Jag ska lägga vattenburen golvvärme själv på övervåningen i huset - ca 89kvm. Rörläggaren kommer få provtrycka och ansluta till nedervåningens Nibe F730 (Uponor golvvärme på nedervåningen).

Mellanbjälklag med 45mm isolering och 22mm spånskiva över.

Jag har fastnat för Flooré 13mm system då det ser väldigt lättlagt ut. Någon som erfarenhet av dem och kan rekommendera tillverkaren och golvvärmesystemet?

Har sett att de flesta tillverkare har system med cellplast/frigolit som man sätter rören i. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter från dessa?

Jag har tänkt att köpa Floorés fördelarskåp och kopplingar till systemet. På nedervåningen har jag Uponors system. Kan det bli problem att blanda system vid försäkringsärenden? Ska jag hellre försöka sikta på Uponors system med cellplast?

• Gilla
Ingrid Bratt
  • Laddar…

Bästa svaret

Hej,
Jag har lagt ett sånt system och tyckte att det gick bra. Så länge man planerar bra hur slingorna ska gå. Sen är det viktigt att vara noga med limningen på golvspånskiva. Satt även klinker direkt på (med primer) och det håller. I mitt fall blev systemet kopplat med en shunt och elpatron till radiorsystem.
David

• Gilla
Tummenmittihanden79
  • Laddar…
Du kan ha ett annat system på bottenvåningen det kvittar
Två skilda system
Har själv Både Uponor och Lk
Den enda som blev upprörd över detta var säljaren på Lk när jag valde Uponor på övervåningen
Har faktiskt lagt Floore hos en bekant men tänk på att tunnare slang kan ha andra problem som mindre värme överföring = tätare läggning men tror inte att du får några problem
Jag har ju lagt både Lk 10mm och thermotech 8 mm hos kunder dessa fungerar oxå bra bara man lägger det efter tillverkarens anvisningar

• Gilla
Tummenmittihanden79
  • Laddar…
D dkrapohl skrev:
I mitt fall blev systemet kopplat med en shunt och elpatron till radiorsystem.
David
Intressant, hur kommer elpatronen in i detta? Elpatronen är ju för att värma upp vattnet, men shunten är ju för att blanda upp så att det annars för varma radiatorvattnet inte går rakt ned i golvvärmerören?

Hej
Man byter mellan vinter- och sommardrift. Shunten kontrollerar temperature när vattnet cirkulerar via husets system, elpatronen är avstängd. På sommaren stängs shunten och vattnet cirkulerar bara inom slingan medan det värms upp av elpatronen.

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
A
Hur har det gått?

Är i liknande situation, har golvvärme från ”bevisab” på 1a våningen som jag är nöjd med men de verkar inte ha EPS-skivor som jag skulle vilja ha till 2a våningen. Dels för att hålla nere tjockleken men också vikten/enklare att lägga.

har flooré integrerad värmeplåt i form av alu-folie? Är det en fördel eller nackdel?

Jodå lyckades bra med flooré systemet och är nöjd. Körde frigolit skivor med alu och spår för rören.

La allt själv och lät en rörläggare koppla in det. Dyrt med rörläggaren som vanligt tyvärr..

Kan hålla med någon av tidigare inläggen om att limningen under skivorna mot spånskivorna är viktig att få till - annars känns det lite ”fjädrande”. Jag har det så på ett par ställen där många rör går och det inte fick plats med så mycket frigolit.

Men kan rekommendera systemet. Lätt att lägga själv men tar tid. Lätt att skära till skivorna - men se till att planera rördragningen bra och rätt.

Jag lyckades ”knäcka” ett rör och fick tyvärr beställa ett nytt då man inte ska skarva dom. Dyrt - så var försiktig vid läggningen.

A
T Tummenmittihanden79 skrev:
Jodå lyckades bra med flooré systemet och är nöjd. Körde frigolit skivor med alu och spår för rören.

La allt själv och lät en rörläggare koppla in det. Dyrt med rörläggaren som vanligt tyvärr..

Kan hålla med någon av tidigare inläggen om att limningen under skivorna mot spånskivorna är viktig att få till - annars känns det lite ”fjädrande”. Jag har det så på ett par ställen där många rör går och det inte fick plats med så mycket frigolit.

Men kan rekommendera systemet. Lätt att lägga själv men tar tid. Lätt att skära till skivorna - men se till att planera rördragningen bra och rätt.

