E ErikAdolfsson skrev:
Jag funderar lite på denna idé:

Bör man inte välja ett 4-poligt skydd här? Tänker att det är olämpligt vid trefasdrift att ha en separat N säkring…
Ja, fel av mig. Jag hade tankarna låsta på enfasgeneratorn. Fyrpolig behöver den va.

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
V VetLiteOmMycket skrev:
Ja kabeln från Distributionscentralen till Normcentralen i huset är 5-ledare. Dessa 2 skåp sitter fysiskt bredvid varandra i källaren.
Nu har jag ritar in PEN-kablarna och städat lite i schemat.
Det tar sig.
Jag läser att du har en växelriktare som jag antar är inkopplad vid en röda ringen i bild.
Det spelar inte så jättestor roll för det vi pratat om hittills, bara för att göra bilden mer komplett.

Elektriskt schema, överföringsbrytare, huvudströmbrytare, färgringar, symboler, linjer, teknisk ritning, strömkretsar.

Jag antar att du fortfarande ser generatorn som reservkraft även när du går off-grid, dvs som alternativ till solceller och andra energikällor?

Jag förordar fortfarande att du offrar en fasledare i kablarna till tvättstuga och garage. Jag tycker inte om längd och area på den PEN-ledaren. Du får då 3.6 kW enfas och 7.2 kW tvåfas vilket borde räcka. Vi behöver fortfarande titta på karakteristiken hos de överströmsskydd du har för dessa kablar. Det står 20 A på dem, men det kanske är något annat. Du kan behöva gå ned kraftigt i märkström för att de ska bli meningsfulla off-grid.

Nästa steg tycker jag är att titta närmare på generatorn som jag skrev och hur den är tänkt att användas.

• Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag känner spontant att du har för många scenarion i luften samtidigt. Bestäm dig för ett som du vill fokusera på och som du tänker använda tillsvidare så tar vi och hjälper dig med det.
Tex så om din växelriktare är 3-fas idag (fick aldrig det bekräftat) så resonerar vi fram ett scenario som involverar 3-fas, tills du tänker koppla bort dig från elnätet.

Nu blir det bara en salig blandning av olika sätt att lösa olika problem.
Jag kanske var otydlig. Jag skrev att jag idag har 10.6 kW solpaneler och en Fronius 3-fas växelriktare som jag idag använder men detta fungerar endast om jag är hopkopplad med nätet. Detta har fungerat utan problem. Men tyvärr måste jag kasta ut Fronius växelriktaren då den inte kommer att fungera offgrid och den kan inte heller ladda några batterier så den anläggningen kan vi glömma helt. Jag måste hitta en annan lösning på detta vilken vet jag inte ännu. Jag har ju 1 https://www.mppsolar.com/v3/pip-gk-series/ som tar emot solelen osm laddar batterierna och skickar ut 240V 5kW som fungerat bra. Dessa går att koppla 3 st paralellt för att få 15kW 3-fas. Det får bli en senare fråga hur jag skall göra.
Solpanelerna skall jag givetvis behålla och vindkraftverket, huset och alla byggnaders elsystem är som det är. Så frågan är hur jag skall dels uppgradera det befintliga elsystemet så långt det rimligtvis går utan att behöva gräva upp hela tomten och riva ut samtliga elanslutningar i alla byggnader och sedan integrera det med ny teknik och bli offgrid.

Det som jag vill göra absolut först är boningshuset med att byta ut det befintliga Distributionscentralen som idag endast består av 6 proppar, och "Normcentralen" som består av 18 proppar (se bild). Det finns inga jordfelsbrytare alls idag och det har under årens lopp kopplats in flera förbrukare på t.ex. samma propp som till spis mm. p.g.a. brist på fler anslutningar. Vet inte vem som gjort det och inte heller finns det någon beskrivning på hur det är kopplat. Jag har försökt att lokalisera alla kablar jag kan hitta och det är dessa jag överfört till mitt schema.

Steg 1
Jag måste börja någonstans och boningshuset måste ju vara en bra början. Men ändå ha med i beräkningarna och ta höjd för det jag vill åstadkomma på sikt, se nedan. Boningshusets el kan väl inte skilja sig nämvärt oavsett om jag har inkommande el från nätet eller egenproducerad. Det är väl egentligen bara "switchen" mellan nätet och egenproducerad el som är ett frågetecken i detta schema vad jag kan förstå.

Steg 2
Besluta hur jag skall göra med de befintliga långa markkablarna till garage och gäststuga.

Steg 3
Göra solelsystem med batterilagring som går att koppla samman med min anläggning, 1-fas/3-fas, vet ej.

Steg 4
Att kunna växla mellan nätel och solel med en switch.

Steg 5
Att koppla in ett reservaggregat som dels kan leverera el till fastigheten samt ladda batterierna.

Steg 6
Säga upp avtalet med Vattenfall och gå offgrid.

Bild hur det ser ut idag, Understa bilden är bara ett test jag gjorde med värmekamera.

