12 097 läst · 33 svar
12k läst
33 svar
Flytspackelteknik
Jag flytspacklade 12 mm slätt, sen byggde jag själva fallet med golvbruk. Jag hade skungummilister när jag flytspacklade för det är ett ganska stort badrum och jag tänkte att jag börjar med en sektion och ser hur det går innan jag vågar fortsätta.
Sen byggd jag en sarg längs väggarna, och där jag ändrade fallet. 1:150 överlag, 1:20 vid duschdörrarna och 1:50 inne i duschen och var badkaret.
Sist la jag på golvspacklet.
Nästa gång (har ett badrum till) kommer jag att göra ett gott försök med flytspackel. Blir det sen för lite fall så man man rädda det med golvbruk. (Jag körde Casco ThermoPlan för flytning och ComboRapid för golvbruk.)
Dessutom har jag upptäckt två sprickor i golvet, vet inte om det är kombinationen, underlaget eller vad. Verkar dock inte vara kritiskt. (http://www.byggahus.se/forum/badrum...vet-efter-flytspacklingen-pa-trabjalklag.html)
Här är en bild
Sen byggd jag en sarg längs väggarna, och där jag ändrade fallet. 1:150 överlag, 1:20 vid duschdörrarna och 1:50 inne i duschen och var badkaret.
Sist la jag på golvspacklet.
- Med facit i hand var det ett skitjobb. Det tog 3-4 långa kvällar, säkert 1 timmes verktygstvätt varje gång. Ibland blev det trots stor noggrannhet gropar med bakfall i som jag fick spackla igen nästa kväll. Men visst, efter all tid och att ha krupit över golvet ett antal gånger med ett mini-vattenpass, så har jag nog mitt perfekta fall. Men det var inte så här lätt: http://m.youtube.com/watch?v=cL5opJk1SHY
Nästa gång (har ett badrum till) kommer jag att göra ett gott försök med flytspackel. Blir det sen för lite fall så man man rädda det med golvbruk. (Jag körde Casco ThermoPlan för flytning och ComboRapid för golvbruk.)
Dessutom har jag upptäckt två sprickor i golvet, vet inte om det är kombinationen, underlaget eller vad. Verkar dock inte vara kritiskt. (http://www.byggahus.se/forum/badrum...vet-efter-flytspacklingen-pa-trabjalklag.html)
Här är en bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för den!Andreas Lundgren skrev:
En fråga när jag såg ditt foto.
Spelar det roll om jag sätter upp gipsväggar före eller efter flytspacklingen/klinkringen?
Min tanke var att göra klart hela golvet först, inklusive klinkers. Och sedan sätta upp skivorna när jag vet precis vilken nivå jag hamnade på. Känns intuitivt bättre att ha springan horisontell snarare än vertikal. Sen kakel på skivorna såklart.
Hej!
Först av allt, jag vet inget om din konstruktion, och jag är inte en utbildad hantverkare.
Jag antar att du har en träkonstruktion eftersom du ska sätta våtrumsskivor? Och det känns som om du INTE vill ha flytspackel in i träkonstruktionen, alltså väggar först och flytspackla sen!
Om du kör våtrumsväggen från säkert vatten finns det regler på att våtrumsskivan ska skruvas i den horisontella regeln i nederkant, alltså måste våtrumsskivan upp innan flytspacklingen. Om du inte har konstruktionsplywood bakom, då får du ju in flytspackel i väggen om du inte sätter väggarna först!
Sen kan du inte göra tätskikt och lägga klinkers på golven innan du har satt upp väggarna, tätskiktet ska ju sluta an mellan golv och vägg. Men nu blir det så tokigt att jag börjar tro att jag missförstått dig! Kolla monteringsanvisning från tätskiktsleverantören redan nu!
Jag stod och valde lite mellan LIP och Casco (för att de råkade säljas lokalt), och i Cascos beskrivning ska man i följande ordning sätta tätskikt väggar (nervikt en bit över golv), kakla, tätskikt golv, klinkers. I LIP däremot säger de först hela tätskiktet (väggar och golv), sen kakel, och sist klinkers. Cascos beskrivning verkar bättre, för då riskerar man ju inte att ha hål på tätskiktet i golvet när man jobbar med kaklingen. (Går säkert med LIP också, men man vill ju följa monteringsanvisningen).
Sist sätter du nedersta kakelraden.
Och så INGA SPRINGOR när du flytspacklar! Jag hade ett pyttelitet hål på ett ställe mellan golvbrunnsplattan och spånskivan, det rann nog ner ett kilo flytspackel i bjälklaget.
Först av allt, jag vet inget om din konstruktion, och jag är inte en utbildad hantverkare.
Jag antar att du har en träkonstruktion eftersom du ska sätta våtrumsskivor? Och det känns som om du INTE vill ha flytspackel in i träkonstruktionen, alltså väggar först och flytspackla sen!
Om du kör våtrumsväggen från säkert vatten finns det regler på att våtrumsskivan ska skruvas i den horisontella regeln i nederkant, alltså måste våtrumsskivan upp innan flytspacklingen. Om du inte har konstruktionsplywood bakom, då får du ju in flytspackel i väggen om du inte sätter väggarna först!
Sen kan du inte göra tätskikt och lägga klinkers på golven innan du har satt upp väggarna, tätskiktet ska ju sluta an mellan golv och vägg. Men nu blir det så tokigt att jag börjar tro att jag missförstått dig! Kolla monteringsanvisning från tätskiktsleverantören redan nu!
