Nu när jag har forumets samlade (och betydande) kompetens närvarande i tråden vill jag passa på att fråga om håltagningen i grunden.
Det är gjuten betong som det ska borras igenom. På utsidan ligger grus över dränering.
Den sidan av huset ligger i nedförsbacke från huset så det kan inte rinna vatten mot fasaden och ansamlas.
Jag tänker mig att hål på utsidan ca 30cm över marknivå och borrat i vinkel på 20-30 grader uppåt så att eventuell kondens rinner ut.

Vad säger ni om höjd och vinkel?
Är 20mm lämplig diameter givet den 16mm oranga duct som ska genom?

Detta är alltså i händelse av att jag borrar och förbereder allt innan en installatör flyttar själva fibern.
 
Redigerat:
H Hank_Ö skrev:
Nu när jag har forumets samlade (och betydande) kompetens närvarande i tråden vill jag passa på att fråga om håltagningen i grunden.
Det är gjuten betong som det ska borras igenom. På utsidan ligger grus över dränering.
Den sidan av huset ligger i nedförsbacke från huset så det kan inte rinna vatten mot fasaden och ansamlas.
Jag tänker mig att hål på utsidan ca 30cm över marknivå och borrat i vinkel på 20-30 grader uppåt så att eventuell kondens rinner ut.

Vad säger ni om höjd och vinkel?
Är 20mm lämplig diameter givet den 16mm oranga duct som ska genom?

Detta är alltså i händelse av att jag borrar och förbereder allt innan en installatör flyttar själva fibern.
Låter mycket bra, 18mm skulle väl vara bättre, men spelar ingen större roll. Behöver du köpa borr, välj 18, men har du en 20s borr liggande så kör på den. Täta behöver du göra sedan när slangen är inne, både insida och utsida brukar man täta, fast det lär nog teknikern kunna ordna. Angående höjd så brukar man försöka utgå från hur det blir på insidan, och är 30cm höjd från utsidan med 20-30 grader lutning uppåt lagom så kör på det, men vinkeln låter då bra. :)
 
18 eller 20 är bra. en lc kontakt går ju tex in i ett vp 20 rör
 
Vart i landet är det?
 
G gnuttisch skrev:
Vart i landet är det?
Stockholm, norrort.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
OT. Att dammskydd och känslighet för smuts på kontaktytor och allmänna fibers känslighet är inte så farligt som många vill göra det. Har än inte sett att det går att köpa nya rena dammskydd vilket det borde göra om det nu är så känsligt, Jobbar mycket med fiber och det är sällan vi ser några problem numera med bättre ändutrustning trots att jag vet att många av de jag jobbar med inte täcker kontaktytor och tvättar enligt alla regler. Och faktiskt så har jag även ibland letat fram mickroskåpet för att verifiera och det är nästan bara om man medvetet fingrar på toppen det blir några problem.
Man ska utgår från att skydda eller ha möjlighet att rengöra, sedan kan man göra avsteg om man vet vad man gör och beroende av miljö man arbetar i.
Även fiber påverkar, en "vanlig" blåsfiber är ganska lätt att knäcka kontra en mikrokabel med extra fukthölje och kevlartrådar innanför som skydd, sedan finns det lite olika varianter. Många som levererar fiber idag använder någon form av mikrokabel utifrån merkostnaden för den kompenseras av dess fördel i styrka kontra vanlig blåsfiber.
Vid en skarv är det känsligare och vid terminering i fiberdosa då höljet avmantlas, så där är risken betydligt större att knäcka den. Att belysa risken är utifrån att det kan kosta x000kr om man gör ett misstag och inget en fastighetsägare själv kan åtgärda, ytterst få som har avmantlingsverktyg och fibersvets.;)
Att som i ts själv börja dra runt ett ej skyddat kontaktdon enligt tråden är inget man ska göra både utifrån smuts men även de oskyddade kontaktdelarna man ser på bilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Att som i ts själv börja dra runt ett ej skyddat kontaktdon enligt tråden är inget man ska göra både utifrån smuts men även de oskyddade kontaktdelarna man ser på bilden.
Nja. Det var inte tal om att dra runt den oskyddad. Det var därför jag startade tråden för att ta reda på hur jag ska skydda den.
 
Redigerat:
En sak är helt säker iallafall. Det är antagligen billigare att få den flyttad av nätägaren än att försöka själv och kanske skada den och ringa ut folk som ska laga det man ställt till med.....
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Nja. Det var inte tal om att dra runt den oskyddad. Det var därför jag startade tråden för att ta reda på hur jag ska skydda den.
Du ska försöka få tag på skydd för fiberkontakterna, tyvärr har jag inget svar på var då jag inte kommit i "kontakt" med den modellen du har till villaanslutningar.
 
Som sagt jag har såna skydd på jobbet så får du inte tag på dem tidigare så kan jag skicka ett par till dig på onsdag e.m. så har du dem till helgen. Skicka ett PM om du behöver dem.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…

Bästa svaret

I en del "kundnoder" (vita plastburken där din fiber kommer in och där du har dragit ut den blå kontakten i bild 1) har en SFP-modul där du kopplar in fiber. Den modulen kan du dra ut och använda den som skydd för fiberändarna. Modulen i sig självt är kopplad med vanliga kopparbleck i bakkant så den är inte alls lika känslig och mycket lättare at skydda. Bara dra lite tejp över bakkanten så blir det bra.

