Ulltand Ulltand skrev:
Varför har priset på flis ökat så mycket? Ser att vedpriset stuckit i höjden också, trots att de skördas av svenska skogsbönder. Verkar som det följer el och oljepriset bara för att man kan.
Varför skulle jag inte ta så mycket betalt jag kan för mina träd? Om jag inte får sälja till högstbjudande, vem ska då bestämma vem jag ska sälja till? Ska du komma och bestämma vad som är rimligt pris om jag säljer mitt hus också?

Räntekostnader för att äga skogsmark har stuckit iväg märkbart. Bränsle för att ta fram träden ur skogen också.

Mitt förslag är att du köper en skog och säljer den billigt till fjärrvärmeverket om du vill ändra situationen :)
 
  • Gilla
  • Haha
Ingenjören och 25 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fjärrvärmen i Stockholm upp 12%. Motiveringen som ges är:

[bild]

I grund och botten är bolaget en vinstmaskin som stadigt ligger på kring 5% avkastning på kapitalet. Väl högt för denna typ av riskfri verksamhet kan man tycka, borde nog ha legat mer på 1-2% av kapitalavkastning de senaste åren.

[bild]
Varför tror du att verksamheten är riskfri?Vi har ju redan på en grundläggande nivå i tråden sett att bränslekostnaderna kan slå på 10-tals% samtidigt så klarar kunderna en ökning på ett par %. Man har enorma anläggningstillgångar som binder kapital och på det får man i bästa fall ett par %-avkastning.

Vilken avkastning tror du ägarna förvätnar sig och varför skulle ägarna här har lägre krav än vem som helst som investerarar i ett bolag?
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Varför skulle jag inte ta så mycket betalt jag kan för mina träd? Om jag inte får sälja till högstbjudande, vem ska då bestämma vem jag ska sälja till? Ska du komma och bestämma vad som är rimligt pris om jag säljer mitt hus också?

Räntekostnader för att äga skogsmark har stuckit iväg märkbart. Bränsle för att ta fram träden ur skogen också.

Mitt förslag är att du köper en skog och säljer den billigt till fjärrvärmeverket om du vill ändra situationen :)
T Thomas_Blekinge skrev:
Misstänker jag. Om gaspriset ökar på kontinenten passar leverantörer i Sverige av flis och sopor på att höja fast deras kostnaderna har inte stigit nämnvärt. I slutänden är det alltså maxad vinst eller girighet som driver upp inflationen. Ett exempel på det är vedpriserna som har gått i taket fast vedhuggaren har inga högre kostnader. Var och en tar för sig tills man kräks.
Det är väl inget som hindrar dig att starta ditt egan energibolag och sätta ett mer humant pris och konkurera ut kapitalisterna ???
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
mexitegel mexitegel skrev:
Det är ju inte dyrare att producera gas nu heller. En obalans i tillgång och efterfrågan får precis den effekt som du säger.
Senast jag installerade en mindre biogasanläggning var ett av ställverken dimensionerat för 1000 Ampere, så det går ju i vissa fall åt lite energi för att utvinna energi. Elen är ju lite dyrare nu.
 
P Perplexus skrev:
Varför skulle jag inte ta så mycket betalt jag kan för mina träd? Om jag inte får sälja till högstbjudande, vem ska då bestämma vem jag ska sälja till? Ska du komma och bestämma vad som är rimligt pris om jag säljer mitt hus också?

Räntekostnader för att äga skogsmark har stuckit iväg märkbart. Bränsle för att ta fram träden ur skogen också.

Mitt förslag är att du köper en skog och säljer den billigt till fjärrvärmeverket om du vill ändra situationen :)
Mitt förslag är istället att fjärrvärmeverken bestämmer att mer än så här vill vi inte betala för flisen. Då kan man pressa ner övervinsten till de giriga skogsbönderna som skor sig på höjda gas och oljepriser :)
 
  • Haha
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Mitt förslag är mer att fjärrvärmeverken bestämmer att mer än så här vill vi inte betala för flisen. Då kan man pressa ner övervinsten från de giriga skogsbönderna som skor sig på höjda gas och oljepriser :)
Absolut kan de göra det. Risken finns att det blir kallt hemma hos mig då när flisen går till andra uppköpare än fjärrvärmeverken
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Ett exempel på det är vedpriserna som har gått i taket fast vedhuggaren har inga högre kostnader.
Jag antar att din lön ligger oförändrad från år till år också? 😎
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Varför tror du att verksamheten är riskfri?Vi har ju redan på en grundläggande nivå i tråden sett att bränslekostnaderna kan slå på 10-tals% samtidigt så klarar kunderna en ökning på ett par %. Man har enorma anläggningstillgångar som binder kapital och på det får man i bästa fall ett par %-avkastning.