Jag stod och valde lite mellan LIP och Casco (för att de råkade säljas lokalt), och i Cascos beskrivning ska man i följande ordning sätta tätskikt väggar (nervikt en bit över golv), kakla, tätskikt golv, klinkers. I LIP däremot säger de först hela tätskiktet (väggar och golv), sen kakel, och sist klinkers. Cascos beskrivning verkar bättre, för då riskerar man ju inte att ha hål på tätskiktet i golvet när man jobbar med kaklingen. (Går säkert med LIP också, men man vill ju följa monteringsanvisningen).
Sist sätter du nedersta kakelraden.
Och så INGA SPRINGOR när du flytspacklar! Jag hade ett pyttelitet hål på ett ställe mellan golvbrunnsplattan och spånskivan, det rann nog ner ett kilo flytspackel i bjälklaget.
Redigerat:
En fråga till experten (tank77):
Hur mycket vatten är lämpligt att blanda med för att få lämplig fall-krämighet ?
Enl anvisning på förpackning står det 4.5-5 liter vatten. 5 ger ju väldigt lättflytande välling. Räcker det att minska till 4.5 eller är det även då för tunnt ?
Hur mycket vatten är lämpligt att blanda med för att få lämplig fall-krämighet ?
Enl anvisning på förpackning står det 4.5-5 liter vatten. 5 ger ju väldigt lättflytande välling. Räcker det att minska till 4.5 eller är det även då för tunnt ?
Svårt att säga, beror mycket på tillverkare, brukar själv använda Bostik Fiberquick och där det angivet 5 liter vid planflytning och jag brukar då köra ungefär 4,2 liter vid duschbrunnen och då blir det ganska trögt och man får hjälpa till att dra ut spacklet med en spackelspade för det flyter inte ut helt av sig självt. Om det är en 90x90 hörna sätter jag ut nivåpinnar i varje hörn, alltså fyra pinnar och siktar in mig på dessa med spackelspaden. Sedan resten av hinkarna kör jag kanske 4,5-4,6 liter, det ska vara precis så att det flyter av sig självt men inte för mycket för då vill det nivellera sig men inte för trögt heller då det är lätt att det blir vågigt. Hela tiden så drar jag ut och jämnar till spacklet med en 50 cm spackelspade. Den tröga hinken i duschen hjälper även till att stoppa flytet utanför om det skulle bli för löst. Ett tips är att sätta en vanlig korslaser och ha den horisontella linjen på och sätter den vid dörrtröskeln, på så vis kan du se exakt längs väggarna så att man kan undvika svackor och dessutom ser du så att det blir fall på flytet. Ute i golvet så sticker du ner en tumstock vid ytan på flytet vid olika punkter och ser var lasern träffar på så vis ser du att det blir fall på golvet.largab skrev:
Nja, det är en hel vetenskap med flytning och det finns ett tiotal tillvägagångssätt men detta funkar bäst för mig och det går dessutom snabbt. Förberedelser och flytning tar 1 timme ungefär och sedan vänta en timme på torkningen och sedan gå in och skrapa till ett perfekt fall runt brunnen. Så runt 2-3 timmar för en flytning är normalt.
Jag har träväggar men jag ska flytspackla på ett isolerat betonggolv som ligger nedsänkt så att det är 10 cm kvar till betongplintarnas övre kant. Betonggolvet är redan rätt och helt sprickfritt. Flytspacklet kommer aldrig i närheten av trä. Kan jag sätta skivorna sist då?
En anledning är nog att det är ytan efter spackling som bestämmer fallet. På spacklet lägger du tätskiktet och allt ovanför detta är normalt mer eller mindre vått i ett välanvänt våtrum. Har du då en massa hål och svackor blir vatten/fukt kvar där. Hur mycket det skadar i praktiken låter jag vara osagt men det känns ju bättre om man kan undvika det.zingo skrev:
Sen lär det ju vara avsevärt svårare att lägga klinker snyggt om man hela tiden måste hålla på att kompensera med fixtjockleken för att "avhjälpa" ett dåligt förarbete. Personligen skulle jag inte tro att jag fixar ett snyggt slutresultat, om jag inte kan fixa ett bra underarbete. Ett proffs kan dock säkert trolla en del vid plattsättning och på så sätt bättre hantera mindre brister i underarbetet.
Du tänker alldeles rätt och man gör sig bara en otjänst med ett svackigt golv, tar minst dubbelt så lång tid att lägga för att få ett bra slutresultat.Alfredo skrev:En anledning är nog att det är ytan efter spackling som bestämmer fallet. På spacklet lägger du tätskiktet och allt ovanför detta är normalt mer eller mindre vått i ett välanvänt våtrum. Har du då en massa hål och svackor blir vatten/fukt kvar där. Hur mycket det skadar i praktiken låter jag vara osagt men det känns ju bättre om man kan undvika det.
Sen lär det ju vara avsevärt svårare att lägga klinker snyggt om man hela tiden måste hålla på att kompensera med fixtjockleken för att "avhjälpa" ett dåligt förarbete. Personligen skulle jag inte tro att jag fixar ett snyggt slutresultat, om jag inte kan fixa ett bra underarbete. Ett proffs kan dock säkert trolla en del vid plattsättning och på så sätt bättre hantera mindre brister i underarbetet.
Ett alternativ (som jag läst om, men inte provat, så ta det för vad det är) är ju att skruva ner skruvar i golvspånet som nivåmarkeringar och väga in dem, och sedan flyta tills skruvskallarna precis täcks av flytspacklet.
Ja, precis som med nivåpinnarna, bara att det är billigare med skruv. Glöm inte bara att skruva upp skruvarna efter flytningen är klar, kan finnas en risk att skruven kan "äta" sig uppåt och skada tätskiktet.b8q skrev: