Hej,
jag har haft problem med mitt RDAF ända sedan vi flyttade till huset 2018. Först slutade eftervärmaren att fungera, ibland låg den och maxade, ibland gick den inte igång alls.
Ett byte av relä avhjälpte problemet (löda bort och tillbaka ett nytt relä på kretskortet). Nu står jag här igen och får in 7°C in i huset för att rotorn inte snurrar igång. Det hände första gången igår på morgonen, vid -1,2°C. Då kunde jag, genom att bryta strömmen, få aggregatet att bete sig som det ska.
Igår kväll fick jag larm igen om låg tilluftstemp (jag mäter själv, har bara Fläktwoods Basic-panel). Jag gick upp och skruvade av locket, till min förvåning var eftervärmaren varm. Jag körde igång aggregatet med locket av - ingen rotor som snurrar.
- Jag har testat att forcera luft - hjälper inte
- Jag har skruvat bort kretskortet och knackat på reläerna och knackat på rotor-motorn - hjälper inte.
- Jag har säkert startat om aggregatet 10 gånger nu, inget hjälper.
- Panelen indikerar inga fel, dvs den röda dioden blinkar eller lyser inte.
Har ni något tips på vad jag kan göra för att felsöka mer? Kanske någon som sitter på en lös Touch-panel i Växjö-området?
Tack för all hjälp
Rob
jag har haft problem med mitt RDAF ända sedan vi flyttade till huset 2018. Först slutade eftervärmaren att fungera, ibland låg den och maxade, ibland gick den inte igång alls.
Ett byte av relä avhjälpte problemet (löda bort och tillbaka ett nytt relä på kretskortet). Nu står jag här igen och får in 7°C in i huset för att rotorn inte snurrar igång. Det hände första gången igår på morgonen, vid -1,2°C. Då kunde jag, genom att bryta strömmen, få aggregatet att bete sig som det ska.
Igår kväll fick jag larm igen om låg tilluftstemp (jag mäter själv, har bara Fläktwoods Basic-panel). Jag gick upp och skruvade av locket, till min förvåning var eftervärmaren varm. Jag körde igång aggregatet med locket av - ingen rotor som snurrar.
- Jag har testat att forcera luft - hjälper inte
- Jag har skruvat bort kretskortet och knackat på reläerna och knackat på rotor-motorn - hjälper inte.
- Jag har säkert startat om aggregatet 10 gånger nu, inget hjälper.
- Panelen indikerar inga fel, dvs den röda dioden blinkar eller lyser inte.
Har ni något tips på vad jag kan göra för att felsöka mer? Kanske någon som sitter på en lös Touch-panel i Växjö-området?
Tack för all hjälp
Rob
Medlem
· Västra Götaland
· 3 025 inlägg
Går drivmotorn till rotorn ? Om den går, glider remmen?
Gick upp för att mäta upp motorn, om den får någon ström. Drog ut kontakten och mätte. Ligger 230V i sladdarna, de strömsätts först efter en liten stund efter att aggregatet startar.
Vad tror ni, motorn paj eller får den "sätt igång-impuls" någon annanstans ifrån och är alltid spänningssatt även om den inte rullar?
Vad tror ni, motorn paj eller får den "sätt igång-impuls" någon annanstans ifrån och är alltid spänningssatt även om den inte rullar?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 803 inlägg
När 1-fasmotorer inte går igång när de verkar hela, kan det ibland vara startkondensatorn som har blivit trasig. Motorn brukar i och för sig stå och brumma då, men du har ju någon slags styrelektronik före motorn som inte drar igång direkt. Den kanske förhindrar spänningspåslag när något är fel.
Om det är en EC-motor kan du bortse från ovanstående.
Om det är en EC-motor kan du bortse från ovanstående.
Tack!Johan Gunverth skrev:När 1-fasmotorer inte går igång när de verkar hela, kan det ibland vara startkondensatorn som har blivit trasig. Motorn brukar i och för sig stå och brumma då, men du har ju någon slags styrelektronik före motorn som inte drar igång direkt. Den kanske förhindrar spänningspåslag när något är fel.
Om det är en EC-motor kan du bortse från ovanstående.
Det är en AC-motor, den brummar inte vad jag kan höra, tvärdöd helt enkelt.
Om det skulle vara kondingen som är dålig, skulle den börja snurra om den får lite hjälp att komma igång, så den är det nog inte. Kolla alla tampar in på motorn, verkar som ett avbrott på vägen till lindningen eller i lindningen. Hur många tampar går in i moton mer än tre om det är bara en fart på den. Har du ett elschema på den, tillsammans med manualen brukar det vara.
Tror det eller ej, men nu när jag kollar rullar rotorn igen. Helt plötsligt, från ingenstans, 10.55 hoppar den igång. Varför vet jag inte. Det är iofs min upplevelse med det här aggregatet, det lever sitt eget liv. Ringde en ventilationsfirma - han hade inget gott att säga om dessa alls.
Den stora dippen nedåt var när jag mätte upp om spänning kom fram till motorn. Sen ser man att i takt med att uteluften blir lite varmare så klättrar det upp mot 10°C och sedan, från ingenstans, börjar rotorn att snurra.
Jämfört med utetemp:
Den stora dippen nedåt var när jag mätte upp om spänning kom fram till motorn. Sen ser man att i takt med att uteluften blir lite varmare så klättrar det upp mot 10°C och sedan, från ingenstans, börjar rotorn att snurra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämfört med utetemp:
Jaha, då har vi minus grader och i natt hände det igen. Rotorn har stannat.
Försökte få tag i en Touchpanel men gick bet på att mitt aggregat är för gammalt.
Jag tar återigen tacksamt emot alla tips om vad jag ska göra för att slippa detta. Eftervärmaren matar för allt vad den kan men jag får in 8 grader genom ventilationen. Har eldat med eftervärmaren för 100kr idag med dessa elpriser.
Försökte få tag i en Touchpanel men gick bet på att mitt aggregat är för gammalt.
Jag tar återigen tacksamt emot alla tips om vad jag ska göra för att slippa detta. Eftervärmaren matar för allt vad den kan men jag får in 8 grader genom ventilationen. Har eldat med eftervärmaren för 100kr idag med dessa elpriser.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 025 inlägg
Vad händer om du ställer ner temp på när efter/förvärmarens elpatron ska gå in? Prova i natt
Medlem
· Västra Götaland
· 3 025 inlägg
Kommer jag ihåg rätt så är väl en knapp flerfunktions, dvs trycker man på den så slocknar det dioder för olika funktioner, dvs bortaläge/värmare etc. Men det var 10 år sedan jag pillade på dessa så kan missminnas. Har du kollat så att din tempgivare för inluften sitter där den ska vara? Ligger den inte i luftflödet så känner den inte att tilluften blir kall och kör därmed inte rotorn.