Vilken avkastning tror du ägarna förvätnar sig och varför skulle ägarna här har lägre krav än vem som helst som investerarar i ett bolag?
Tänker att den är riskfri eftersom man bara kan höja priserna och sen måste kunderna betala. Det är som att ha skatterätt.

Vi har alltså haft nollränta och typ ingen avkastning på statsobligationer under de åren där man har tagit ut 5-6% årligen på kapitalet. Rena vinstmaskinen. Endast spekulation på börsen har slagit det, alltså mycket riskfyllda investeringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Jag antar att din lön ligger oförändrad från år till år också? 😎
Nej jag producerar högre kvalitè med större arbetslivserfarenhet år för år. Skogsflisen är väl däremot den samma som förr 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänker att den är riskfri eftersom man bara kan höja priserna och sen måste kunderna betala. Det är som att ha skatterätt.

Vi har alltså haft nollränta och typ ingen avkastning på statsobligationer under de åren där man har tagit ut över 5% i året på kapitalet. Rena vinstmaskinen. Endast spekulation på börsen kan tänkas slå det.
Självklart kan ett fjärrvärmebolag inte höja priserna oaktat kundernas vilja att betala. Du förstår väl att det är ett fritt val för en kund att välja fjärrvärme och ett fritt val för kunden att välja bort fjärrvärme? Alltså är fjärrvärmen konkurensutsatt av en uppsjö alternativa uppvärmningsformer.
 
  • Haha
TCG
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nej jag producerar högre kvalitè med större arbetslivserfarenhet år för år.
Källa på det?
 
  • Gilla
Fast Lane
  • Laddar…
Claes Sörmland
Viktor.J Viktor.J skrev:
Självklart kan ett fjärrvärmebolag inte höja priserna oaktat kundernas vilja att betala. Du förstår väl att det är ett fritt val för en kund att välja fjärrvärme och ett fritt val för kunden att välja bort fjärrvärme? Alltså är fjärrvärmen konkurensutsatt av en uppsjö alternativa uppvärmningsformer.
Nja, kunderna är trögrörliga och kan till stor del inte ersätta fjärrvärmen med annat. Det kräver dessutom jätteinvesteringar av kunderna om när det ens går. Det ges inte borrtillstånd för bergvärme, elsystemet tillåter inte elbaserad uppvärmning, pellets/ved ges inte tillstånd av utsläppsskäl (och är dessutom för dyrt), olja/gas är inte ens på kartan o s v. Det finns för de flesta inget alternativ utan man är fast med fjärrvärmen.
 
  • Gilla
TCG och 12 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Absolut kan de göra det. Risken finns att det blir kallt hemma hos mig då när flisen går till andra uppköpare än fjärrvärmeverken
Det är en väl balansgång och det kostar säkert en del att skeppa ut flisen från landet och hitta nya köpare. Vet inte hur det fungerar irl men fjärrvärmeverken borde kunna pressa sina leverantörer lite och om man tar ut en prisökning som motsvarar den på fossila bränslen så är det mer än kostnadsökningen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har alltså haft nollränta och typ ingen avkastning på statsobligationer under de åren där man har tagit ut 5-6% årligen på kapitalet. Rena vinstmaskinen. Endast spekulation på börsen har slagit det, alltså mycket riskfyllda investeringar.
En normal avkastning på företag skall ju inte ligga under börsens index. Riskerna för företag är större än att satsa på börsen.

Avkastning på eget kapital bör vara runt 10%, särskilt nu när räntorna har fått upp.

En girig skogsbonde de har en avkastning på ca 2% på kapital.
 
P Perplexus skrev:
Varför skulle jag inte ta så mycket betalt jag kan för mina träd? Om jag inte får sälja till högstbjudande, vem ska då bestämma vem jag ska sälja till? Ska du komma och bestämma vad som är rimligt pris om jag säljer mitt hus också?

Räntekostnader för att äga skogsmark har stuckit iväg märkbart. Bränsle för att ta fram träden ur skogen också.

Mitt förslag är att du köper en skog och säljer den billigt till fjärrvärmeverket om du vill ändra situationen :)
Måste ändå älska markägare som tar på sig offerkoftan.
Det finns hundratusentals människor som har noll tillgångar och knappt får ihop ekonomin.
Skogsägare/lantbrukare har alternativet att sälja marken, hyra en lägenhet och aldrig behöva arbeta mer i sitt liv.
De är extremt privilegierade. Det är inte synd om någon som äger mark.
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.