Det är inte så att Denonförstärkaren har tex CD ingång med både analog och digital ingång? Då kanske man använda den analoga när CD är avstängd. Så här jag gjort för att streama musik med min hemmabioförstärkare då "sources" tog slut på fjärren.

Ok .. inge bra alls alltså att koppla ihop ljudkällor med "grenuttag", vare sig 3.5mm eller RCA.
Får ta en titt på RCA-switch men inte optimalt att behöva växla manuellt ... :thinking:

Kanske lika bra att byta förstärkaren :p

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är inte så att Denonförstärkaren har tex CD ingång med både analog och digital ingång? Då kanske man använda den analoga när CD är avstängd. Så här jag gjort för att streama musik med min hemmabioförstärkare då "sources" tog slut på fjärren.
Nope .. bara en RCA-rad a la 90-talet.

Kvalitetsgrejor vägrar ge upp...;) Har också en denon receiver från 90-talet och en CD som jag plockat fram mina nyare CD/DVD pajat.

• Gilla
Miles
  • Laddar…
Har du en ledig TOSLINK ingång på förstärkaren så är det en jättebra lösning.

L
Själv gjorde jag en egen omkopplare med 3st, 3.5mm uttag, visar bild nedan. Priset var under hundringen har jag för mig. Den är perfekt när man ansluter tv-box och dator till samma monitor och högtalare.
DIY omkopplare med tre 3.5mm ljuduttag märkta "INPUT 1" och "INPUT 2" med anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Miles och 1 till
  • Laddar…
Skulle vilja se hur byggt den insidan

Schematiskt är det kopplat såhär
Handritad skiss av en kopplingsschema med tre jackanslutningar och ledningar mellan dem.
Skapa konto

• Gilla
Lenza
  • Laddar…
Letade i pryllådan och hittade denna återanvända kontaktmodulen från en Swedx TV.
Hade den för att koppla TV och en bluetooth mottagare till en microstereo med RCA kontakter.
Jag valde att mixa ihop med motstånd på ca 1kohm. Lite lågt men funkade.
In till höger och vänster, ut i mitten. Och så lite eltejp på baksidan.
Återanvänd kontaktmodul från en Swedx TV med RCA-kontakter och eltejp på en arbetsbänk.
Skapa konto

Återanvänd kontaktmodul med lödda motstånd på ca 1kohm, för koppling TV till stereo via RCA.
Skapa konto

Demmpa Demmpa skrev:
Schematiskt är det kopplat såhär
[bild]
Får du inte knäppningar när du slår om då?

L
Nej. Jag får inga knäppningar när jag byter mellan ingång 1 & 2. Det beror på att bytet sker relativt snabbt och distinkt det finns egentligen inget mellanläge som man kan sätta sig i. Jag kör med en skjutomkopplare liknande denna https://www.electrokit.com/produkt/skjutomkopplare-2-pol-on-on-panel-pcb/ som är fastlimmad på insidan med superlim. Anledningen till att jag kör med 3.5mm jack är för att få ner storleken, egentligen är det "stabilare" med rca kan jag tillägga.

Fast det COOLASTE är ju att köpa en gammal DJ-mixer :)
(kanske helst inte en med phono-försteg i gissar jag)

e9485b61332d4a558ea644e169952fc2.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.