Jag lyckades ”knäcka” ett rör och fick tyvärr beställa ett nytt då man inte ska skarva dom. Dyrt - så var försiktig vid läggningen.
Tack för återkopplingen. Tror du att något annat system är enklare/snabbare? Ditt Uponor-system på 1a våningen, om det är spånskiva, hur var det att lägga i jämförelse? Antar att du nu också har två olika skåp med fördelare från flooré och uponor. Märker du någon skillnad mellan dem eller är det samma grej fast olika utseende?

Smillan1000 skrev:
Tack för återkopplingen. Tror du att något annat system är enklare/snabbare? Ditt Uponor-system på 1a våningen, om det är spånskiva, hur var det att lägga i jämförelse? Antar att du nu också har två olika skåp med fördelare från flooré och uponor. Märker du någon skillnad mellan dem eller är det samma grej fast olika utseende?
Uponor systemet fick vi installerat samtidigt som huset byggdes. Rören går under befintliga spånskivor och inga extra skivor har lagts i efterhand (Hjältevadshus). Detta blir ju mer robust i.o.m. att det ligger under spånskivorna. Systemet är från 2017 och går tyvärr inte att reglera via telefon o.s.v. som jag tycker är en nackdel.

Övervåningen har jag lagt själv med Floore frigolit skivor på befintliga spånskivor. Över frigoliten har jag lagt laminatgolv. Läggningen var mycket smidig. Dock känns inte golvet lika robust som på nerdervåningen - man känner av att det inte är spånskivor utan frigolit under laminatgolvet - det är inte riktigt lika fast att gå på. Det är framför allt där man fått skära upp mycket av frigoliten pga många rör som passerar - tex dörröppningar.

Ett separat fördelarskåp på öv för Flooré systemet. Inkoppling och skåp funkar bra och jag styr allt digitalt via väggdosor i varje sovrum alternativt via en app som funkar väldigt bra. Hjätevadshus la fördelaranordningen löst i ett skåp i grovköket på nedervåningen för Uponor systemet. På öv har jag byggt in floore fördelarskåpet i en vägg - blev mycket snyggare än Hjältevadshus lösning.

Jag är nöjd med Floore. Väldigt smidig läggning som gör det lättare att lägga själv - jag sparade på så sätt mkt pengar och behövde bara anlita rörläggare till fördelarskåpets inkopplingar.

A
T Tummenmittihanden79 skrev:
Uponor systemet fick vi installerat samtidigt som huset byggdes. Rören går under befintliga spånskivor och inga extra skivor har lagts i efterhand (Hjältevadshus). Detta blir ju mer robust i.o.m. att det ligger under spånskivorna. Systemet är från 2017 och går tyvärr inte att reglera via telefon o.s.v. som jag tycker är en nackdel.

Övervåningen har jag lagt själv med Floore frigolit skivor på befintliga spånskivor. Över frigoliten har jag lagt laminatgolv. Läggningen var mycket smidig. Dock känns inte golvet lika robust som på nerdervåningen - man känner av att det inte är spånskivor utan frigolit under laminatgolvet - det är inte riktigt lika fast att gå på. Det är framför allt där man fått skära upp mycket av frigoliten pga många rör som passerar - tex dörröppningar.

Ett separat fördelarskåp på öv för Flooré systemet. Inkoppling och skåp funkar bra och jag styr allt digitalt via väggdosor i varje sovrum alternativt via en app som funkar väldigt bra. Hjätevadshus la fördelaranordningen löst i ett skåp i grovköket på nedervåningen för Uponor systemet. På öv har jag byggt in floore fördelarskåpet i en vägg - blev mycket snyggare än Hjältevadshus lösning.

Jag är nöjd med Floore. Väldigt smidig läggning som gör det lättare att lägga själv - jag sparade på så sätt mkt pengar och behövde bara anlita rörläggare till fördelarskåpets inkopplingar.

Ok, tack för infon. De står mellan att använda "bevisab"'s grejor igen, har nu sett att de har EPS 25mm med 17mm slang 200c/c. alt LK eller uponor, något av deras EPS-system med lägsta bygghöjd. Skillnaden är såklart slangdiameter men också att LK/Uponor har värmefördelningsplåtar.

Bevisab påstår att deras/floorés lösning sprider värmen bättre, men LK/Uponor kanske blir stummare? @dkrapohl Har du någon input om det och ev. svikt (på parkett)?

