A
Det där verkar vara kortet för ismaskinen
alla kort sitter uppe i taket.
behöver pnc för att se vilket kort du skall ha
tidiga modeller hade en 1uF 400v pappers kondensator som spökade.

kondensatorfel visade sig på att kompressorn inte alltid orkade starta och belysningen blinka.
fläkten är så lättdriven att det är tveksamt.
fläkten går ju inte under avfrostning men möjligen så gör SF en override. om nu kortet tror att det avfrostar.
det intressanta är om kompressorn går när fläkten står?
 
A
Jag kan se ett annat senario
och det är att det är för lite köldmedel i skåpet vilket gör att det tar för lång tid efter avfrostning att bli kallt igen
 
Pnc är 922341365 00.

Det frysskåpet som vi bytte ut, saknade troligen det mesta av köldmediet. Det yttrade sig som att kompressorn gick dygnet runt och ändå tappade skåpet i temp med vissa cykler. Och då menar jag den temperaturen som skåpet själv visar. Allteftersom fick det svårare att hålla temperaturen (det var alltid inställ på -18) och när vi kopplade ur det så klarade det inte kallare än -9.

Om man kör detta skåp på SF, under ca 10 h, så blir det -33 enligt displayen och - 27 nere i skåpet enligt min termometer. Borde det bli ändå kallare om det inte saknas köldmedia?

Jag tror att kompressorn går när fläkten står. Skall försöka lyssna noga eller dra ut skåpet vilket tyvärr är lite krångligt.
 
En bild på kondensorpaketet, och en närmare efter att jag monterat den nya fläkten. Någon is i närheten av fläktenheten så jag inte.
 
  • Interiör av ett öppet kondensorpaket med en nyinstallerad fläkt, inget tecken på isbildning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad fläkt i kondensorpaketet i en kylapparat, inga tecken på isbildning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den fläkten kan väl inte sitta rätt monterad?
Jag kan inte urskilja någon påisning alls.
Jag hoppas att du har kvar isoleringen som skall ligga på förångaren?
Det ser heller inte ut som om alu-plåten ligger rätt.
-27/-33C är ju rätt okay.
De skall vara i stort sätt exakt samma temeratur i hela skåpet.
Om både din och skåpets termometer visar lika på samma ställe (uppe).
Så tyder temskillnaden på cirkulationsproblem.
 
På båda bilderna är den nya fläkten, men det fanns ingen is alls på den gamla.

Jag är ganska säker på att den är rätt monterad. Det stämmer med sprängskissen på reservdelssidan. På bilden ser det möjligen ut som att styrningen i underkanten sitter fel, så att fläkten är lite för långt in. Men då borde jag märkt det när jag tryckte in "bakdelen".

Ja, jag har återmonterat isoleringen. Tog bort den bara för att komma åt fläkten och kunna fota.

Aluplåten lyfte lite eftersom den hade frusit fast lite i förångaren. Men jag tryckte ner/bak den så att den kom innanför plastpiggarna, som jag utgår var till för att styra just plåtens läge.

Det fanns lite is på förångaren, som mest någon millimeter i ena hörnet, samt några frusna vattendroppar.

Jag tror också att det kretskortet är till ismaskinen. En idé jag fick var att det var detta kortet som stoppade fläkten samtidigt som man dispenserade is. Det verkar inte så, men jag skall testa igen.

Kretskortet till den "vanliga" frysdelen, verkar inte säljas separat, utan man måste köpa en hel enhet, med display, knappar mm.
 
A
Det ser ut som om fläkten inte är hakad i nederkant men skuggan kan förvilla.
Plåten skall ligga längt ner och in damt under plasthakarna för fläkten.
Okay den isen ser jag inte och det spelar inte nån roll i detta läget.
Det viktiga är att under full drift att förångaren är jämt påfrostad.
Nä ismaskinens kretskort är helt autonomt har inget med själva frysen att göra.
Beroende på serienummer kan huvudkretskorten komma kompletta eller delade.
 
Pnc numret skrev jag ovan. (922341365 00) Om du behöver serienumret är det: 94340014. För att avgöra vilket kretskort som det gäller alltså.
 
K Kraftfamiljen skrev:
En bild på kondensorpaketet, och en närmare efter att jag monterat den nya fläkten. Någon is i närheten av fläktenheten så jag inte.

Hur fick du upp luckan???
 
Är osäker på vilken lucka du menar?
 
K Kraftfamiljen skrev:
Är osäker på vilken lucka du menar?
Luckan högst upp så du kommer åt fläkten :)
 
Dels är det ett bakstycke på bakväggen som måste lossas, ett par plastpluggar som man vrider mha vanlig spårmejsel. sen sitter det två skruvar (troligen stjärn-) i framkant på "takluckan". Dessa är skruvade vertikalt och lite svåra att se.
Om du har ismaskin måste den demonteras först. Eller efter bakstycket.

Sen drar man ut hela paketet. Det känns inte bra, men man måste ta i lite. Dock inte med all kraft, då är nåt fel.

Varning för vassa kanter. Använd handskar.

Med reservation för att jag kommer ihåg fel.

Det är inte säkert att fläkten är trasig. I vårt fall var det nog en av tempgivarna eller kretskortet. Men det felet gjorde att fläkten stannade tillräckligt ofta för att isbildning skulle kunna ske och/eller avfrostningen inte fungerade, vilket så småningom ledde till att fläkten frös fast.
 
K Kraftfamiljen skrev:
Dels är det ett bakstycke på bakväggen som måste lossas, ett par plastpluggar som man vrider mha vanlig spårmejsel. sen sitter det två skruvar (troligen stjärn-) i framkant på "takluckan". Dessa är skruvade vertikalt och lite svåra att se.
Om du har ismaskin måste den demonteras först. Eller efter bakstycket.

Sen drar man ut hela paketet. Det känns inte bra, men man måste ta i lite. Dock inte med all kraft, då är nåt fel.

Varning för vassa kanter. Använd handskar.

Med reservation för att jag kommer ihåg fel.

Det är inte säkert att fläkten är trasig. I vårt fall var det nog en av tempgivarna eller kretskortet. Men det felet gjorde att fläkten stannade tillräckligt ofta för att isbildning skulle kunna ske och/eller avfrostningen inte fungerade, vilket så småningom ledde till att fläkten frös fast.
Ajdå lät mer komplicerat en vad jag trodde..
Tack för ditt svar!
 
K Kraftfamiljen skrev:
Dels är det ett bakstycke på bakväggen som måste lossas, ett par plastpluggar som man vrider mha vanlig spårmejsel. sen sitter det två skruvar (troligen stjärn-) i framkant på "takluckan". Dessa är skruvade vertikalt och lite svåra att se.
Om du har ismaskin måste den demonteras först. Eller efter bakstycket.

Sen drar man ut hela paketet. Det känns inte bra, men man måste ta i lite. Dock inte med all kraft, då är nåt fel.

Varning för vassa kanter. Använd handskar.

Med reservation för att jag kommer ihåg fel.

Det är inte säkert att fläkten är trasig. I vårt fall var det nog en av tempgivarna eller kretskortet. Men det felet gjorde att fläkten stannade tillräckligt ofta för att isbildning skulle kunna ske och/eller avfrostningen inte fungerade, vilket så småningom ledde till att fläkten frös fast.
Du kom ihåg rätt!
Fungerade kanon bra!
Fick frysen att funka igen så glad, tack för din beskrivning.
Dock glömde jag ta bort baksidan så jag tog i lite väl mycket men inget skadades som tur var Hahah...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.