Hej igen!
Givetvis lim, det finns också något vi använder som vi kallar för Helmipur fog(färganpassad till laminatet).
Ett annat tips är att använda golvfogmassa, både limmar och tätar, dock finns ej
denna i så många kulörer.(oftast bara i bruna och svarta kulörer)
Kallas även nåtfogmassa, och används på till exempelvis på skeppsgolv m.m.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Finns de där beslagen att köpa någonstans i Uppsala?

Kan det finnas på IKEA?
 
Ni har väl Bauhaus i Uppsala eller?
Kolla med bänkskiveavdelningen där, dem bör ha det hemma i och med
att dem gör denna lösning på plats i butiken.(iallafall gör dem det i västerås)
 
Mikael_L
Bauhaus har kopplingsbeslagen.
Men för att krångla till det lite extra, i två olika längder.
150mm och 65 mm, där avstånd centrum av det frästa hålet till kanten på skivan ska vara:
75-84mm resp 32-41mm

Hålet för beslaget är dia 35mm så det blir max 66 resp 23mm material på vardera skivan att spänna fast i.

Tja, vilket ska jag välja tro?
 
  • kopplingsbeslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tagit den långa... Mer material som håller hop när man spänner, sen om det spelar någon roll det vet jag inte =S
 
  • Gilla
kerson
  • Laddar…
Använd dem långa, fogen blir mer "tajt" samt att risken för att dra sönder skivan

på undersidan minskar rejält.
 
Mikael_L
OK, tackitack alla.

Det börjar kännas som att jag har lite grundläggande koll nu, iaf.

Jag kommer inte börja med projektet nu direkt i alla fall. Allra tidigast nästa vecka antar jag.
Men jag återkommer med mer frågor om det uppstår sådana.
Annars lovar jag att visa bilder här och berätta hur jag gjorde.

Sitter någon med lite mer nyttiga tips och trix så tas det tacksamt emot, annars kan ni lugnt luta er bakåt och invänta min rapport - om succé eller fiasko ... :rolleyes:
 
Nu är det här ju inte applicerbart på laminatskivor antar jag...men jag fogade samman 3 bänkskivor av Ek i somras i vårt kök, både på längden och i vinkel...köpte kopplingsbeslagen från England, 10 st för 60 kr...och eftersom jag tycker postformad kant är extremt fult så vände jag den postformade kanten inåt/nedåt, fräste ur för beslagen och även noter där jag satte masonit-remsor, och fogade samman med raka vinklar. Slipade sedan ner den skarpa kanten för hand till en liten fasning. Man kan inte se skarven i de två skivorna som är fogade längsgående, och skarven i den raka skarven syns enbart i riktningen på stavarna.

Som en parantes som sagt....laminatskivorna går väl knappast att vända på på det sättet?
 
Mikael_L
Nu är bänkskiveprojektet nästan i land.
Så jag tänkte spamma forumet med en massa bilder. Om det är någon annan som skulle få för sig att försöka göra samma sak.

Först av allt så sågade jag till skivorna som dom skulle vara, den långa skivan i exakt längd, den korta 10-15mm för lång. Den kan i mitt fall tillåtas ha lite spel på längden men måste i slutänden bli minst 10mm kortare än vad jag nu kapade den till.
Alla snitt i exakt 90° vinkel.
Jag sågade med sänksågen, skenan på finsidan så gummiläppen skyddar mot urflisning, ingen tape eller offerbräda.
Jag sågade först baklänges med tänderna 1mm ner i skivan, sen med fullt sågdjup framåt.
Lugnt och sakta båda hållen. Skenan fast med tvingar.
Det blev jättefint. :)

Bild 1. Först la jag ihop skivorna som dom dom är tänkt att ligga, och så markerade jag med en rits var den lilla 45°-skärningen skulle börja. Denna skiva jag markerade på är den långa skivan, så jag kallar denna "långa skivan", och den andra för "korta".

2. Sen fortsatte jag med korta skivan, där ska bara en liten trekant tas bort. Jag siktade på att såga bort 12mm. Skulle jag missa på något vis kunde jag ta upp till 3 mm till.
Så jag markerade lodrätt 12mm in. Och sen ritsade jag ut en 45° linje. Hultafors ställbara (45° - 90° - 135°) vinkelhake fick ge mig 45°.

3. Här tejpade jag på brädan, då ingen gummiläpp skyddar mot urflisning. Skenan lades exakt mot markeringen, tvingarna drogs åt lite halvlöst.

