Finns rivjärn för betong, ser ut som en liten skurbräda men är i stål.
 
1817 skrev:
Om man skulle få ngn knöl på ngt ställe, finns det ngn verktyg som man "lätt" kan ta bort lite matrial med? Typ en kaross fil för dom som vet hur en sådan ser ut eller är det vinkelslip som gäller? Måste ju damma något enormt....
Jag körde med en bit av en trädgårdsplatta, funkade hyfsat innan det härdat för hårt
 
Thomas59
Zemerlin skrev:
Klipper man inte av nivåpinnarna innan man börjar flyta för att de precis skall bli täkta eller hamna i våg med flytspacklet?
Jo visst kan man göra det. Själv markerar jag med ett snett streck (Brukar köra med CD-märkpenna förövrigt) på ninnen och knipsar av dem i efterhand. Tycker själv att det är lättare att avgöra nivån då, om det nu blir så att man slabbar eller häller lite för mycket på något ställe. Visserligen flyter det ut men du ser inte längre om pinnen är 1 mm eller 1 cm under ytnivån.

Är man proffs använder man väl kanske inga pinnar alls så allt där emellen är nog ok.
 
TOKE 1
Thomas59 skrev:
Jo visst kan man göra det. Själv markerar jag med ett snett streck (Brukar köra med CD-märkpenna förövrigt) på ninnen och knipsar av dem i efterhand. Tycker själv att det är lättare att avgöra nivån då, om det nu blir så att man slabbar eller häller lite för mycket på något ställe. Visserligen flyter det ut men du ser inte längre om pinnen är 1 mm eller 1 cm under ytnivån.

Är man proffs använder man väl kanske inga pinnar alls så allt där emellen är nog ok.
Men ser du strecket på pinnen då, när du slabbar eller häller lite för mycket?

Ser man om det är 5mm under eller 5mm över ytan?
 
Färgskrapa funkar bra på flyt också
2handsmodellen
 
Thomas59
TOKE 1 skrev:
Men ser du strecket på pinnen då, när du slabbar eller häller lite för mycket?

Ser man om det är 5mm under eller 5mm över ytan?
Nja, alltså det är ju inte så att vi har flytspackelkrig eller nåt sånt men det händer ju att "pinnen" (raketen!) får mer än sin beskärda del.

Som jag gör är att jag först drar ett rakt streck vid önskad nivå och sedan ett snett streck från önskad nivå 45 grader uppåt (diagonalt). Det räcker gott för att kunna "syfta" var det rätta stecket finns. Marginalen blir väl ca 7-10 mm uppåt och det brukar räcka gott.

Längst avvägningslinjen på väggarna görs, som jag skrev tidigare, ganska stora V dvs ca 5 cm höjd men i allla fall minst 3 cm.

Men ok det är inte 100%-igt men det är enkelt och har alltid funkat och ger mer marginal än en pinne som är avskuren på exakt nivå.
 
Det blir ju en massa flytspackel är det ju ingen tvekan om:eek:, har säker lagt en 35-40mm på några ställen. Antar att det blir så helt enkelt med 12mm pex rör och lut åt fel håll fån början. Ska ju minst ha 10mm över slangarna också enl manualen.
Hoppas reglarna håller nu bara så inte badrummet hamnar nere i köket en vacker dag...... Men det borde klara sig va, eller, hoppas jag:confused:.
 
Det går bra med montage skruv också som du väger in med passet i olika höjder.Sen spacklar du i nivå med skruvskallen. Men blanda lite styvare så du avgör hur det ska flyta.
 
Ja jo jag har ju redan gjort golvet så det där med nivåpinnar har jag redan klarat av:D.
Det var mer ett konstanterande att det blir en massa spackel och då en massa vikt som hamnar där uppe. (och kanske ett litet rop på medhåll om att det inte finns ngn anledning till oro)
 
Om det håller eller inte beror ju på var det är för dimension på den bärande konstruktionen.
Jag har dock aldrig hört talas om någon som fått golvet att braka pga. badrumsrenovering.

Nör jag byggde nytt i somras satte jag dubbla golvreglar under den del där badrummet skulle vara, även om det räcker med c-c 60 så kändes det bättre tyckte jag.
Mitt 9m2 badrum innehåller ett ton kakel,klinker och flytspackel.
 
Mikael_L
Gabbe1 skrev:
Om det håller eller inte beror ju på var det är för dimension på den bärande konstruktionen.
Jag har dock aldrig hört talas om någon som fått golvet att braka pga. badrumsrenovering.
Det brakar väl inte ihop, men är det för dåligt under spricker klinkergolvet i fogarna, och ev plattor med i svåra fall, pga svikt i golvet ...

...elller ... ?
 
Mikael_L skrev:
Det brakar väl inte ihop, men är det för dåligt under spricker klinkergolvet i fogarna, och ev plattor med i svåra fall, pga svikt i golvet ...

...elller ... ?

....ELLER... men sluta nu, ska det vara en sak till som jag måste ligga o fundera på under nätterna. Och inte nog med det utan jag hade ju ett avloppsrör som ligger kors med reglarna = vilket betyder urjackning av regeln...... Men som plus så kan ju sägas att jag kortlade upp befintliga reglar.

Jaja inget att göra åt nu, bara att ligga med fingrarna i kors tills man glömt det.;)
 
Om du har en kaka med armerat flytspackel som är 35-40mm tjock i ett 5m2 badrum så tror inte jag att golvet i själva badrummet kan svikta speciellt mycket.
Om du kortlade befintliga golvreglar så måste du ju veta dimensionen på dem?

Här är vad som finns att läsa om träbjälklag på kakelplattan.se

Träbjälklag
En golvkonstruktion bestående av reglar samt golvskivor skall ha en böjstyvhet som motsvarar minst en 22 mm golvspånskiva limmad och skruvad på regel 45 x 195 mm på regelavstånd c/c 300 mm. Maximal spännvidd på bjälklaget får ej överstiga 4200 mm. En standard golvkonstruktion med en 22 mm golvspånskiva monterad mot regel 45 x 195 mm på regelavstånd c/c 600 mm kan förstärkas enligt följande:

Applicera 1 skikt Primer G, ca 0,15 kg/m2. Lägg ut ett stålnät med 2,5 mm tråddimension och 100 mm rutnät. Nätet läggs omlott vid skarvar. Spackla med Uniplan min 12 mm vid golvbrunn. Värmekabel kan förläggas i spackelskiktet.
 
Då ska det inte vara några problem med det alltså, skönt! Reglarna är från -44 i måtten 195X70mm men försvinner in under väggen så svårt att avgöra exakt hur långa dom är. Men inte på långa vägar 4,2m.

Fint, då kan jag återgå till att med vinkelslip fixa till den kulle som tydligen hade bildats strax utanför det lokala fallet i duschen:p. retligt nått otroligt!!! Och dammar något fruktansvärt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.