Chaly
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var det av någon speciell anledning som du klamrade i taket istället för under taklisten?
Jag ser i bild2 någon rund grej som kanske var i vägen under listen ...

Vet du att helt ärligt så kan du låta det vara så.
En EKLK/EQLQ 3g1,5 klamrad utanpåliggande har ett strömvärde på 19,5A och om det är en EXLQ (PEX-isolering som tål 90°C) så är strömvärdet 24A.
Och strömvärdet ska vara högre högre än säkringens gränsbrytström. Nu är det aningens krångligt här, strömförmågan på kabeln multipliceras med en faktor 1.45 vid jämförelsen och säkringarnas nominella brytström multipliceras också med en faktor som beror på deras överlastförmåga för att erhålla gränsbrytförmågan.
Se gärna denna tråd, mot slutet.
Men denna lilla formelsnutt gäller [bild]
Där In är nominella värdet på säkringen, gk en faktor beroende på överströmsskydd och Iz är strömvärdet (det jag angav i början av detta inlägg)
Och gk är lätt för dvärgbrytare, 1.45 för alla. Men för diazed (porslinssäkringarna) så är gk 1,9 för 6 och 10A, 1,6 för över 10A.

Och om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A automatsäkringar och PVC-isolerad kabel så;
16 * 1.45 < 1.45 * 19,5 , vilket är OK

om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A diazedsäkringar och PVC-isolerad kabel så
16 *1,6 < 1.45 * 19,5 , vilket fortfarande är OK (detta är sämsta fallet)

om jag kollar din kabelsnutt mot att du har 16A dvärgar och PEX-isolerad kabel så
16 *1,45 < 1.45 * 24 , vilket är OK (detta är gynnsammaste fallet)

Sen är det ju inte bara kabelns uppvärmning som ska dimensioneras, utan även spänningsfall samt godkänd tid för automatisk frånkoppling, men detta blir aldrig något problem för en så kort snutt kabel, så det bortser vi ifrån här och nu.

Men kontentan är i alla fall att jag anser att du med gott samvete kan låta den där 3g1,5 sitta kvar där.
Tack för svar! Intressant! Gick på tumreglerna och som hempulare vill är man juh gärna försiktig... Den får nog sitta nu.

Klamrade i taket då det inte är en taklist utan en kabelkanal med ett par cat5-kablar till hemmaservern som går där... den sticker ner senare till en lucka där kanalisationen till huset sitter. Blev lättast i taket...

Chaly Chaly skrev:
Nu har uttagen kommit på plats. Blev ca 1.7 m över golv med brytare som bryter bort alla uttagen. Tungarbetad den där EXLQ 5g2.5... (Draka)
[bild]
Tyvärr fanns bara 3g1.5mm EXLQ hemma för schukouttaget. Ska bytas mot en stump 3g2.5 då det också är avsäkrat via 16A trepoliga säkringen.

Försökte klamra jämnt...
[bild]
Det där var en snygg lösning, den ska jag stjäla till mitt garage! :)

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
Mikael_L
Chaly Chaly skrev:
Gick på tumreglerna och som hempulare vill är man juh gärna försiktig... Den får nog sitta nu.
Tumreglerna är ju jättebra, de gör att vi inte måste stå och räkna precis jämt, tumreglerna är satta vid en bra nivå , något litet mer åt säkerhets-hållet.
Tumreglerna kan/bör och måste tummas på ibland. Vid långa ledningslängder och vissa ganska extrema andra förhållanden så är tumregeln för snäll.

Och ibland kan man tänja förvånansvärt mycket åt andra hållet. I ditt fall verkar det som att du t.o.m kunnat haft 20A säkring (ja förutom för uttagen då). Men så långt hade ju inte ens jag velat tänja. Det innebär bl.a. att man har en kabel som kan börja närma sig 90° C i temperatur, inte så roligt med kablar man kan få brännskador av :dizzy:

ps, med tumregler i detta inlägg menade jag ju alltså 1,5mm² till 10A, 2,5mm² till 16A, 4mm² till 20A, osv
Och det var antagligen vad du också menade.

Ingen som har funderat på hur många ledare det är i varje anslutning i brytaren? Eller är den fullproppad med wago?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
H HSP skrev:
Ingen som har funderat på hur många ledare det är i varje anslutning i brytaren? Eller är den fullproppad med wago?
Och dessutom EK med olika areor ...

Jaja, det kan nog gå, men det kräver nog en mycket noggrann arbetsinsats för att få in två EK2.5 och en EK1.5 under samma skruvklämma (den där säkerhetsbrytaren har väl inte hissklämmor, utan bara som vanligt en simpel jäk** skruv som mördar ledarna som vanligt. Själv kör jag mycket med ändhylsor när jag kopplar in s-brytare av den anledningen).

• Gilla
PNO och 1 till
  • Laddar…
Chaly
H HSP skrev:
Det är några stycken... men tyckte att det fick plats OK. Alla ledare sitter fast ordentligt men svårt att säga nåt om hur bra kontakt de har... smet förbi och tog några bilder imorse.

En elcentral med flera elektriska ledningar anslutna till säkringar och klemmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elledningar kopplade i en kopplingsdosa med synliga terminaler och en säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara för upplysning, biledaren ska skyddas med genomskinlig slang men det är lätt fixat

Chaly
Mikael_L
U Uffe A skrev:
biledaren ska skyddas med ...
Ska och ska.

Det finns nog inget egentligt krav, men det är väl lämpligt.

Chaly Chaly skrev:
3mm transparent pvc?
Japp, blir perfekt det.

Har du? PM'a mig annars din adress, så skickar jag en snutt så slipper du köpa 100m

• Gilla
Chaly och 1 till
  • Laddar…
Chaly
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska och ska.

Det finns nog inget egentligt krav, men det är väl lämpligt.

Japp, blir perfekt det.

Har du? PM'a mig annars din adress, så skickar jag en snutt så slipper du köpa 100m
Generöst! Tack för erbjudandet! Har ingen hemma men elbutik.se säljer på löpmeter för 13 kr/m och jag har ändå en order på gång därifrån. Så jag kastar in i korgen...
När använder man typiskt den gulgröna isolerslangen?

Till skyddsjord. Biledaren, har vi kommit fram till, är inte skyddsjord...;)

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
När man isolerar skyddsjordsledare, eller PEN-ledare.

Ett ganska typiskt användningsområde är till den koncentriska ledaren på EKKJ/FKKJ.
DV_8_5122144_01_4c_SE_20171111175720.jpg

Isolering är inget krav på biledare sålänge det inte finns risk att dessa får kontakt med någon annan elektrisk potential. Den risken förefaller inte finnas i ditt fall.

Gulgrön slang används av vissa till biledaren vilket jag anser är fel. Den kan också korrekt användas till en kraftkabels (typ EXQJ) koncentriska ledare.

Edit: jag är långsammast

Det var länge sen vi hade en diskussion om färgen på biledarens skyddsslang. Är det inte dags igen? :geek:

• Gilla
  • Haha
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Chaly
useless useless skrev:
Det var länge sen vi hade en diskussion om färgen på biledarens skyddsslang. Är det inte dags igen? :geek:
Nu sitter iallafall transparent isolerslang över samtliga biledare i min installation. Tack för supporten och alla tips så att det blev bättre utfört!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.