Kan bara Vattenfall göra det eller kan en vanlig elektriker göra detta? Jag har funderingar på att bygga ut pannrummet och på den väggen som ska bort sitter just elskåpet. Skået behöver bara flyttas till sidoväggen alltså ingen lång sträcka. Skåpet sitter på utsidan.
Jocke
Jocke
Egentligen skall BÅDE Vattenfall och elektrikern vara inblandade. Måste serviskabeln skarvas så gör Vattenfall detta. Sedan flyttar elektrikern mätarskåpet och fixar till stigaren in till centralen.
Behöver inte servisen skarvas kan du prata med Vattenfall om ni inte kan fixa saken själva.
Behöver inte servisen skarvas kan du prata med Vattenfall om ni inte kan fixa saken själva.
Att elnätsbolagen skall vara inblandade i detta är att de är ägare av kabeln som skall flyttas fram till anslutningspunkten som är vid anslutnignen av kabeln.
Dock vet jag i min hemstad att där hade i varje fall på landsbygden elektrikerna på orten tillgång till elnätet poch kunde därmed göra hela jobbet.
Detta är lite av monopol för nätföretagen om du inte vill flytta hela tomten till annat nätområde men det kostar ju en hel del det också.... skulle tro det b lir dyrare iaf....
Dock vet jag i min hemstad att där hade i varje fall på landsbygden elektrikerna på orten tillgång till elnätet poch kunde därmed göra hela jobbet.
Detta är lite av monopol för nätföretagen om du inte vill flytta hela tomten till annat nätområde men det kostar ju en hel del det också.... skulle tro det b lir dyrare iaf....
Ifall kabeln måste flyttas och servissäkringarna tas bort FÅR inte elektrikern gå in i vattenfalls anläggning utan tillåtelse!
Kan du flytta skåpet utan att bryta inkommande ström och kabeln blir för lång kan du ju bara göra en liten "kouves" på kabeln under kabelskyddet.
Men nån kabel lär väl bli för kort, där bör du ta hjälp av en elektriker
Kan du flytta skåpet utan att bryta inkommande ström och kabeln blir för lång kan du ju bara göra en liten "kouves" på kabeln under kabelskyddet.
Men nån kabel lär väl bli för kort, där bör du ta hjälp av en elektriker
Godagens!
vet inte riktigt om detta hör hit men ifallfall!
Min faders el-skåp (sitter på stolpen) börjar bli till åren och hänger inte upp så bra.
ringde till vattenfall för att höra om åtgärd ex byta skåp.
svaret var att detta inte var deras uppgift utan skåpet ägs av min pappa och han får åtgärda det själv.
somsagt vet inte om det riktigt hörde hit men borde ju inte vara några problem att fytta ett elmätarskåp sålänge man inte bryter plomberingen på el-mätaren
för skåpet är väl inte plomberat?
vet inte riktigt om detta hör hit men ifallfall!
Min faders el-skåp (sitter på stolpen) börjar bli till åren och hänger inte upp så bra.
ringde till vattenfall för att höra om åtgärd ex byta skåp.
svaret var att detta inte var deras uppgift utan skåpet ägs av min pappa och han får åtgärda det själv.
somsagt vet inte om det riktigt hörde hit men borde ju inte vara några problem att fytta ett elmätarskåp sålänge man inte bryter plomberingen på el-mätaren
för skåpet är väl inte plomberat?
Det verkar som man inte behöver bryta plomberingen men jag är inte helt säker ännu. Om jag flyttar skåpet så kommer Vattenfalls kablar att bli lite för långa så där är det inga problem. Men hur gör jag med kablarna som går till garaget? Dem kommer ju bli alldeles för korta. Byta kablar eller skarva? Om man skarvar hur görs detta igentligen?
Jocke
Jocke
Så där ser en vanlig plast-plastskarv ut
Hur är det nu för tiden "linjemontören" (Varför hör du aldrig av dig) ;D, gör ni några gjuthartsskarvar eller är det bara vulkning och plastskarvar som gäller i idag? Förr när jag var verksam på energibolag så var det oftast gjutharts men det blev mindre av den varan då man av hälsoskäl bara fick göra 4/år.Linjemontoren skrev:
Idag är det bara krympslang (kall eller varm) som gäller, till och med en rekorderlig tejpskarv räknas som gammalmodig.
Gjuthartsskarvar kom dom väl på att dom innehåller isocyanater, vilka är förbjudna. Men dom håller på att utveckla nån ny sorts gucka att ha i dom nu.
Skruvskarvhylsor med inbyggt moment på de lite större areorna.
Kopparn är så dyr nu så det är nästan bara aluminium som gäller, bortsett 10mm2.
Gjuthartsskarvar kom dom väl på att dom innehåller isocyanater, vilka är förbjudna. Men dom håller på att utveckla nån ny sorts gucka att ha i dom nu.
Skruvskarvhylsor med inbyggt moment på de lite större areorna.
Kopparn är så dyr nu så det är nästan bara aluminium som gäller, bortsett 10mm2.