En sån där fladdermusholk byggde jag när jag var 10-12 år (är 34 nu). Jag vet inte om det någonsin bodde någon fladdermus i den. Hade ingen avföringslist på min holk, så jag kunde inte se om den var bebodd.
Ska nog ta och bygga en sån igen när/om jag får tid över. Behöver även bygga vanliga holkar då de som finns på min tomt är gamla och har börjat falla ner.
Ska nog ta och bygga en sån igen när/om jag får tid över. Behöver även bygga vanliga holkar då de som finns på min tomt är gamla och har börjat falla ner.
Funderade också på detta för ett tag sedan. Dock hittade jag en länk som förklarade hur man skall placera holkarna för att fladdermössen skall trivas och det var inte helt lätt. Jag byggde aldrig några....
Länken:
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/fladdermoss/fladdermusholkar.1037.html
Länken:
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/daggdjur/fladdermoss/fladdermusholkar.1037.html
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Placeringsmässigt är det väl inge problem med 3-4 meter upp och att undvika vegetation framför. Jag har ingen sjö eller bäck hos mig, men här bor dom små rackarna endå! Jag hoppas mina "skrytbyggen" kommer falla dom i smaken och att dom börjat packa inför inflyttningen...zenobia skrev:
Och länken hade du inte behövt leta efter om du klickat på den i mitt första inlägg!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nej varför det?Kromo skrev:
Se det som inspiration i stället
https://www.youtube.com/watch?v=D4QX9ZcVGLw
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Tack för input, ingen annan som har åsikt i frågan måla eller inte? vore kul att få de klara denna helg... Min fru hade tänkt efterlikna huset, och i så fall blir det falurött (ev. med vita knutar) men KoW kan ju helt klart ha en poäng att ljusa kulörer kanske är att föredra...KnockOnWood skrev:
/U
Svart är en olämplig färg om holken sitter soligt till. Den enda ytbehandling som jag gör med holkarna som jag bygger är att jag målar utsidan med linolja (är extra noga med att mätta ändträt med oljan). Det funkar bra och ger dem väldigt lång livslängd.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag håller nog med om att det inte bör vara mörka färger men med det sagt så tycker jag också att man ska måla i den färg man tycker och vill ha, det är ju fladdermössen som bestämmer om de vill bo i den så om det inte flyttar in någon i holken så kan det bero på värmen, men det vet man ju inte i förväg.
Sedan tycker jag också det beror på var man sätter holken, sitter den på husväggen så skulle jag måla i den färg jag tycker skulle passa bäst men sitter den i ett träd i skogen skulle jag nog lämna den omålad.
Sedan tycker jag också det beror på var man sätter holken, sitter den på husväggen så skulle jag måla i den färg jag tycker skulle passa bäst men sitter den i ett träd i skogen skulle jag nog lämna den omålad.