Hej på er!
Jag har problem sedan en dag tillbaka efter att jag luftat mina radiatorer där hemma.
Problemet är att samtliga radiatorer blivit iskalla på ovanvåningen. Känner jag på rören som kommer från golvet och leder vattnet in i radioatorerna är också iskalla.
Radiatorerna funkar som vanligt på första våningen.
Bild på min fjärrvärme-anläggning.
Jag har luftat radiatorerna igen, men dem är fortfarande kalla på ovanvåningen.
Jag har dessutom märkt att ena värmeväxlaren har börjat svälla på den under delen som ni ser på bilden. När jag känner på den så är den kall på undersidan och väldigt varm på översidan - är det normalt att värmeväxlaren kan svälla? Ser lite oroväckande ut.
Cirkulationspumpen verkar fungera, för den gör lite ljud ifrån sig. Trycket är på cirka 1 bar. Däremot så rör sig ratten på shunten lite grann ett bra tag nu i 10min sen jag luftade radiatorerna senast.
Tacksam för svar på hur jag kan få radiatorerna varma igen på ovanvåningen samt om det är OK att värmeväxlaren sväller?
Jag har problem sedan en dag tillbaka efter att jag luftat mina radiatorer där hemma.
Problemet är att samtliga radiatorer blivit iskalla på ovanvåningen. Känner jag på rören som kommer från golvet och leder vattnet in i radioatorerna är också iskalla.
Radiatorerna funkar som vanligt på första våningen.
Bild på min fjärrvärme-anläggning.
Jag har luftat radiatorerna igen, men dem är fortfarande kalla på ovanvåningen.
Jag har dessutom märkt att ena värmeväxlaren har börjat svälla på den under delen som ni ser på bilden. När jag känner på den så är den kall på undersidan och väldigt varm på översidan - är det normalt att värmeväxlaren kan svälla? Ser lite oroväckande ut.
Cirkulationspumpen verkar fungera, för den gör lite ljud ifrån sig. Trycket är på cirka 1 bar. Däremot så rör sig ratten på shunten lite grann ett bra tag nu i 10min sen jag luftade radiatorerna senast.
Tacksam för svar på hur jag kan få radiatorerna varma igen på ovanvåningen samt om det är OK att värmeväxlaren sväller?
Växlaren behöver undersökas/bytas ut, det är inte normalt att den sväller.
Kalla radiatorer på övervåningen eller luftande av systemet kan inte ha någon koppling till att växlaren har svällt eftersom den högra växlaren har med tappvarmvattnet att göra, den vänstra växlaren har med värmen.
Kan det ha varit en tryckstöt på inkommande kallvatten?
Gällande värmen.
Ställ upp hastigheten på cirkulationspumpen
Kalla radiatorer på övervåningen eller luftande av systemet kan inte ha någon koppling till att växlaren har svällt eftersom den högra växlaren har med tappvarmvattnet att göra, den vänstra växlaren har med värmen.
Gällande värmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Följande tråd finns om själva växlaren,
https://www.byggahus.se/forum/threads/plattvaermevaexlare-i-fjaerrvaerme-har-svaellt-upp.538877/
https://www.byggahus.se/forum/threads/plattvaermevaexlare-i-fjaerrvaerme-har-svaellt-upp.538877/
Jepp. Kan så vara, men med FJV-tryck på ca 16 bar och kanske högre är det inget bra med en svälld växlare. Vad händer om den ger sig och FJV-vattnet på ca 110 C sprutar ut. Det är det omöjligt att gå in ett sådant rum och stänga av ventilerna för FJV. Nu vill jag inte skriva gubben på väggen direkt, men en kontroll så fort som det går är nog inte fel. Antingen av FJV-verket eller en röris med tillstånd för FJV.Demmpa skrev:
Japp. Får kontanta någon service-tekniker som får kolla på det. Låter iofs osannolikt med den höga temperaturen men förstår ditt risk-scenariet.J jonaserik skrev:Jepp. Kan så vara, men med FJV-tryck på ca 16 bar och kanske högre är det inget bra med en svälld växlare. Vad händer om den ger sig och FJV-vattnet på ca 110 C sprutar ut. Det är det omöjligt att gå in ett sådant rum och stänga av ventilerna för FJV. Nu vill jag inte skriva gubben på väggen direkt, men en kontroll så fort som det går är nog inte fel. Antingen av FJV-verket eller en röris med tillstånd för FJV.
Vad innebär tryckstöt? Jag har alltid reagerat på att det nästan "smäller" lite svagt i vattenrören som finns i badrummet varje gång man stänger av vattnet i blandaren i badrummet samt när diskmaskinen är igång. Kan det vara det du menar med tryckstöt?Demmpa skrev:Växlaren behöver undersökas/bytas ut, det är inte normalt att den sväller.
Gällande värmen.
[bild]
Det som gör mig mest förvirrad är att i samband med första luftningen i går så fylldes ena radiatorn ganska omgående med varmvatten. För att sedan ett par timmar senare blir helt kallt, som alla andra radiatorer på ovanvåningen - trots att radiatorerna fortfarande är varma på nedanvåningen.
Cirkulationspumpen var avstängd i samband med luftningen.
Trycket och temperaturen i ett fjärrvärmenät, därmed även i bl.a. plattvärmeväxlarna kan bli 16 bar och 110⁰.M Martin Nikolovski skrev:
Tryck och temperatur bestämmer fjärrvärmebolaget.
Det är stora volymer och stora flöden på fjv-vattnet.
Många fjv-bolag reglerar framledningstemperaturen efter rådande utetemperatur.
Det där tyder på att det är stopp i returflödet.M Martin Nikolovski skrev:
Kolla om returventilen är strypt/stängd.
Kan finnas "bös" magnetit i utloppet/returventilen som stoppar flödet.
Kan hjälpa att knacka/slå distinkt på returventilen så att det ruskar till ordentligt.
Och det var röret som går till termostat/vredet som blev varmt då. eller det i botten, då kan varmt vatten komma baklänges genom returen när du luftar.M Martin Nikolovski skrev:Vad innebär tryckstöt? Jag har alltid reagerat på att det nästan "smäller" lite svagt i vattenrören som finns i badrummet varje gång man stänger av vattnet i blandaren i badrummet samt när diskmaskinen är igång. Kan det vara det du menar med tryckstöt?
Det som gör mig mest förvirrad är att i samband med första luftningen i går så fylldes ena radiatorn ganska omgående med varmvatten. För att sedan ett par timmar senare blir helt kallt, som alla andra radiatorer på ovanvåningen - trots att radiatorerna fortfarande är varma på nedanvåningen.
Cirkulationspumpen var avstängd i samband med luftningen.
Det var radiatorn som blev varm. Men nu är samtliga radiatorer och rören från golvet som förser dessa radiatorer med vatten iskalla. Väldigt märkligt. Verkar som varmvattnet inte kommer upp alls till radiatorerna till andra våningen. Bara till tappvarmvattnetJ jonaserik skrev:
Men bottenvåningen blir varm, golvvärme där eller element. Cirkpumpen står den på maxfart 3;an. Är det element nere så kan dom kortsluta flödet, så uppe inte får som dom ska. kolla att den snurrar ordenligt. Sätt en mejsel mellan örat och piumpen, vrid på pumpens reglage från 1 till 2 till 3, då ska det höras att den ökar i varv.