3 034 läst · 40 svar
3k läst
40 svar
Fixa nytt träunderrede till gammal skottkärra
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 509 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 509 inlägg
Vi har två Hörby-kärror, den ena tillverkade vi nya handtag/skalmar till för kanske fem år sen, hade en bit limträ över så mest som en kul grej. Körde två lager cuprinol på dem, plus att om vi inte glömmer kärran ute så står den i ett skjul när den inte används så skalmarna håller än men jag ser nu att de håller på att ruttna på den andra kärran och då blir det till att köpa hos Granngården. Det var helt enkelt inte tillräckligt kul och lönsamt att tillverka själv.Dan1891 skrev:
Hur behandlar ni kärrorna om vanligt trä eller tryckt virke inte håller eller ruttnar på så kort tid?
Välj ut en bra regel, forma handtagen med hyvel/kniv/rasp och linolja som vanligt (dvs flera gånger i rad) Tänk på att ta till längden på skalmara längre än de köpta som sitter på Hörbykärrorna då de är lite korta.
Välj ut en bra regel, forma handtagen med hyvel/kniv/rasp och linolja som vanligt (dvs flera gånger i rad) Tänk på att ta till längden på skalmara längre än de köpta som sitter på Hörbykärrorna då de är lite korta.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jäklar! Har kollat på de Hörbyskalmar man kan köpa, och de verkar vara förborrade för bultarna
Ja, då får jag nog ge mig på att fixa till egna så gott det går....
hmmm, nu blir jag förvirrad....På Hörby Bruks hemsida visas skalmarna förborrade för bultarna,
men på bilden på tex granngården ser de ut att inte ha några borrade hål?
Ja, då får jag nog ge mig på att fixa till egna så gott det går....
hmmm, nu blir jag förvirrad....På Hörby Bruks hemsida visas skalmarna förborrade för bultarna,
men på bilden på tex granngården ser de ut att inte ha några borrade hål?
Redigerat:
Kort tid? Den kärra jag tänker fixa till har stått ute i säkert 60+ årZ z_bumbi skrev:Hur behandlar ni kärrorna om vanligt trä eller tryckt virke inte håller eller ruttnar på så kort tid?
Står ute året om i regn och snö. De första original höll väl i 10 år (billig kärra), de som jag gjort i ek är väl runt 20 år och fick troligvis en linjolje/terpentin behandling när de var nya, (är ju ett tag sedan), inget efter det.Z z_bumbi skrev:Hur behandlar ni kärrorna om vanligt trä eller tryckt virke inte håller eller ruttnar på så kort tid?
Redigerat:
Jo men övriga i tråden verkar tro att vanligt trä inte skulke klara sigDan1891 skrev:
Jag tycket originalet ör för kort men det är en personlig uppfattning. De jag har sett har i alla fall haft förborrade hål men då är de modellspecifika.
Ja, det verkar som om de är förborrade...Z z_bumbi skrev:
Jag får fixa till egna istället
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 509 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 509 inlägg
Berätta gärna här i tråden hur det blev sen - vad för trä du valde och vad du behandlade dem med. Jag lär ju inte köpa några skalmar denna säsong så kanske jag blir inspirerad till att än en gång tillverka egna 😃Dan1891 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 624 inlägg
Jag byggde skalmar med vanligt 45x45 otryckt regelvirke som jag dock valde noga i bygghandel. Ingen behandling alls. Höll hur bra som helst tills baljan rostade sönder.
Köpte 45*45 idag, 40:- gick det på för 3.6m
Upptäckte även att Byggmax hade bult och mutter på lösvikt, så alla bultar jag behövde
med mutter och bricka kostade 27:-, mycket bra pris tycker jag!
edit: Hann även med att skruva ihop underredet för att testa lite, och det kändes faktiskt väldigt stabilt med 45*45. Så jag tror det kommer fungera utmärkt, om man inte lastar kärran med väldigt tung last.
Upptäckte även att Byggmax hade bult och mutter på lösvikt, så alla bultar jag behövde
med mutter och bricka kostade 27:-, mycket bra pris tycker jag!
edit: Hann även med att skruva ihop underredet för att testa lite, och det kändes faktiskt väldigt stabilt med 45*45. Så jag tror det kommer fungera utmärkt, om man inte lastar kärran med väldigt tung last.
Redigerat:
Har du möjlighet så är det oftast bättre att köpa noga utvalda reglar i grova dimensioner och klyva dessa själv ex 45x220. 45x45 görs vanligen av det absolut sämsta/yngsta/tunnaste virket medans grövre reglar måste göras av äldre träd.Dan1891 skrev:
Dock kan man ha lite flyt och hitta kvistfrritt, kvartsågat även i högen med 45x45 men det blir ofta rejält sorterande på bygghandeln till personalens stora lycka
Jag hittade skapligt kvistfri 45*45, så jag tror det kommer funka tillräckligt bra för min kärra.G g.kraft skrev:Har du möjlighet så är det oftast bättre att köpa noga utvalda reglar i grova dimensioner och klyva dessa själv ex 45x220. 45x45 görs vanligen av det absolut sämsta/yngsta/tunnaste virket medans grövre reglar måste göras av äldre träd.
Dock kan man ha lite flyt och hitta kvistfrritt, kvartsågat även i högen med 45x45 men det blir ofta rejält sorterande på bygghandeln till personalens stora lycka