D
Kan man flytspackla på alla underlag utan att ta hänsyn till golvbjälklaget?

Jag förstår att det inte går.

Mina golvreglar Har dimensionen X och ligger cc60 med längsta spännvidden 3m. På reglarna ligger det 22 mm golvspån.

Vad är minsta tillåtna X för att det ska vara möjligt att flytspackla 20mm?

Finns det några regler eller formler för detta?

Mvh

D
Ok ingen formel för det alltså....

Jag måste bygga upp mitt golv 35-40mm för att hamna i nivå med ett skjutdörrsparti.

Vad kan jag ha för material under parketten?

Det är fördel om det är billigt och väger lite.

Idag ligger det golvspån på golvreglarna och därefter vill jag alltså bygga upp 35-40mm.

I en del av rummet (vid skjutfönstret) vill jag ha golvvärme.

Lägger du armering och tar ett spackel avsett för ändamålet så kan du spackla dina mm och lägga värme i, kakan blir självbärande.
Sen är det klart att du inte kan ta 45x45 reglar som golvbjälkar...
Kolla på nätet för spännvidd på dina bjälkar.
17kg/cm och kvm så 60-70kg på varje kvm

Lägg ett till lager golvspån? Avsluta där du vill ha golvvärme och spackla hela tjockleken där.
Annars är väl xps 200 bra att lägga under, då får du lite isolering och det väger inget...
Gör lika där att du avslutar xps där du vill ha golvvärme och spackla där

D
Jag tror att mina golvreglar är någonstans mellan 150-200mm x 50mm.

60-70 kg/m2 låter ohyggligt tungt men men.

Jag har redan köpt golvvärme och reflektorskivor (T2). Skivan bygger sim golvgips.

Min tanke just nu är att först lägga Rotgolv (10mm) sedan golvgips (13mm) och därefter parkett (14-16mm).

Golvet höjs då från golvspånet med 37-39mm beroende på vilket tjocklek på parkett jag väljer.

Borde bli både billigare och lägre vikt än flytspackel.

Jag kan inte flytspackla och skulle behöva hyra in den tjänsten.

D
Behöver jag ens lägga spontade Rotskivpr eller räcker det med vanliga 10mm OSB alt spånskivor utan spont?

Du har ett befintligt golv som ska upp lite. Då kan du lägga vad du vill. Varför inte golvspånskiva?

D
Tack!

Rummet är 40m2. Jag har sedan tidigare reflektorskivor från T2. De ska läggas utmed ett fönsterparti i rummet, alltså inte i hela rummet. Reflektorskivorna bygger 13mm dvs samma som golvgips.

Ett lager blir alltså reflektorskivor (utmed fönster) och golvgips (resten av rummet).

Därutöver måste jag bygga höjd ytterligare.

Skulle jag då lägga 22 mm golvspån blir den totala höjden (13+22+parket) för hög.

Förutom golvgipslagret/reflektorlagret behöver jag lägga något som är ca 10-14mm.

Gärna så billigt och med låg vilt som möjligt.

Byggmax har en 12mm spånskiva som nog skulle funka

D
Skruva och limma?

Jag antar att en 10mm spånskiva fungerar också. Då har jag större valmöjlighet vad gäller höjden på parketten.

10 mm spån (skruvas och limmas kant i kant)
13 mm gips/reflekt (skruvas och limmas kant)
14 mm parkett (flyter)

Tot 37 mm

• Gilla
nino
  • Laddar…
D
Hur mycket bygger lumppapp?

Jag antar att jag ska ha lumpapp under parketten?

BirgitS
D Derbyboy skrev:
Hur mycket bygger lumppapp?

Jag antar att jag ska ha lumpapp under parketten?
Det är väl vanligare med foam, t.ex. 3 mm tjocklek, och eftersom det är golvvärme ska det väl vara antingen plastfolie under foamen eller foam med inbyggd plastfolie. Kolla läggningsinstruktionerna för parketten.

Plastfolie behövs inte vid mellanbjälklag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
För att vara mer exakt står det så här i Tarketts anvisning:
En ångspärr ska alltid appliceras då fukt kan misstänkas förekomma i undergolvet. Dessutom alltid när undergolvet är betongplatta på mark, lättbetongbjälklag, golv över fuktiga och varma utrymmen (tvättstugan, pannrum etc.), golv med ingjutna eller friliggande värmeslingor samt på bjälklag över kryputrymme.
https://media.tarkett-image.com/doc...ett_Installation_Tarkett_Tragolv_flytande.pdf

D
Jag har uppvärmd krypgrund under golvbjälklaget.

Det innebär alltså:

Spånskiva 10mm
Gipsskiva och refeflektorskiva 13mm
Ångspärr 3mm
Parkett 14mm

Tot 40mm

Känns jäkligt tight.....

BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.