Vilket program har ni gjort planlösningarna i?

Microsoft Visio.

Okidoki, jag tror att det är ett program jag har saknat många gånger, får nog ta och skaffa mig det.

F
Så kommer ett nytt förslag. Jag har tidigare hållt nere bredden på huset för att förenkla plintgrund, bjälklag, takstolar m.m. Provar nu med ett lite mer kvadratiskt hus på 50 kvm.Tar in Pelpets förslag med sadeltak och entre. Vi behöver dock vända lite på riktningarna. Söder är uppåt, Utsikt uppåt och till höger. Vägen är till vänster.
Behöver även hålla ihop vatten/avlopp i planslösningen. Funderade på hur man kan få till ett öppet kök som ändå enkelt går att stänga. I det här förslaget så har man en skjutvägg som löper på skena i tak. Normalt är den bakom soffan men den kan enkelt dras fram och stänga av köket vid kallställning. Fortfarande ska vi ha en separat gäststuga/vallabod/förråd som ligger först i projektplanen. Rätt nöjda faktiskt :)
Vad tycker ni?
Fjällstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Ma ria
  • Laddar…
Kan du inte bara ha en möjlighet att stänga av vattnet till köket och tömma ledningarna, så behövs ingen dörr för att kallställa köksdelen.

F
I sommarstugan kallställer vi. Det är ju en del bök. Inte bara vatten utan nästan allt flytande i köket (inte spriten...). Samt att kyl/frys inte gillar kallgrader. Diskmaskinen är nog också svår att få helt tömd. Ska man göra det 4,5,6 gånger per år så behövs det en smidig lösning.

Högerhäng toadörren.
Skippa fönstret bredvid altandörren, centrera TVn framför soffan och slipp kvällssol i ögonen vid TV-tittande.
Lämna öppet till nock i kök/vardagsrum.

Tycker jag.

Åsså föreslår jag fortfarande fristående vedeldad bastu med relaxrum mot utsikten, man spenderar mycket tid i relaxen vid bastande, eller, vi gör iallafall det.

Är det bara jag som inte förstår vitsen med garderober i en fjällstuga?! :x
Vi åker upp hela familjen och ibland med vänner några ggr per år. Vi har packning med oss i form av underkläder, underställ, täckbyxor, täckjackor osv. Detta förflyttar sig fram och tillbaka varje gång förutom några skoteroveraller och skoterkängor. Tröjor, byxor, underkläder osv tar vi emellan. Jag hade hellre haft bra med väggkrokar och kanske en lagerhylla eller nåt i sovrummen för att ställa min bag med ombyten. Jag står inte och packar upp kläder och lägger in i en garderob för varje vistelse.
Vi har många krokar i hallen samt krokar i taket och hyllor högt upp på väggen för skoterhjälmar och skidhjälmar. Skidpjäxor står utmärkt i en lagerhylla med hyllplan i plast så att det inte droppar ner på pjäxorna under (från Biltema).

Anj skrev:
Är det bara jag som inte förstår vitsen med garderober i en fjällstuga?! :x
Vi åker upp hela familjen och ibland med vänner några ggr per år. Vi har packning med oss i form av underkläder, underställ, täckbyxor, täckjackor osv. Detta förflyttar sig fram och tillbaka varje gång förutom några skoteroveraller och skoterkängor. Tröjor, byxor, underkläder osv tar vi emellan. Jag hade hellre haft bra med väggkrokar och kanske en lagerhylla eller nåt i sovrummen för att ställa min bag med ombyten. Jag står inte och packar upp kläder och lägger in i en garderob för varje vistelse.
Vi har många krokar i hallen samt krokar i taket och hyllor högt upp på väggen för skoterhjälmar och skidhjälmar. Skidpjäxor står utmärkt i en lagerhylla med hyllplan i plast så att det inte droppar ner på pjäxorna under (från Biltema).
En av anledningarna till att vi köpte egen fjällstuga är för att slippa packa och släpa allt varje gång (då kan man ju hyra istället). Så jag hade absolut inte velat vara utan garderober. Dessutom perfekt att få undan alla skidkläder under sommaren eftersom vi är i vår stuga även då.

Det tar bara ett par minuter att packa upp väskan i garderob och byrå, och sedan är det så mycket enklare att komma åt allt, och väskan kan användas för att stoppa smutstvätten i.

Ok, vi använder ju våra skidkläder även hemmavid och har inte övriga kläder i överflöd så jag vill absolut ha hem allt varje gång. Men då är det jag som är lite udda i det här fallet. ;)

Korvgubbe
Jag håller med thomasx, gillar inte att "leva ur en resväska" utan vill gärna packa upp mina saker. Men jag är väl medveten om att andra inte har några som helst problem med att förvara sina kläder i "en hög på golvet".
Sen tycker jag garderober fyller en funktion även om man tar med sig sina kläder när man åker igen. Det blir gärna en hel del prylar som man vill ha i stugan men inte orkar släpa fram och tillbaka varje gång. Gummistövlar, motorsågsbyxor, arbetshandskar, bärdspel, jul- och påskpynt samt en massa städutrustning. Förvaring är alltid bra.

Korvgubbe skrev:
Jag håller med thomasx, gillar inte att "leva ur en resväska" utan vill gärna packa upp mina saker. Men jag är väl medveten om att andra inte har några som helst problem med att förvara sina kläder i "en hög på golvet".
Sen tycker jag garderober fyller en funktion även om man tar med sig sina kläder när man åker igen. Det blir gärna en hel del prylar som man vill ha i stugan men inte orkar släpa fram och tillbaka varje gång. Gummistövlar, motorsågsbyxor, arbetshandskar, bärdspel, jul- och påskpynt samt en massa städutrustning. Förvaring är alltid bra.
Ja, förvaring är alltid bra. Vi har mycket förvaring för såna saker, men inte i sovrummen. ;)

Vi har bott på drygt 40 kvadratmeter i ganska många år. Vi hade ingen tvättmaskin / torktumlare och det vill man ju ha (i fjällstugan mer tvättmaskin och torkskåp, kanske eventuellt pjäxtork).

Mor och fars sommarstuga var i del storleken från början men har nu växt ytterligare med drygt 12 kvadrat i två plan.

Här är en planlösning på en mindre fjällstuga som jag tycker fungerar bra och är väldigt mysig. Lite större än den ni har ritat, däremot samma om ni slår ihop gäststuga med huvudbyggnad.

Ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan inte ta åt mig någon ära då den tillhör någon av de många stugor vi har hyrt eller funderat på att köpa genom åren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.