• Säkringsschema för källare med beteckningar, utrymmen som tvättstuga och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett proppskåp med text och termisk bild, visar el-installation och värmeutstrålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det tar sig.
Jag läser att du har en växelriktare som jag antar är inkopplad vid en röda ringen i bild.
Det spelar inte så jättestor roll för det vi pratat om hittills, bara för att göra bilden mer komplett.

[bild]

Jag antar att du fortfarande ser generatorn som reservkraft även när du går off-grid, dvs som alternativ till solceller och andra energikällor?

Jag förordar fortfarande att du offrar en fasledare i kablarna till tvättstuga och garage. Jag tycker inte om längd och area på den PEN-ledaren. Du får då 3.6 kW enfas och 7.2 kW tvåfas vilket borde räcka. Vi behöver fortfarande titta på karakteristiken hos de överströmsskydd du har för dessa kablar. Det står 20 A på dem, men det kanske är något annat. Du kan behöva gå ned kraftigt i märkström för att de ska bli meningsfulla off-grid.

Nästa steg tycker jag är att titta närmare på generatorn som jag skrev och hur den är tänkt att användas.
Tack, Växelriktaren och solpanelerna är kopplade elektrikern in direkt i mätarskåpet med en Fronius smart meter så den är inte med i detta schema. Då kan vi lämna Boningshuset åt sidan så länge.

Så garaget och gäststugan är väl nästa problem då. Med den lösning du beskriver så kommer man altså inte att i framatiden kunna använda 3-fas uttagen i garaget? För mig gör det inget, bara att ta bort dessa men jag tänker om man i frmatiden skall sälja då förväntar sig nog de flesta att det finns 3-fas i ett stort garage. vet inte riktigt hur jag skall göra? Har ju grävare så visst skulle jag kunna köpa och gräva ner 10mm2 kabel eller gå på 5-ledare, hmmm.... det tål att tänkas på. Men ändå bra att det finns flera alternativ trotts allt.

Ja, du får offra trefasuttagen, eller börja gräva.

Jag ser inte vikten av att ha trefasuttag där när du säljer. Det är ingenting som är standard som man förväntar sig. Så se till ditt eget behov i första hand. Att nalla en fasledaren till nolla är ju ingen återvändsgränd för stunden.

Jag förstår nu att elmätaren sitter en bit ifrån denna fördelningscentral. Men att det inte går ut fler ledningar från mätarskåpet än till denna fördelningscentral? Det är bra. Då kan du använda denna fördelningscentral som inkopplingspunkt för reservkraft och andra energikällor om den sitter bra till.

• Gilla
VetLiteOmMycket
  • Laddar…
V VetLiteOmMycket skrev:
Boningshusets el kan väl inte skilja sig nämvärt oavsett om jag har inkommande el från nätet eller egenproducerad. Det är väl egentligen bara "switchen" mellan nätet och egenproducerad el som är ett frågetecken i detta schema vad jag kan förstå.
Det som kan skilja en hel del är impedansen på matningen. Kortslutningsströmmen på en liten generator kan vara mycket lägre än i det vanliga elnätet. Därmed är det inte säkert att vanliga tumregler för dimensionering av säkringar och ledare fungerar. Det kan innebära att man behöver lägre avsäkring, snabbare karakteristik eller grövre ledare än vad som krävts tidigare.

• Gilla
kwasibengt och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det som kan skilja en hel del är impedansen på matningen. Kortslutningsströmmen på en liten generator kan vara mycket lägre än i det vanliga elnätet. Därmed är det inte säkert att vanliga tumregler för dimensionering av säkringar och ledare fungerar. Det kan innebära att man behöver lägre avsäkring, snabbare karakteristik eller grövre ledare än vad som krävts tidigare.
Hej Avemo

Räkna med att en generator inte kan lämna mer än 2–3 ggr märkströmmen vid kortslutning. Tyvärr är tillverkarna av små elverk dåliga på att ange kortslutningsströmmens storlek och varaktighet så det är i praktiken svårt att veta vad man skall räkna med.

Har du en märkström på 25 A då kan elverket rimligen lämna 50–75 A en kort stund, det handlar om sekundnivå samtidigt som strömmen sjunker.

Rimligen så löser du (med 50–75 A) inte ut en 10 A trög säkring på stipulerad tid (t.ex. 400 ms) utan troligtvis så försvinner spänningen vid kortslutning. Det är tveksamt om strömmen kan hållas uppe i flera sekunder.

Eftersom det är generatorns indre impedans och dess begränsning i magnetisering som avgör hur stor och långvarig strömmen blir, så hjälper det nog inte att ta till grövre ledare i installationen.

Här saknar vi nog bra information och erfarenheter för små reservkraftinstallationer.

Är det någon på forumet som har uppmätta (eller av tillverkare angivna) kortslutningsströmmar från små elverk. Helst från elverk som kan köpas (eller används) idag?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo

Räkna med att en generator inte kan lämna mer än 2–3 ggr märkströmmen vid kortslutning. Tyvärr är tillverkarna av små elverk dåliga på att ange kortslutningsströmmens storlek och varaktighet så det är i praktiken svårt att veta vad man skall räkna med.

