5 417 läst · 26 svar
5k läst
26 svar
Fjärrvärme - inget varmvatten i dusch
Det finns många fjv-centraler som inte har någon blandningsventil (efter värmeväxlaren), vi har ingen, TS har ingen, både vi och TS har en AVTQ-regulator som styr temperaturen på tappvarmvattnet, finns även andra tappvarmvattenregulatorer.
Utan bild(er) på fjv-centralen och mer information från Dr.Rosik så blir det bara en gissningslek.
Utan bild(er) på fjv-centralen och mer information från Dr.Rosik så blir det bara en gissningslek.
Det är en Termix VVX-I.Demmpa skrev:
Jag har rengjort hela varmvatten delen (plockat isär ALLT). Jag har bytt reglerventilen (termostaten) till varmvattnet då den var lite skadad tidigare. Då, tidigare, hade jag samma problem. Men det löstes efterjag bytte reglerventilen. Nu är problemet tillbaka.
Men nu tror jag snarare på att min blandare i duschen börjar knorra, bli gammal (dock efter endast 1,5 år). Varmvattnet fungerar fint i alla andra kranar har jag testat nu. Det är bara duschen som strular. Riktigt dåligt om den ger upp efter mindre än 2 år dock. Det är en GUSTAVSBERG SKANDIC TAKDUSCHSET från Bauhaus.
/D
Fungerar varmvattnet i alla andra kranar så är det duschblandaren som spökar.D Dr.Rosik skrev:
Eget eller kommunalt vatten?
Hur är det med kalk?
Vilken hårdhet har vattnet?
Kommer det varmvatten ett tag innan varmvattnet försvinner, eller är det att varmvattnet "inte kommer" över huvud taget?
Kommunalt vatten från käppalaverket, Sollentuna. Ganska mjukt vatten som jag förstår det. Det kommer varmt vatten, jag hör hur termostaten i blandaren ställer om. Men efter ca 10-20 sek. så börjar den strypa varmvattnet och det blir kallt.Demmpa skrev:
Det har jag inte gjort. Men det kommer ju varmvatten (och det kan komma tillbaka senare också men oregelbundet) en stund så jag tänker att det inte borde vara stopp någonstans utan snarare att termostaten i blandaren är kass. Kanske kärvar eller något...?J jonaserik skrev:
Beskrivningen låter väldigt likt hur vi hade det för cirka ett år sedan. Vi bad en VVS-firma kolla på det och de gjorde dyra felsökningar och åtgärder utan effekt. Tillslut provade dom att koppla bort en gammal duschblandare som vi inte längre använde. Plötsligt blev det bra igen. Det var alltså fel på en gammal blandare, vilket ledde till att vattnet gick fel väg och resulterade i kallt duschvatten. Testa alla gamla blandare innan andra dyra åtgärder.
Klicka här för att svara