9 761 läst · 24 svar
10k läst
24 svar
Fixtur till väggtoa. Vilken ska man välja?
Håller på och ska montera en fixtur och den blir infälld i väggen, alltså att jag kan göra en inbuktning med tätskiktet för att slippa lådan som sticker ut. Eventuellt om man hittar med "påse" till rimligt pris men det blir ju ändå som en separat skiva utanför själva tanken.
Ok, i vart fall. Eftersom den blir infälld kan jag istället för att gå ner i golvet dra avloppsröret åt sidan. Det skulle vara betydligt bättre för slipper då en tvär WC-böj nere i golvet och dessutom såga i bjälklag.
Men, hittar i princip inga bilder på sådant montage. Finns med på några bilder från Geberit. Och i monteringsanvisning, ej den svenska? Är det okej att göra så och är det någon som gjort det?
Ok, i vart fall. Eftersom den blir infälld kan jag istället för att gå ner i golvet dra avloppsröret åt sidan. Det skulle vara betydligt bättre för slipper då en tvär WC-böj nere i golvet och dessutom såga i bjälklag.
Men, hittar i princip inga bilder på sådant montage. Finns med på några bilder från Geberit. Och i monteringsanvisning, ej den svenska? Är det okej att göra så och är det någon som gjort det?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har så i en WC hemma där röret går snett från fixturer som det visar på din bild.H hydrolift skrev:Håller på och ska montera en fixtur och den blir infälld i väggen, alltså att jag kan göra en inbuktning med tätskiktet för att slippa lådan som sticker ut. Eventuellt om man hittar med "påse" till rimligt pris men det blir ju ändå som en separat skiva utanför själva tanken.
[bild]
Det fungerar, om det är det du undrar.
En gammal tråd men testar ändå att fråga här,Vi ska köpa en fixtur, lutar åt en geberit sigma eftersom det verkar vara ett bra märke. Eller skulle ni hellre ha satsat på en Tece med safety bag eller geberit 120 tek? Vi kommer att ha tätskikt på väggen bakom så det kanske är överkurs?
Kan man välja vilken vägghängd toalett till man vill till de? Vi har bestämt oss för en svart toalett så det blir lite mindre utbud att välja på
Kan man välja vilken vägghängd toalett till man vill till de? Vi har bestämt oss för en svart toalett så det blir lite mindre utbud att välja på
om ni bygger fixturen innanför tätskikt går det med en "simpel fixtur" utan dessa läckageskydd.A Amby skrev:En gammal tråd men testar ändå att fråga här,Vi ska köpa en fixtur, lutar åt en geberit sigma eftersom det verkar vara ett bra märke. Eller skulle ni hellre ha satsat på en Tece med safety bag eller geberit 120 tek? Vi kommer att ha tätskikt på väggen bakom så det kanske är överkurs?
Du behöver anpassa för bulthålen på skålen. Det är typ 2 olika mått som är standard
Är ingen expert så kan så klart ha fel men har tittat ganska noggrant på detta och jag kan helt enkelt inte förstå alls vad safty-baggen har för funktion någonsin, förutom att få ett rent besiktningsprotokoll om cisternen är utanför tätskiktet.A Amby skrev:En gammal tråd men testar ändå att fråga här,Vi ska köpa en fixtur, lutar åt en geberit sigma eftersom det verkar vara ett bra märke. Eller skulle ni hellre ha satsat på en Tece med safety bag eller geberit 120 tek? Vi kommer att ha tätskikt på väggen bakom så det kanske är överkurs?
I Gerbit Sigma så kopplas vattnet inne i cistern och läcker kopplingen — vilket naturligtvis kan hända på grund av den mänskliga faktorn — så spolas det automatiskt ut i toaletten. Effekten du får med en safety bag är att vattnet rinner åt en viss riktning om cisternen i sin tur börjar läcka. Men cisternen kommer naturligtvis aldrig börja läcka av sig själv, den har säkert bra mycket längre livslängd än alla element osv. Fördelen med en safety bag skulle kanske kunna vara om det är skottlossning i närheten och en förlupen kula slår sönder cisternen — eller något liknande händer. Annars verkar det vara ren galenskap.
Vid ev skottlossning så går det ju hål även på påsen 
Varför skulle inte en cistern kunna läcka? Det är ju en del rör och annat som ansluter. Jag har en sådan där fixtur med påse monterad i vägg utanför tätskikt. Det ser ju såklart snyggt och fint ut. Men frågan är om jag inte kommer ångra mig en vacker dag. Det känns lite som kronan på verket över mänsklighetens dumhet. Egentligen är det väl förbaskat bra med en vanlig toastol.
Varför skulle inte en cistern kunna läcka? Det är ju en del rör och annat som ansluter. Jag har en sådan där fixtur med påse monterad i vägg utanför tätskikt. Det ser ju såklart snyggt och fint ut. Men frågan är om jag inte kommer ångra mig en vacker dag. Det känns lite som kronan på verket över mänsklighetens dumhet. Egentligen är det väl förbaskat bra med en vanlig toastol.
Ja, så kan det vara, väldigt många kommer ju välja vägganslutet framgent.O Olf Oggler skrev:Vid ev skottlossning så går det ju hål även på påsen
Men angående risken för läckage — det är ju bara en anslutning in, och den ansluts långt inne i cisternen. Sedan är det ett helgjutet avloppsrör ut ur cisternen som ansluter till avloppsstommen på samma nivå som all annan avloppsdragning. Det är ju i princip som att man kör ner ett vattenrör i ett korrekt anslutet avloppsrör och är orolig för att det läcker.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken för vattenskada här måste ju vara en liten liten fraktion än vad den är i förhållande till accepterad standard för kök osv. Du får ju också typ 25 års garanti från tillverkaren som inte har krav på att den ska placerar innanför tätskiktet.
Jag raljerar lite men problemet är att man i längden skjuter sig själv i foten med sådana här standarder för det kommer bara leda till total harmonisering inom EU i slutändan. Du hade ju lika väl i standarden kunna skriva att den som använder en toalettstol av en tillverkare som inte har Å, Ä eller Ö i namnet eller haft säte i Sverige sedan 1950 ska betala en bot om 15 000:- per såld toalettstol.
Klicka här för att svara