Ska flytspackla ett litet våtrum. Läser instruktion om att man bara ska trampa runt i spacklet medan det är blött. Det förstår jag också, men hur ska man då komma åt att göra fallet runt golvbrunnen?
Jag kan väl inte bygga fall när spacklet har härdat?

Man lägger en barriär av tex skumgummi (finns speciella självhäftande för ändamålet) där man skall börja fallet ner mot brunnen.
Detta fall bygger man när den övriga ytan har stelnat.
För att kunna bygga fallet så är det hur mycket vatten som blandas i som avgör hur "trögt" spacklet flyter ut.
Det är kanske inte lämpligt att som första objekt träna på ett badrum om man inte är van.

Det kan vara väl använda pengar att anlita en van golvläggare eller murare att just flytspackla för att få ett perfekt resultat.

Ja, jag vet att jag ska ha gummilisten.
Men tänkte även på fallet som ju ska finnas bort mot väggen.
Vet vilken teknik jag kan använda för att få rätt "vinkel" på fallet, men det måste ju fortfarande vara tillräckligt "blött" för att det ska gå att skrapa/forma. Så efter ungefär hur lång tid kan jag gå på spacklet och samtidigt justera lutningen på det med skrapa?

T
zingo skrev:
Ja, jag vet att jag ska ha gummilisten.
Men tänkte även på fallet som ju ska finnas bort mot väggen.
Vet vilken teknik jag kan använda för att få rätt "vinkel" på fallet, men det måste ju fortfarande vara tillräckligt "blött" för att det ska gå att skrapa/forma. Så efter ungefär hur lång tid kan jag gå på spacklet och samtidigt justera lutningen på det med skrapa?
Lättast för en amatör är att köpa nivåpinnar och sätta ut dessa på typ en halvmeters avstånd, finns 50 st pinnar i en påse. 20-7 mm fall i duschen och övriga golvet 5-10 mm fall.

Om man inte vill flyta hela golvet på en gång så kan man som sagt stänga av duschhörnan och sedan handspackla upp denna. Du ska inte trampa runt i spacklet utan börja häll runt duschhörnan och jobba dig bakåt och fyll på mer flyt efterhand och gå efter nivåpinnarna. Ta typ en halvliter mindre än vad som står på påsen för att få det mera trögflytande, detta beror givetvis på tillverkare. Likadant med torktider, kan ta allting från 1-3 timmar innan det har torkat så mycket att man kan gå in och skrapa eventuella skavanker. Torktider varierar på grund av hur varmt det är på golvet samt i luften.

Man kan även flyta hela badrummet i ett svep men då får man göra spacklet till duschhörnan ganska trögt för att få det att stanna. Om det inte skulle bli helt hundra så fixar man till det när spacklet precis börjar torka så är det lätt att skrapa till ett perfekt fall.

Ja, nivåpinnar hade jag också tänkt använda
Ska inte ha duschhörna, ska ha badkar.

Men förstår ändå inte spacklets egenskap.
Definitionsmässigt ska väl spacklet "flyta ut" och därmed blir det väl samma nivå på hela ytan när det "lagt sig"?
Hur kan man få ett fall på en massa som själv flyter ut bara genom att hälla ut den?

Ok, då förstår jag.
Tanken är att använda rätt "hällteknik" så att det blir högre nivå närmast väggarna.
Det flyter ut men med rätt konsistens inte så att det blir samma nivå överallt.
Men för att inte själv bli ingjuten i spacklet måste jag ju gå i det för att komma ut ur rummet?
:cool:

Har du spången som du ska spackla på så ska du inte stänga av runt golv brunnen, tanken är att det ska vara en sammanhängande kaka av spackel på min 12mm över hela golvet (om du ska ha klinker)

Endel spackel torkar nerifrån och upp, då kan man komma i bekymmer om man ska skrapa fram fall, när man kan gå på det är det stenhårt i botten...

Flytspackel flyter ju inte som vatten, tänk filmjölk eller kräm

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ok, men även filmjölk fördelar sig jämnt på golvet när man välter ut ett paket, bara det hinner gå tillräckligt många sekunder :rolleyes:

Men filmjölk härdar inte....

Ja, man blir nog inte fullärd genom att spackla 1 golv, och det är ett stort jobb att rätta till fel i efterhand.
Om du inte är 110 % säker så ta hjälp :wow:

110% är så många procent.
Räcker det inte med 100?
:screwy:

• Gilla
J668
  • Laddar…
Efter alla bakfallstrådar i detta forum - är det inte nästan svårare att hitta en hantverkare som man kan lita på klarar att flytspackla ett fall till 100%?

• Gilla
1
  • Laddar…
Min erfarenhet (typ 4 golv) är att det är svårt i början. Ska du lägga fall så se till så det inte är för löst. Använd distanser/nivå markörer, tänk igenom allt engångs extra, ha en polare till hjälp med handräckning, köp pilsner (fira eller sörja). Sen är det bara att kasta sig ut och våga! Precis som med glidjutning! ;)

Tips: se till att ha både tandad och slät spackelspade.

/Niklas

T
zingo skrev:
Ja, nivåpinnar hade jag också tänkt använda
Ska inte ha duschhörna, ska ha badkar.

Men förstår ändå inte spacklets egenskap.
Definitionsmässigt ska väl spacklet "flyta ut" och därmed blir det väl samma nivå på hela ytan när det "lagt sig"?
Hur kan man få ett fall på en massa som själv flyter ut bara genom att hälla ut den?
Det glömde jag skriva, nej det flyter inte så bra av sig själv när man har det trögare utan du får hjälpa till med en bred spackelspade (50 cm).

Ja, ska du ha badkar kan man flyta det i ett svep och fallet behöver då inte heller vara lika stort runt brunnen när du har badkar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.