Benny Grahn Benny Grahn skrev:
Funkar det bra att bryta cirkulationspump utan överspänningsskydd? Har en Shelly 1P och tänkte bryta cirkulationspump med den men är lite orolig för spikarna på induktiv-last
Jag har kört med ett Sonoff TH10 relä på min poolpump i 5 år.
450W och 48 tillslag per dygn. Håller bra.

Så en 50W pump kommer fungera länge.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har kört med ett Sonoff TH10 relä på min poolpump i 5 år.
450W och 48 tillslag per dygn. Håller bra.

Så en 50W pump kommer fungera länge.
Kör du utan motorskydd som tar strömspikar?

Kör du utan motorskydd som tar strömspikar?
Japp

JAg tänkte sätta en Shelly 1 (utan PM). Den har endast enkelt relä. Tror du inte det behövs en "snubber" på den om man skall bryta en induktiv last (cirkulationspump). Är ju inga större laster att tala om.

Cirkulationspump data
[länk]
[länk]
ja, är det en Shelly 1 så skulle jag inte hålla på med någon snubber för att hantera en liten pump – jag skulle påstå att man generellt inte brukar hålla på med snubbers...

reäet som sitter i en Shelly 1PM (jag tror det är samma i en Shelly 1) är märkt med maximalt 16A för resistiva laster och 8A vid cos φ=0.4, alltså långt mer än vad cirkulationspumpen drar

• Gilla
Benny Grahn och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
ja, är det en Shelly 1 så skulle jag inte hålla på med någon snubber för att hantera en liten pump – jag skulle påstå att man generellt inte brukar hålla på med snubbers...

reäet som sitter i en Shelly 1PM (jag tror det är samma i en Shelly 1) är märkt med maximalt 16A för resistiva laster och 8A vid cos φ=0.4, alltså långt mer än vad cirkulationspumpen drar
Toppen! Då kör jag utan. Stort tack för era input

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.