Har du en märkström på 25 A då kan elverket rimligen lämna 50–75 A en kort stund, det handlar om sekundnivå samtidigt som strömmen sjunker.

Rimligen så löser du (med 50–75 A) inte ut en 10 A trög säkring på stipulerad tid (t.ex. 400 ms) utan troligtvis så försvinner spänningen vid kortslutning. Det är tveksamt om strömmen kan hållas uppe i flera sekunder.

Eftersom det är generatorns indre impedans och dess begränsning i magnetisering som avgör hur stor och långvarig strömmen blir, så hjälper det nog inte att ta till grövre ledare i installationen.

Här saknar vi nog bra information och erfarenheter för små reservkraftinstallationer.

Är det någon på forumet som har uppmätta (eller av tillverkare angivna) kortslutningsströmmar från små elverk. Helst från elverk som kan köpas (eller används) idag?
Jag mätte mitt 20kVA aggregat Atlas Copco QES20) och fick strax över 55A.

Om elverket har jordfelsbrytare, räcker det inte då att kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög för att lösa ut elverkets egna skydd inom 5 sekunder? Vilket sannolikt sällan borde vara ett problem?
Selektivitetsmässigt något opraktiskt kanske, men finns det något annat problem här som jag inte har förstått?

Jo, en JFB underlättar betydligt för att ta hand om personskyddet.
Men man behöver ta hand om kortslutning L-N också så att inte kabeln överhettas och skadas. Där kommer säkringen in i bilden. Och om man inte behöver ta hand om personskydd kan man dimensionera säkringen för en längre frånkopplingstid. Det finns ingen tidgräns satt där (om JFB finns) men med 5 sek så kan man använda förenklade formler, den kända I²t (skydd) < k²S² (kabel).

• Gilla
VetLiteOmMycket och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allting har en ände, snöret har två. Nu var det ett tag sen som jag höll på med det och allt förändras i tekniken, men inget gällande säkerhet Det med 10 m2 gäller TN-C och nu har du 5 X kablar där. det blir då att köra TN-S så klarar du dig, går ju att koppla om i en central på utgående. Fullt godkänt. Men att trassla till det med att koppla ihop faserna från 3- fas till 1-fas på utgående är nog inget du ska tänka på. Tanken är god men för att få till det för allt är bara en tanke. ( spisen är säkert 3 eller 2 fas ) blir lite stökigt vid en Du får en länk där det finns massor av att läsa vad för regler som gäller reservkraft. Hänvisning till olika myndigheter och företag. Kolla även """ Reservkraftomkopplare """ Du säger utlandet OK men det är där och det kan skilja lite på reglerna även om vi är i Europa och den du visar har jag inte vetskap om.
[länk] regler&ved=2ahUKEwiQ2rPIv_b9AhX7SPEDHe1BCrUQsKwBKAJ6BAhcEAM&biw=1280&bih=569&dpr=1.5
TNS är 5x6mm2

Jo, en JFB underlättar betydligt för att ta hand om personskyddet.
Men man behöver ta hand om kortslutning L-N också så att inte kabeln överhettas och skadas. Där kommer säkringen in i bilden. Och om man inte behöver ta hand om personskydd kan man dimensionera säkringen för en längre frånkopplingstid. Det finns ingen tidgräns satt där (om JFB finns) men med 5 sek så kan man använda förenklade formler, den kända I²t (skydd) < k²S² (kabel).
Här har jag svårt att förstå skillnaden mellan en rejäl överlast och en kortslutning med låg kortslutningsström, måste inte kabeln tåla alla
I²t som säkringen kan medge? Alltså en korrekt dimensionerad kabel bör vara skyddad av sin säkring oavsett kortslutningsström?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Avemo

Jag har en sådan här från Duab men det är inte mycket data de anger.
https://duab.se/garage-verkstad/elv...wer-elverk-mdg6500s-3-3-fas-diesel-tystgaende

Ja, du får offra trefasuttagen, eller börja gräva.

Jag förstår nu att elmätaren sitter en bit ifrån denna fördelningscentral. Men att det inte går ut fler ledningar från mätarskåpet än till denna fördelningscentral? Det är bra. Då kan du använda denna fördelningscentral som inkopplingspunkt för reservkraft och andra energikällor om den sitter bra till.
Jag tror du har en poäng här. Jag har tillgång till grävare så det är väl inte hela världen att lägga ner en 5-ledare istället. Vilken dimention på kabels skall jag ha?

Ja det är riktigt, elmätaren sitter utomhus och det går 3 kablar dit, servisledningen, en in till det jag kallar Distributionscentralen i källaren och en kabel som går till Fronius solcellsanläggningen och den kan vi ju bortse ifrån då den sköter sig själv. Så precis som du säger så är det väl Distributionscentralen som blir navet i anläggningen. Och det är därifrån kablarna går till Garaget och gästhuset. Det som saknas idag är en ev. kabel till en generator.

X xLnT skrev:
Jag mätte mitt 20kVA aggregat Atlas Copco QES20) och fick strax över 55A.
Jösses vilken generator du har. Får man fråga hur du använder den? Har du jordbruk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.