586 läst · 20 svar
586 läst
20 svar
Fjärrvärme kalla radiatorer på andra våningen
Bottenvåningen varm som vanligt med element. Cirkulationspumpen har jag nu skruvat upp till max, den låter mer nu än tidigare så jag håller tummarna.J jonaserik skrev:Men bottenvåningen blir varm, golvvärme där eller element. Cirkpumpen står den på maxfart 3;an. Är det element nere så kan dom kortsluta flödet, så uppe inte får som dom ska. kolla att den snurrar ordenligt. Sätt en mejsel mellan örat och piumpen, vrid på pumpens reglage från 1 till 2 till 3, då ska det höras att den ökar i varv.
En grej jag märkte i samband med att jag satte pumpen till max, var att lufttrycket plötsligt ökade från 1 till 1.5 bar och att nålen pulserar.
Håller tummarna för att det blir varmare på ovanvåningen. Fortsättning följer.
Du menar att manometern åker jojo/gungar då är det luft i systemet. låt allt gå på max något dygn. sen fyller du på till 1,5 bar och luftar. Då sjunker trycket och fyll på till 1,5 bar igen och lufta, låt vara så. Har du tur så blir det små bubblor som följer med runt, då kan det liksom fräsa i pumpen när luften går igenom den, bara bra för då kommer luften att hamna i elementen högst upp.M Martin Nikolovski skrev:Bottenvåningen varm som vanligt med element. Cirkulationspumpen har jag nu skruvat upp till max, den låter mer nu än tidigare så jag håller tummarna.
En grej jag märkte i samband med att jag satte pumpen till max, var att lufttrycket plötsligt ökade från 1 till 1.5 bar och att nålen pulserar.
Håller tummarna för att det blir varmare på ovanvåningen. Fortsättning följer.
Returventil till respektive radiator menar du? Knacka med hammaren?Demmpa skrev:
Har kört igång pumpen på Max nu o ser ifall det blir nån skillnad.
Ja.M Martin Nikolovski skrev:
Eventuellt kan du även behöva strypa flödet på radiatorerna på markplanet tillfälligt så att flödet verkligen tvingas upp på övervåningen.M Martin Nikolovski skrev:
Stort tack för era tips! Det gjorde susen med att maxa cirkulationspumpen, massera termostat-stiften samt banka lite lätt på rören på alla radiatorer
Liknande trådar
-
LVVP - kalla radiatorer i nedre delen
Värme allmänt -
Kalla radiatorer övervåning
Värme allmänt -
Kalla radiatorer. Kan det vara felkopplat?
Värme allmänt -
Mysterium - radiatorer kalla men bottenplatta varm
Värmepumpar -
Ändra rör till radiatorerna från fjärrvärmen i källaren, går det att göra såhär?
Värme allmänt