Hjälper en kompis som köpt hus med att koppla in några lampor på utebelysningen.
Allting förberett av gamla ägarna dock nya centralen i garaget var inte i drift.
Normkapsling från Malmbergs med JFB, sen har dom kopplat in astrour.

När vi lägger i säkringarna på 3-fas gruppen som matar nya centralen och drar upp JFB i den nya centralen så löser JFB i huvudcentralen så hela huset blir strömlöst.
I huvudcentralen ligger nollan sydd från nollskenan genom JFB till jordskenan.

I den nya i garaget så är nollskena och jordskena inte sammanbundna och nollan går via nollskenan och genom JFB till jordskenan.
Spelar ingen roll om alla säkringarna är frånslagna, huvud JFB löser ut oavsett.

Tips?
 
Är det TNS eller TNC från huvudcentral till undercentral?
Hur är den ledningen ansluten i huvudcentralen? Sannolikt finns felet där.
 
H Hemmanisse skrev:
Hjälper en kompis som köpt hus med att koppla in några lampor på utebelysningen.
Allting förberett av gamla ägarna dock nya centralen i garaget var inte i drift.
Normkapsling från Malmbergs med JFB, sen har dom kopplat in astrour.

När vi lägger i säkringarna på 3-fas gruppen som matar nya centralen och drar upp JFB i den nya centralen så löser JFB i huvudcentralen så hela huset blir strömlöst.
I huvudcentralen ligger nollan sydd från nollskenan genom JFB till jordskenan.

I den nya i garaget så är nollskena och jordskena inte sammanbundna och nollan går via nollskenan och genom JFB till jordskenan.
Spelar ingen roll om alla säkringarna är frånslagna, huvud JFB löser ut oavsett.

Tips?
Varför går nollan via JFB till jordskenan?
 
  • Gilla
Collie
  • Laddar…
H Hemmanisse skrev:
Hjälper en kompis som köpt hus med att koppla in några lampor på utebelysningen.
Allting förberett av gamla ägarna dock nya centralen i garaget var inte i drift.
Normkapsling från Malmbergs med JFB, sen har dom kopplat in astrour.

När vi lägger i säkringarna på 3-fas gruppen som matar nya centralen och drar upp JFB i den nya centralen så löser JFB i huvudcentralen så hela huset blir strömlöst.
I huvudcentralen ligger nollan sydd från nollskenan genom JFB till jordskenan.

I den nya i garaget så är nollskena och jordskena inte sammanbundna och nollan går via nollskenan och genom JFB till jordskenan.
Spelar ingen roll om alla säkringarna är frånslagna, huvud JFB löser ut oavsett.

Tips?
Kopplat av någon som inte har full koll
Sen verkar det som att du inte hellee vet hur det ska vara
Men ta bilder på båda centralerna och lägg upp
Så slipper vi gissa
 
Bild på JFB i huvudcentral idag, hur skenorna ser ut i centralen samt den nya hur den är inkopplad.
 
  • Elektrisk huvudcentral med flera uppradade jordfelsbrytare och inkopplade kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och inkopplade kablar på monteringsskenor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elcentral med JFB, skenor och inkopplade kablar synliga, samt teknisk märkning på komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Är det TNS eller TNC från huvudcentral till undercentral?
Hur är den ledningen ansluten i huvudcentralen? Sannolikt finns felet där.
TNC då det är PEN ledare in i huset
 
tommib
Vad är vad då? Är det inkommande uppe till vänster i normcentralen? Det är svårt att se vart skyddsledaren tar vägen från den. Eftersom JFB tar sin nolla från jordskenan så måste det vara TN-C i den huvudledningen (eller är det ens en huvudledning).

Sista bilden på JFB, hur är det kopplat där? Täcker den hela den gamla centralen? Varifrån utgår matningen till normcentralen?

Jag gissar att det inte var i drifttaget eftersom det blir fel, och jag gissar att det blir fel för att någon lagt ledningen till garaget under JFBn i huvudcentralen men kopplat TN-C.

Det behöver inte vara TN-C till "undercentralen"/garagecentralen bara för att det är TN-C in i huset. Rita gärna upp ett kopplingsschema, det går inte att följa från bilderna du lagt upp.

Edit: Ah, nu ser jag. Inkommande till garaget måste vara nere till höger i normcentralen. Det är en femledare och fasledarna går till huvudbrytarens ovansida. Men vart tar nollan vägen? Den borde gå direkt till JFBns ingångssida och det borde inte vara någon fet blå där mellan jordskenan och JFB. Vart tar inkommande nolla vägen?

Min uppdaterade gissning är att det är någon som verkligen inte haft koll här och använt en färdigbyggd central utförd för TN-C (den feta nollan från PE(N) till JFB är nog från fabrik)

Inkommande kabel ser för klen ut för att vara ok som TN-C (dvs PEN < 10 kvmm).
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil_K
  • Laddar…
Vad är anslutet på nedre N-plinten på Malmbergs-Jfb'n?
 