4. Skenan kontrollerades ligga exakt i 45° innan tvingarna drogs åt helt.
 
  • bank#01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
1 2. Sågat och klart.
Men jag missade med 1 mm som synes.
OK, det gör inget map på skivans längd, så jag sket i att justera detta. Det enda skulle vara att man kan se en liten ritslinje där om man synar jobbet ...
 
  • bank#05.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#06.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Dags för långa skivan, här är det lite mer pysslig sågarbete.
1 och 2. Nu började jag med att få skenan på rätt ställe och i 45° vinkel.
Så jag la vinkelhaken omväxlande mot linjen i allra första bilden (förrförra posten) och justerade skenan så gummit snuddar vid vinkelhaken, och sen kontrollera och justera till 45°.
Detta fick repeteras några ggr till båda stämde utan fler justeringar.

3. Så markerar jag 11 mm ifrån ritsen och gör en rits i 90° mot denna. Detta markerar alltså hur långt jag ska såga. 11 mm pga av att jag missade mitt mål (12mm) med en mm när jag sågade korta skivan. :)

4. Så tejpar jag och sågar lite försiktigt, med fullt sågdjup.
 
  • bank#07.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#09.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och så var det dags för långa snittet på långa skivan.

Sågskenan lägger jag således 11mm från kanten (svårt att mäta då kanten är rundad :cool:), men håll något emot den lodräta delen längre ner på skivans kant så löser det sig.
Även här struntade jag i tejp och sånt, utan backade först med 1mm djup och sen framåt med fullt sågdjup.

1. När det är färdigsågat så är det ju kvar lite som inte klingan kan ta.
Så det sågade jag bort manuellt, mycket försiktigt med japansågen. (Den var kanon till detta :cool:).

2. Jag satt lite tejp som höll ordning på biten som skulle sågas bort, enklare om den inte håller på och svajar och så, samt att den kan trasa sönder något precis innan den trillar iväg.

3. Och så måste man ju kolla lite snabbt hur det artar sig. :cool:
 
  • bank#11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#13.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Och så var det dags för fräsjobb.

1. Jag försökte hitta en 6mm falsfräs, ty jag har redan lite plywood i 6mm. Men icke sa nicke, på Jula iaf, men dom hade en fräs för 3,3 mm spår, och det passar ju bra mot masonite. Den tar vi, som polisen sa.
Så var det ju bara att försöka hitta på ett lämpligt fräsdjup, jag la falsen relativt högt upp, för att komma ovanför kopplingsbeslagen. Men det spelar nog ingen roll egentligen.
Ungefär 7-8 mm från övre ytan blev det iaf.
Djupet behöver man ju inte trimma in så jättenoga direkt, men lås handöverfräsen hårt och ordentligt på detta djup så det inte flyttar på sig, och fräs båda skivorna utan att ändra inställningen.

2 Och så en kontroll med en bit masonitremsa, det blir gött det här ... :cool:

3. Beslagen ska också fräsas in. Dessa är köpta på Bauhaus och det följer med en måttskiss hur det ska borras och fräsas. Två 35mm hål och ett 15mm brett spår som förbinder hålen, och 20mm djup.
Aha, det ska alltså inhandlas en sån där borr eller fräs för Blum-gångjärn i luckor.
Äh, pyttsan, jag har inget, orkar inte åka och handla och är dessutom för snål.

4. Så jag ritar 4 st 35 mm ringar.

5. Så fräser jag på fri hand så gott det går. Och förbinder hålen med en 14mm tappfräs.
Jag använder givetvis djupstoppet på fräsen för att inte råka bli jätteolycklig. 20mm fräsdjup för hålen och 17mm djup för spåren mellan.
 
  • bank#14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#15.jpg
  • bank#16.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#17.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bank#18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Ja mycket bilder blev det. Hoppas ni står ut.
Själv skulle jag blivit överförtjust i att hitta en sådan här tråd innan jag gjorde det här jobbet. :)

Jag kan inte riktigt påstå att det är helt rätt prioriterat att göra detta själv. Jag har inte riktigt koll på vad det kostar att leja bort det. Kostar det en tusenlapp så är det definitivt inte lönsamt att hålla på själv. Men det kan ju vara lite kul, dvs lite andra värden (och värderingar) som driver en.

Nu har jag inte kommit längre än så här. Det återstår alltså endast att limma och skruva ihop dom på plats. Men jag har skruvat ihop skivorna tillfälligt, för att kolla hur det blev.

Jag tänkte dra i lite svart silikon närmast överytan också, för att försegla samt att försegla och dölja lite att det blev lite glipa just i 45°-biten.
Urflisingen som syns på bilden gjorde jag med japansågen, jag var lite oförsiktigt där. :@
 
  • bank#19.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
exxoff och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.