Är det någon här som har erfarenhet av Hey’di Bäst Flyt? Just säcken på bilden är gammal. Vi råkade ut för ett missöde här nyligen när yrkesfolk använde detta spackel. Blev hur bra som helst gången innan, men då var spacklet också ”färskt” och nyinköpt (ca 2 år sen). Denna gång katastrof. Vet dock inte hur mkt som berodde på själva utförandet vs spacklet. Det var samma firma men inte samma person den här gången. Vet att han som gjorde det förra gången är mer erfaren. Själv misstänker jag att dom som kom denna gång inte blandade det rätt, en säck på 20kg ska blandas med 5 liter vatten. Till andra spackel verkar det so om vattenmängden ska vara mindre? Ca 3,8-4 liter vatten på dom jag kollat på. Hantverkaren sa att det hade varit mer trögflytande än spacklet han var van vid men tror faktiskt att han blandade fel. Han kom tillbaka och fick göra om, då verkade han ha haft FÖR mkt vatten istället för den delen ville inte torka på flera veckor. Nu har vi själva slipat golvet med ABS-slip med diamantklinga och fuktmätt, vilket blev godkänt resultat.

Heydi flytspackel är Svanenmärkt som ni kan se, enligt databladet innehåller det bland annat kalksten och cement.

Hur är det i jämförelse med Ardex K39? Vad gäller flytegenskaper menar jag? Lika lättflytande? Någon som vet?

Och varför kan man inte använda spackel som är äldre?

• Säck med Hey'di Bäst Flyt självutjämnande spackel, visar ålder och Svanenmärket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkerhetsdatablad på skärm för Hey'di Bäst Flyt visar blandningar och första hjälpen-instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Flytspackel som står suger väl åt sig fukt från luften om det inte är hermetiskt tillslutet, så en säck som stått i två år har ju hunnit brinna så smått och tappat en del av de egenskaper det hade från början?

• Gilla
sphagnum
  • Laddar…
Huvudbrytaren Huvudbrytaren skrev:
Flytspackel som står suger väl åt sig fukt från luften om det inte är hermetiskt tillslutet, så en säck som stått i två år har ju hunnit brinna så smått och tappat en del av de egenskaper det hade från början?
Jo det trodde vi också initialt men läste två svar som ”experter” gett två andra personer med liknande frågeställningar på betong.se och där lät det inte som att just det skulle vara en särskilt hög risk märkligt nog. Men en kanske inte ska lita så mkt på de svaren å andra sidan. Ska leta upp länken återkommer.

eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Jo det trodde vi också initialt men läste två svar som ”experter” gett två andra personer med liknande frågeställningar på betong.se och där lät det inte som att just det skulle vara en särskilt hög risk märkligt nog. Men en kanske inte ska lita så mkt på de svaren å andra sidan. Ska leta upp länken återkommer.
https://betong.se/2017/02/04/fraga-experten-bast-fore-datum/

Står iofs där precis som du skriver att det blir bättre hållbarhet ju tätare tillslutet spacklet förvarats. Kanske inte är en tillräckligt tät påse helt enkelt.

A Azur skrev:
Rena porren!
Inte fredag än, men här har du lite riktig porr.
Börja kolla 11:50 in ungefär,

• Gilla
Azur
  • Laddar…
Jag gillar också Megaplan från Mapei. Deras fix och fog är också lätta att arbeta med.

• Gilla
Azur
  • Laddar…
Har fått tips att Kiilto Topplan DD också är bra för tunna lager.

Du menar DF? Den funkar bra, använde den nyss.

Stefan N Stefan N skrev:
Du menar DF? Den funkar bra, använde den nyss.
Tror den kan vara bra, men jag beställde mina säckar från K-rauta eller Bauhaus, minns inte riktigt.
Säckarna var antagligen gamla eller felaktigt lagrade.
Spacklet flöt ut som vatten, problemet var just att det bara var vatten på ytan.
Tog flera dagar innan det torkade.
Inget kul. Men jag skulle ha parkett på, så ytan dög bra ändå.

Jaha, har förberett allt för att flyta ca 10kvm källargolv i eftermiddag så hittar man denna tråd när man letar lite sistaminutentips.

Har nämligen köpt kombimix CM720 dels pga att den enligt instruktion går att flyta tunnt, min murare som putsade väggarna föredrog combimix puts (så jag tänkte det var bra grejer) och sen hade de kampanjpris på den för ett tag sedan. Men man har kanske skjutit sig själv i foten redan. Skall flyta ca 5-7 mm för att jämna till ett källargolv med ojämnheter (gjutit igen avlopp, satt in brunn, spår efter en vägg som rivits osv). Inget behov av tokfinish och det skall inte vara fall. Tänker ju inte bära iväg säckarna till tippen så det är ju bara att köra på.

Några tips för att få CM720 så bra som möjligt? Jag har flutit golv innan med hyggligt resultat men då har det varit mindre yta (gästtoa), tjockare, typ 20 mm eller fall. Vi är två, tänkte köra två hinkar. Beräknat att det skall gå ca 6 säckar, så tänkte mäta 6 "våder" och hälla då 6 våder med start längst bort och hade hoppats på minimal bearbetning med roller/spackel

Hur gick det @MMR ?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.