Konst på hög nivå men jag hoppas ni förstår.
 
  • Enkel handritad skiss av en elinstallation med märkningar som visar säkringar och centraler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Vad är anslutet på nedre N-plinten på Malmbergs-Jfb'n?
Nolla från skenan, inkommande är kopplat direkt till nollskenan.
 
tommib tommib skrev:
Vad är vad då? Är det inkommande uppe till vänster i normcentralen? Det är svårt att se vart skyddsledaren tar vägen från den. Eftersom JFB tar sin nolla från jordskenan så måste det vara TN-C i den huvudledningen (eller är det ens en huvudledning).

Sista bilden på JFB, hur är det kopplat där? Täcker den hela den gamla centralen? Varifrån utgår matningen till normcentralen?

Jag gissar att det inte var i drifttaget eftersom det blir fel, och jag gissar att det blir fel för att någon lagt ledningen till garaget under JFBn i huvudcentralen men kopplat TN-C.

Det behöver inte vara TN-C till "undercentralen"/garagecentralen bara för att det är TN-C in i huset. Rita gärna upp ett kopplingsschema, det går inte att följa från bilderna du lagt upp.

Edit: Ah, nu ser jag. Inkommande till garaget måste vara nere till höger i normcentralen. Det är en femledare och fasledarna går till huvudbrytarens ovansida. Men vart tar nollan vägen? Den borde gå direkt till JFBns ingångssida och det borde inte vara någon fet blå där mellan jordskenan och JFB. Vart tar inkommande nolla vägen?

Min uppdaterade gissning är att det är någon som verkligen inte haft koll här och använt en färdigbyggd central utförd för TN-C (den feta nollan från PE(N) till JFB är nog från fabrik)

Inkommande kabel ser för klen ut för att vara ok som TN-C (dvs PEN < 10 kvmm).
När jag pratade med Malmbergs så är det så deras centraler är kopplade färdigt. Grövre blå från nollskenan till inkommande på undre sidan av JFB sen grövre blå till jordskenan.
Jag kom på att jag testade att koppla in inkommande nolla direkt på N på undre sidan av JFB och sen från övre till jordskenan bara för att se om det fungerade då vi googlade bilder på inkoppling av JFB. Men original så var det blå mot nollskena och sen blå mot jordskena.
 
tommib
Ja, då har du ju en stum kortslutning från nolla till skyddsjord vilket är ett bra sätt att lösa en JFB...

Edit: Detta är INTE saker som är lämpliga att "testa att koppla". Antingen så vet man hur man kopplar eller så låter man bli. Du har bevisligen inte det när du inte ser felet i bilden som du ritat (vilket då inte är det artistiska), eller när du beskriver att du "testar".

Edit2: Det kan också för sakens skull kommenteras att din utgående gruppledning till undercentralen är kopplad TN-S i matande ände. Det är ett sätt att koppla som är ok men du kan inte göra det du gjort i matad ände. Om du vill ha centralen i garaget som en parallellcentral så kopplar du in dig före jordfelsbrytaren i den matande centralen. Eller ja, elektrikern gör det. Du bör inte koppla detta eftersom du som sagt inte har koll och uppvisar dåligt omdöme.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, då har du ju en stum kortslutning från nolla till skyddsjord vilket är ett bra sätt att lösa en JFB...

Du ska nog inte ge dig på att koppla sådant här om du inte har koll. Vilket du bevisligen inte har när du inte ser felet i bilden som du ritat (vilket då inte är det artistiska).
Kommer det inte fungera alls som det är draget nu då så han bör ta in elektriker som får koppla om i gamla centralen eller är det lätt att flytta om trådarna i den nya så det fungerar?
Kompisen vill egentligen bara använda JFB för att slippa att kyl och frysen stoppar för att det är ett jordfel på utomhusbelysningen.
 
H Hemmanisse skrev:
När jag pratade med Malmbergs så är det så deras centraler är kopplade färdigt. Grövre blå från nollskenan till inkommande på undre sidan av JFB sen grövre blå till jordskenan.
Jag kom på att jag testade att koppla in inkommande nolla direkt på N på undre sidan av JFB och sen från övre till jordskenan bara för att se om det fungerade då vi googlade bilder på inkoppling av JFB. Men original så var det blå mot nollskena och sen blå mot jordskena.
Ja, den är kopplad TN-C från fabriken.

Ska man hålla på i en elcentral och koppla jordfelsbrytare så ska man veta vad man gör, man ska INTE "testa" sig fram efter att ha googlat bilder :thumbdown:
 
Nollan i nya centralen ska även den in vid INK PEN och sedan direkt in i nya JFB för att sedan gå upp till nollskenan...

Både nolla och jord ska alltså in i PEN skenan för att sedan fördelas i nya centralen då PE ---> PEskena
N---> JFB ----> nollskena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.