24 205 läst · 25 svar
24k läst
25 svar
Fläckar på rostfri diskbänk? Hjälp!
Jag tycker att diskbänken ser skitig ut. Rostfritt oxiderar också och smuts fastnar i oxiderna. Polermedel som kromglans eller liknande som kemiskt löser oxiderna tror jag är bästa lösningen.
Universal allputsmedel brukar också fungera. Lidl säljer sitt märke w5 ibland som fungerar hyggligt. Det brukar bli stor skillnad efter en rengörning av diskbänkar med putsmedel.
Svinto ger bestående repor i rostfritt och ytan blir ännu fulare i framtiden. Svinto är bra om en yta skall mattslipas.
Universal allputsmedel brukar också fungera. Lidl säljer sitt märke w5 ibland som fungerar hyggligt. Det brukar bli stor skillnad efter en rengörning av diskbänkar med putsmedel.
Svinto ger bestående repor i rostfritt och ytan blir ännu fulare i framtiden. Svinto är bra om en yta skall mattslipas.
Tidigare har nämnts Autosol som jag tycker är i särklass. Under tiden jag byggde nytt bodde jag i ett hus från 1935 med originaldiskbänk. Den blev absolut som ny efter 70 års daglig användning ... visserligen med rejält kraftig plåt - och höjden kunde inte ens Autosol ändra på
Jo, det mesta slipar, och gör en synlig fläck på en helt ny yta. Men på en väl använd yta som tex TS bänk, kommer alla medel uppfattas som en förbättring.yonna skrev:
Jag gnuggade vår bänk från 1993-2009 med Vim och Svinto för jag gillar när det är blankt o fint, vi fick inga klagomål när huset skulle säljas, snarare tvärs om, den 16 år gamla bänken var finare än en ny.
Idag har jag en 4 år gammal bänk från IKEA, den har helt klart ett annat innehåll i materialet, den blir inte fin hur mycket man än gnider.
Testa denna duk av plastfiber finns på smartasaker. se. Jag tar bort det mesta med denna, stekpannor, kastruller diskbänkar mm.L Linisen_01 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 616 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Diskbänkar är gjorda i "rostfritt" stål, legeringen betecknas med SS 2323, inte "syrafast".D Deathtrip2000 skrev:
Betecknas ibland som rosttrögt.
SS 2343 anges som syrafast.
Vet ej exakt skillnaden i legering med krom och molybden dock.