

Kamin med hissad skorsten genom taket i ett träinrett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Upphissad skorsten med spännband runt skorstenspipan ovanpå en kamin.
Skapa konto

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kan tillägga att vårt nya golv med golvvärme med mera byggde ca 4 cm, så vi var absolut tvungna att försäkra oss om att vi kunde föra skorstenen uppåt och lossa ovan tak.
Skorsten som sticker upp genom ett tak med takfönster och rött tak i bakgrunden.
Skapa konto
Skorsten förlängd ovanför taket för att anpassa till nytt högre golv med golvvärme.
Skapa konto

G grytkonst skrev:
känner mig som en idiot som inte tänkt på den sista frågan…kanske värt ändå att ta in en firma att fixa! Har inte valt golv ännu men det säkert bli 14mm minst
Visst var det tungt och lite trixigt men det tog max 20 minuter och inget som tre glada amatörer kunde göra själva.

G grytkonst skrev:
Ah ok, det är plastmatta på spånskiva typ. Menar du men flytande om det är betong eller flytspackel?
Flytande golv kallas också klickgolv, etc, och ligger löst ovanpå ett undergolv utan någon fastsättning.
Ni ska läsa vad golvtillverkaren skriver om det är sådant golv.
Finns trådar i forumet när sådana golv gått isär pga köksöar som placerats ovanpå.

Exakt så hade dom gjorde där jag slipade golv

Flytande golv har inget med flytspackel eller "flytande" betong att göra utan syftar på att golvet ska kunna röra sig, expandera och krympa utifrån förändringar av luftfuktighet och temperatur. Klickgolv är som sagt typexempel på sådana golv som "ligger löst" och inte är spikade eller limmade till "undergolvet".

Nu kanske jag missat det men vad väger kaminen? Det är väl främst det som avgör hur lätt den går att flytta. Ser en bild på där "kamintoppen" kan anas men mer intressant är nog att se hela kaminen, hur den idag "står" på golvet, inklusive hur golvet ser ut där den står, och om/hur den är fastsatt.

Beroende på hur tung kaminen är kan det gå att lyfta hela kaminen i skorstenen med en vinsch. När vi la om vårt golv ringde vi och rådfrågade vår kaminbutik och de hade en vinsch vi fick låna gratis en helg. Man ställde vinschen på skorstenen firade ner vajern genom skorstensröret, ögglade fast en vedklabb i kamin och firade upp hela kamin några cm. När man var klar med golvet vevade man bara ner kaminen på plats igen, tog för säkerhets skull hit sotarn för inspektion efteråt men allt var tätt som det skulle.

• Vinsch monterad på skorsten för att lyfta kamin, med bostadsområde i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Juliabrink och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Flytande golv kallas också klickgolv, etc, och ligger löst ovanpå ett undergolv utan någon fastsättning.
Ni ska läsa vad golvtillverkaren skriver om det är sådant golv.
Finns trådar i forumet när sådana golv gått isär pga köksöar som placerats ovanpå.
Nu förstår jag. Ska kolla saken innan jag väljer golv, hade tänk ekonomi furugolv som man skruvar fast i golvet.

G grytkonst skrev:
Nu förstår jag. Ska kolla saken innan jag väljer golv, hade tänk ekonomi furugolv som man skruvar fast i golvet.
Då är det lugnt om du väljer golv som skruvas, bara att fortsätta klura på hur du kan lyfta kaminen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.