Så här ser en SFP-modul ut med fibern instucken.
När du tagit ut fibern kan du fälla ner det lilla handtaget (mörkblått på denna SFP), den släpper låsningen av modulen och dra i handtaget så kommer hela modulen ut.
När den är ute så kan du sätta den på fiberkabeln igen så är kabeln lika skyddad som den är till vardags när den är instucken i modulen.

Förutsatt att din kundnod har detta...

SFP-modul med fiberoptisk kabel instucken och skyddskåpor på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
sunnis
Bara så ni vet finns det förstärkt LC kontakterad fiberpatch med dragavlastande band som man kan använda för att dra i tomrör.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Uppdatering:
Jag ringde till stadsnätet och förklarade att jag inte tyckte att genomföringen var OK, att röret inte såg UV-säkert ut och att det borde flyttas.
De beklagade och sa att de inte gör installationer på det sättet, men att denna gjordes för flera år sedan och att den dåvarande ägaren måste valt och accepterat detta.
De erbjöd sig faktiskt att kostnadsfritt ge mig metallbleck att täcka över dukten med.
Det tycker jag var hyggligt av dem, det får jag ge dem.

Men den lösningen är ändå inte bra nog. Jag skulle göra om fasaden och ville inte ha metallbleck som går upp 2m på en nyputsad vägg.
Då fick jag priset 8000kr för flytt av fibern, även om jag borrade hålet själv och förberedde med montage av mediaomvandlare så att det endast handlar om att flytta fibern och koppla in igen.

Det tyckte jag var för saftigt, så jag ringde en kontakt som jag fick via jobbet. En av sveriges större installationsfirmor som mitt jobb är en väldigt stor kund till.
De sa att det där skulle väl gå att ordna billigare, de skulle bara kolla planeringen och återkomma till mig.
En vecka senare - inget svar. En påminnelse gav jag dem men fick ingen återkoppling. Så det ledde ingenvart.

Fortsättning följer.
 
Jag kände att det bara tog tid och att 8000kr var hutlöst. Så jag bestämde mig för att göra ett försök själv.
Väl medveten att om jag skulle misslyckas (som många här trodde att jag skulle göra) så hade jag fått krypa till korset och betala för en felavhjälpning som antagligen skulle kosta exakt lika mycket som att låta någon annan göra det från början.

Jag köpte en borrhammare (som jag länge velat ha, och har mer användning för), en 18mm betongborr av längre modell och ett PVC rör med samma dimension som ducten.
På IKEA hittade jag ett passande skåp att placera mediaomvandlaren i på sin nya plats. Ett badrumsskåp för 100kr i fynd-sektionen.

Jag kopplade loss fibern och använde skyddshylsor som jag fick från en mycket uppskattad person här på forumet. Använde ett dragsnöre för eldragning som jag tejpade fast fibern mot och använde som dragavlastning och sedan drog jag in fibern i det nya PVC-röret jag köpte (fortfarande inomhus nu).

Sedan drog vi ut ducten försiktigt och skjöt på med pvc-röret inifrån. Det gick smidigt. Att få in det genom det nyborrade hålet i grunden tog en liten stund då jag tog det väldigt försiktigt.
Väl inne i källarutrymmet hade jag monterat in mediaomvandlaren med nydragen el i det nya skåpet..
Vi tog försiktigt bort PVC röret och frigjorde fibern från sin dragavlastning.
Ducten fick ta en konstig väg in i skåpet, på grund av att den nu är lite för lång, men det kan jag ta. Kopplade in fibern i mediaomvandlaren igen och körde igång.
Fick klämma lite nya kontakter på Cat-6 kablaget men inga större ändringar i fastighetsnätet.

I några dagar hade jag problem med en router och trodde att jag hade fått skit på fiberändarna, men det visade sig vara min router som hade en glappande WAN-port.
Sedan dess har det fungerat bra.
Bortsett från borrhammaren så lade jag några hundra kr på material och några timmar egen tid.
Ekonomiskt var det värt det, men också en väldigt bra känsla av att ha kunnat hantera det själv.


Före flytt:
PVC-rör som leder kabel genom väggen på ett gult hus med ett fönster och grus vid fundamentet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter flytt:
Nytt borrat hål i husgrund med PVC-rör som sticker ut, omgivet av grus och en synlig markväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut nu. Jag ska bygga ett litet hus av sten som täcker den helt. Visst hade det varit ännu bättre att få den helt under mark men jag ville inte börja ta hål i isodrän-skivorna och markväven som täcker dem. Jämfört med en frihängande appendix som sticker ut på 2m höjd och faller till marken är detta fantastiskt mycket bättre.
 
Redigerat:
  • Gilla
TheGame och 13 till
  • Laddar…
Absolut!
Förstår inte hur den/de som drog in det ursprungligen tänkte, det var verkligen skitfult (och känsligt ifall man skulle fastna med nåt i den).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.