På vår nedervåning har vi spånskivor med 17 slang och värmeplåtar och parkett. Tycker det är väldigt behagligt att gå på. Det känns mjukt att gå på utan att övergå till vad jag skulle benämna som svikt.

För övrigt om någon är intresserad, Bevisab's EPS-skivor ser identiska ut som Flooré samt att manualen är identisk, så jag är övertygad om att det är samma grejer.

Smillan1000 skrev:
Ok, tack för infon. De står mellan att använda "bevisab"'s grejor igen, har nu sett att de har EPS 25mm med 17mm slang 200c/c. alt LK eller uponor, något av deras EPS-system med lägsta bygghöjd. Skillnaden är såklart slangdiameter men också att LK/Uponor har värmefördelningsplåtar.

Bevisab påstår att deras/floorés lösning sprider värmen bättre, men LK/Uponor kanske blir stummare? @dkrapohl Har du någon input om det och ev. svikt (på parkett)?

På vår nedervåning har vi spånskivor med 17 slang och värmeplåtar och parkett. Tycker det är väldigt behagligt att gå på. Det känns mjukt att gå på utan att övergå till vad jag skulle benämna som svikt.

För övrigt om någon är intresserad, Bevisab's EPS-skivor ser identiska ut som Flooré samt att manualen är identisk, så jag är övertygad om att det är samma grejer.
Hej
Jag hade det i hallen och köket med stora klinkerplattor. Det är lite mjukare än klinker på platta på mark tycker jag men min gissning är att det beror mycket på hur stor klinkerplattorna är. Om parkett kan jag inte uttala mig om.

Har också svårt för påståendet. Det är ju bara en tunn folie på Floorés frigolit. Att det ska sprida värmen bättre än värmeplåtar vågar jag tvivla på. Med Flooré måste man vara noga med avstånd av första slingan till väggen och i mitt fall köksskåp. Annars känns det kallt när man står där.

Har för övrigt byggt ett nytt hus nu med gjuten platta och Thermotech system. Det är riktigt fina grejer och de hade en superbra support. Upplevde det som högre kvalité än uponor som satt i Smålandsvillan. Thermotech har också en lösning med frigolit eller spårade plattor om någon är intresserat.

A
D dkrapohl skrev:
Hej
Jag hade det i hallen och köket med stora klinkerplattor. Det är lite mjukare än klinker på platta på mark tycker jag men min gissning är att det beror mycket på hur stor klinkerplattorna är. Om parkett kan jag inte uttala mig om.

Har också svårt för påståendet. Det är ju bara en tunn folie på Floorés frigolit. Att det ska sprida värmen bättre än värmeplåtar vågar jag tvivla på. Med Flooré måste man vara noga med avstånd av första slingan till väggen och i mitt fall köksskåp. Annars känns det kallt när man står där.

Har för övrigt byggt ett nytt hus nu med gjuten platta och Thermotech system. Det är riktigt fina grejer och de hade en superbra support. Upplevde det som högre kvalité än uponor som satt i Smålandsvillan. Thermotech har också en lösning med frigolit eller spårade plattor om någon är intresserat.
Tack för inputen, grymt bra nu när man gör research innan det drar igång. Förresten, vi ska ha en parkett från Kähr's som är 13mm tjock, där den tillverkaren sa att det kan vara bra att ha någon typ av montageplatta direkt under parketten, för att hindra att golvvärmesystem, värmefördelningsplåtar och frigolit rör sig och skapar missljud. Självklart även lägga tvärs över golvvärmen. Vi gjorde inte det på första våningen med spånskivor och tycker det funkar bra, men jag tycker det låter "jobbigt" att lägga extra spånskiva eller gipsskiva på golvet, vi vill hålla nere bygghöjden så mycket vi bara kan iom 2,4m i tak idag och fönsterna hamnar lägre gentemot golvet.

@dkrapohl Du som verkar ha lagt en del, hur verkar folk göra?

Hej,
Jag vet inte vad man brukar göra. Visst blir det mindre stegljud med golvgips. Och frågan är om man märker 12mm i höjden... När det kommer till skarvar skulle jag lägga längs med ljusinsläpp och inte bry mig så mycket om golvvärmerör. Ett bra parkettgolv ska väl hålla i alla riktningar. Men det är bara en tanke.

Ett hett tips är att spola VV i slangarna och sätta plugg i varje ända, dom blir riktigt snälla och går inte sin egen väg med det minnet i sig, som säger att gå tillbaka till ruta ett i slinga som dom levereras i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.